همزمان با برگزاری آیین اختتامیه نخستین کنگره سردار سربداران ویژه بزرگداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، برگزیدگان این کنگره با حضور مسئولان کشوری و لشکری معرفی و تجلیل شدند.
همزمان با برگزاری آیین اختتامیه نخستین کنگره سردار سربداران ویژه بزرگداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، برگزیدگان این کنگره با حضور مسئولان کشوری و لشکری معرفی و تجلیل شدند.
کد خبر: ۱۳۵۲۰۵۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، نخستین کنگره شعر سردار سربداران توسط بنیاد مکتب شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با هدف گردآوری برترین اشعار در قالب‌های متنوع به منظور ثبت حماسه شهادت سردار دل‌ها برگزار شد.

** بخش شعر نو:

- نفرسوم بخش  شعر نو، فهیمه قائدی از اصفهان برای اثر زبان سپید

- نفر سوم  بخش شعر نو، معصومه  سادات شاکری از خراسان رضوی برای اثر آفتاب گردان دیده ای؟

بخش شعر نو کسی حائز رتبه اول نشد

**بخش شعر کلاسیک

- نفرات دوم حسن زرنقی از استان آذربایجان شرقی برای اثر  دلتنگی به وقت یک و بیست و زهرا  محدثی از خراسان رضوی

- نفر اول:  غلامرضا کافی از استان فارس برای اثر ای پارسای پارسی

 

شهید حاج‌قاسم دوستدار شهر و ادب بود

فرزند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی پنجشنبه شب در آیین اختتامیه نخستین کنگره سردار سربداران ویژه بزرگداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در تالار وحدت گفت: کساینکه شهید حاج‌قاسم را می شناختند به خوبی آگاه و می دانستند ایشان دوستدار شهر و ادب بود.
زینب سلیمانی که به نمایندگی از خانواده شهید سردار دلها حاج قاسم سلیمانی دراین مراسم  سخن می گفت، اظهار داشت: در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی هستیم، همایش امروز گام کوچکی  برای تکریم از این الگوی انسانیت و بزرگداشت مجاهدت های او است.
فرزند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در ادامه ضمن قدردانی از تمام افرادی که در برگزاری این کنگره نقش آفرینی کردند، گفت: پیام حقیقت به خاطر انتصاب به حضور حق مسیر خود را همواره طی کرده است و کسی که در این مسیر پای بگذارد مقرب است.
زینب سلیمانی ادامه داد: سردار سربداران پوششی است شاعرانه زیبا و هنرمندانه. وظیفه اصلی بنیاد سردار سلیمانی هم همین است.
این جلسه جلسه شعر است و بسیاری از افراد از علاقه ایشان به شعر با خبرند ایشان شعرهایی را که دوست داشتند در جایی یادداشت می کردند تا فراموش نکنند. من صحبتم را با یکی از همین شعر ها تمام می کنم.

 

** مردمداری، اخلاص، شجاعت و دلاوری مهمترین ویژگی حاج قاسم سلیمانی

 در ادامه این مراسم جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در سخنانی با تقدیر از برگزارکنندگان این آیین و تبریک به مناسبت فرا رسیدن میلاد با سعادت حضرت زینت کبری(س) و روز پرستار، تجلیل از شاعران ارزشی، مدافع فرهنگ غنی کشور را یک سنت حسنه و ارزشمند عنوان کرد و گفت: امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره  از شاعران ارزشی دوران پیروزی انقلاب اسلامی، دوران هشت سال دفاع مقدس و دفاع از حرم و...تجلیل می کردند لذا ما نیز امروز به تاسی از این بزرگواران باید اینگونه تجلیل ها را ادامه دهیم.

سردار محمد رضا  فلاح زاده در ادامه به تصویر کشیدن و تفسیر شاعران و مداحان از زندگی پر غصه حضرت زینت کبری(س) اشاره کرد و گفت: حاج قاسم سلیمانی نیز تربیت یافته مکتب زینب کبری(س) و حرم اهل بیت(ع) در عراق بود. او نیز زندگی پر فرارزو نشیبی داشت از کودکی گرفته تا حضور در جبهه های داخلی و خارجی همه و همه پر از مجادهدت و ایثارگری است.

همرزم شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به خاطراتی از دوران حضور در کنار این سردار شهید گفت:‌ آنچه حاج قاسم را حاج قاسم نمود، تقوا، اخلاص،   مردم داری، حکت، شهادت طلبی و ... او بود.

 جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه همچنین به ویژگیهای مدیریتی و توانمندیهای فکری و استراتژیکی و تاکتیکی آن شهید بزرگوار هم اشاره کرد و گفت:‌ آنچه او را متمایز و برجسته و نهادینه نزد مردم و سردار دلها کرد همانا راز و نیاز خالصانه با معبود، بندگی خالصانه  و اخلاص او بود.

سردار فلاح زاده به مردم داری، تقوا، تواضع، فروتنی، شجاعت، داوری و قهرمانی این سردار شهید هم اشاره کرد و گفت: حاج قاسم پرورش یافته مکتب امام راحل، رهبر معظم انقلاب، اهل بیت(ع) و او تربیت شده و پرورش یافته مصداق بارز مکتب محمد رسول الله بود.

 جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عین حال تصریح کرد: به تأسی از همه پیشکسوتان، پیروی از مولایمان علی (ع)، رهبری معظم انقلاب اسلامی، امام عظیم الشان، از اینجا اعلام می کنم تحت هیچ شرایطی درمبارزه با کفر و شرک و دشمنان اسلام ومسلمین هرگز دست نخواهیم کشید و اگر هزاران بار ما را قتل و عام کرده و مجدد زنده شویم باز هم راه  و روش و منش و رسم زندگی حاج قاسم سلیمانی ادامه خواهیم داد و هرگز در این راه خسته نخواهیم شد.

 

دو تجلیل

با حضور خانواده سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از افشین علا و سعید حدادیان تقدیر شد.
در آیین پایانی نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران از افشین علا برای سرودن منظومه سردار نامه که مورد توجه رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفت تقدیر شد.
همچنین از آقای سعید حدادیان تجلیل به عمل آمد.

در ادامه این مراسم موسوی گرمارودی، عیلرضا قزوه، مرتضی اسفند دقه و سعید یوسف نیا  به شعر خوانی در مدح ائمه اطهار(ع) و همچنین حاج قاسم سلیمانی پرداختند.

نقالی خوانی همراه با رونمایی از کتاب نخستین کنگره شعر سردار سربداران با حضور سردار وحید وزیر کشور و دیگر مسئولان کشوری و لشکری پایان بخش این مراسم بود.

این رویداد ادبی در دو بخش کلاسیک و نو در تمامی قالب‌های شعری اعم از غزل، مثنوی، دوبیتی، قطعه، رباعی، سپید و نیمایی فراخوان ارسال اثر داده بود که بعد از پایان زمان فراخوان و با دریافت ۴۵۰ اثر، داوری آثار شروع شد که در هر بخش، گروهی از شاعران صاحب‌نام کشور، ارزیابی آثار را برعهده گرفتند.

مصطفی محدثی خراسانی و سعید یوسف‌نیا، از شاعران کشور، سرداوران و مسئولان کمیته‌های شعر کلاسیک و شعر نو این کنگره شعری بودند.

داوری آثار بخش کلاسیک را نیز حسین اسرافیلی، هادی سعیدی کیاسری و ناصر فیض برعهده دارند، داوران بخش شعر نو نیز مصطفی علی‌پور، مهدی سیار و حمیدرضا شکارسری هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها