کد خبر: ۱۳۸۶۳۵۴
نویسنده امیرهوشنگ پاسبانیان - مدیر سینما
من همیشه جزو مخالفان اکران مسابقات فوتبال جام‌جهانی و بازی‌های دیگر در سالن‌های سینما بودم و هستم، چون ذات و ماهیت سینما این نیست که به هر بهانه‌ای برنامه‌های این‌چنینی پخش کنیم. بعضی سینماداران فکر می‌کنند با این کار کسب درآمد می‌کنند اما من با این نگاه مخالفم و شخصا در دوره‌ای که به عنوان مدیر سینما بهمن فعالیت می‌کردم، مسابقات فوتبال را پخش نکردم. حتی زمانی هم که برای این طرح به ما مجوز دادند هم حاضر به انجام این کار نشدم.

مخاطبانی که برای تماشای فوتبال به سالن‌های سینما می‌آیند، خیلی با مخاطبان سینما متفاوت هستند و فضای سینما را از حالت فرهنگی خارج می‌کنند. شعار، بوق و جوهایی که ایجاد می‌کنند، سنخیتی با فضای فرهنگی سینما ندارد. سینما باید سینما باشد. حتی این بحثی که درباره فضای ملتهب جامعه و تاثیر آن بر سینما هم مطرح می‌شود را قبول ندارم. مشکل سینمای ما، ضعف مدیریت است. شورای صنفی نمایش یکی از منفعل‌ترین شوراهای صنفی سال‌های اخیر است و کسانی در این شورا فعالیت می‌کنند، چندان از سینما آگاهی ندارند. آنها با نسخه‌های مختلفی که صادر می‌کنند کار سینما را به اینجا کشانده‌اند از طرح بلیت شناور صحبت کردند اما عملا شکست خورد، از طرح بلیت نیم‌بها صحبت کردند شکست خورد، حتی برخی دوستان سینما را به مرحله رایگان رساندند و در این چند وقت اخیر، سینماها فیلمی را به‌صورت رایگان اکران کردند اما حتی همین راهکار هم موثر واقع نشد و مخاطبان استقبال نکردند. سینمایی که به این مرحله می‌رسد که با طرح‌های بلیت شناور، بلیت نیم‌بها و حتی بلیت رایگان هم مخاطبان از آن استقبال نمی‌کنند، تیر خلاص به آن زده شده است. با این اوضاع، حتی طرح اکران مسابقات جام‌جهانی فوتبال در سالن‌های سینما هم کمکی به شرایط آشفته سینما نمی‌کند و به نظرم درصورت قطعی شدن و اجرای طرح هم از آن استقبال نخواهد شد. این دوستانی که فکر می‌کنند با پخش بازی‌های فوتبال جام‌جهانی در سینماها، قرار است اتفاق خاصی بیفتد، اصلا چنین چیزی نیست و چندان مورد اقبال واقع نمی‌شود.

سؤال من از دوستان موافق این طرح این است که آیا شرایط سینما در دوران کرونا حادتر بود یا الان؟ کافی است به عنوان نمونه، فروش فیلم‌ها در دوران کرونا و در سینما بهمن را بررسی کنید و ببینید چقدر فروش‌های ما خوب بود. حتی تا شهریور که خودم هنوز به عنوان مدیر فعالیت می‌کردم، ما بهترین فروش‌ها را در طول دو سه سال اخیر داشتیم. پس همه اینها به همان ضعف مدیریت سینما برمی‌گردد.

به نظرم باید همیشه شأن سینما حفظ شود. اعتقاد دارم سینما با مخاطب و با فیلم خوب زنده است اما با اجرای طرح‌‌هایی مثل اکران مسابقات فوتبال جام‌جهانی، تیر دیگری به سینما شلیک خواهد شد. فکر می‌کنم با این ترفندها می‌خواهند ضعف مدیریت خودشان را پوشش دهند وگرنه می‌دانیم مخاطب به سالن سینما می‌آید که فیلم خوب ببیند.

شما اگر در بهترین شرایط اکران هم فیلم ضعیف اکران کنید، قطعا مخاطب روی خوش به آن نشان نخواهد داد. الان تعدادی فیلم خوب هم روی پرده سینماست ولی زمان اکران آنها خیلی طولانی شده و مخاطبان منتظر فیلم‌های خوب و جدید هستند.

باید خارج از طرح‌های موقت این‌چنینی، برنامه بلندمدتی برای برون‌رفت سینما از این شرایط درنظر گرفت به فیلم‌های مخاطب‌پسند مجوز نمایش داد و از اکران آثار خنثی جلوگیری کرد. در این مدت برخی فیلم‌ها به نمایش درآمده‌اند که واقعا کلاس سینما را ندارند و بیشتر در حد تله‌فیلم هستند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها