جام بین قاره‌ای فوتبال ساحلی

ببینید | خلاصه بازی ایران - پاراگوئه

درست حوالی جام‌جهانی، در واقع جایی در ۲۰روز مانده به این رقابت‌ها بلوایی در فوتبال ایران است. بلوای ۹۰دقیقه‌ای و چه بسا بیشتر از این. یک طرف نبرد استقلال است و یک طرف دیگر نساجی. اولی در هفته‌های پیشین لیگ‌برتر صدر را در اختیار داشت اما آنقدرها هوشیار نبود که آن را حفظ کند. حالا اگر می‌خواهد بیش از این حسرت به دل به استقبال جام‌جهانی نرود باید جام امروز را بگیرد. اگر نگیرد وای بر ساپینتو و پسرانش.
کد خبر: ۱۳۸۵۴۴۸
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
هم هواداران ناامید می‌شوند و هم حسرت‌ها دو برابر می‌شود. نه صدرنشینی و نه فتح سوپرجام. به همه این‌ها اضافه کنید که اگر استقلال سوپرجام امروز را نبرد خیلی‌ها از این تیم قطع امید می‌کنند. علاوه بر این بحرانی بی‌سابقه برای ساپینتو و بازیکنانش به وجود می‌آید که تنها چیزی که زهر آن را می‌گیرد شاید جام‌جهانی و وقفه ۴۰روزه لیگ و فوتبال ایران باشد.
 
اما در سوی دیگر نساجی قرار دارد، تیمی مملو از انگیزه، شادابی و رویا‌های بلندبالا. نساجی با تفکرات حمید مطهری تا پایان هفته یازدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران ۱۴گل زده و یکی از بهترین خط حمله‌های لیگ را در اختیار دارد، اما افسوس که این تیم در دفاع شکننده و آسیب‌پذیر است. ۱۲گل خورده در ۱۱بازی حاکی از میانگین بیش از یک گل خورده در هر بازی، نشان می‌دهد این تیم روزنه‌های زیادی در اختیار رقبایش قرار می‌دهد، از جمله همین بازی سوپرجام امروز. مگر این‌که حمید مطهری برای این مشکل اساسی هم فکری کرده باشد. به هر حال نساجی با قرار گرفتن در رده ششم جدول فعلا اوضاع خوبی دارد. روز‌های خوب این تیم با برتری مقابل استقلال در دیدار سوپرجام امروز بهتر هم خواهد شد. حقیقت این است که پیش‌بینی تیم فاتح سوپرجام امروز یکی از سخت‌ترین کارهاست. هر دو تیم مدعی‌اند و کوتاه نمی‌آیند. نبرد شماره۱۲ این تیم واقعا دیدن دارد.

کدام تیم دبل قهرمانی می‌کند؟

دو تیم داستان نسبتا مشابهی برای این سوپرجام دارند. استقلال با فرهاد مجیدی قهرمان لیگ‌برتر شد، اما امروز با ساپینتو در سوپرجام حضور دارد. نساجی را هم ساکت الهامی قهرمان جام‌حذفی کرد، اما اکنون حمید مطهری خوش فکر روی نیمکت این تیم می‌نشیند؛ بنابراین از لحاظ تغییر سرمربی نسبت به فصل گذشته روند مشابهی را طی کردند. اما استقلال یک تفاوت جدید هم پیدا کرده. به تازگی مرد «تیترها» و «بمب ها» یعنی علی فتح‌ا... زاده هم به عنوان مدیرعامل به استقلال برگشته. هم او و هم ساپینتو جام می‌خواهند. هیچ چیز برای ساپینتو شیرین‌تر از این نیست که به فاصله سه ماه از آمدنش به استقلال و فتح‌ا... زاده به فاصله کمتر از یک ماه از آمدنش به استقلال جام بگیرند. استقلال اگر بتواند فاتح دیدار با نساجی شود دومین جام ۱۴۰۱ را بعد از قهرمانی لیگ‌برتر کسب می‌کند. نساجی هم همین‌طور است. آن‌ها امسال یک بار جام‌حذفی را برده‌اند و اگر سوپرجام را هم فتح کنند رکورد بی‌نظیری در تاریخ باشگاه خود می‌زنند و در یک سال دو جام دریافت می‌کنند. خیلی هیجان‌انگیز است که بدانیم کدام تیم در سال ۱۴۰۱ دبل قهرمانی می‌کند.

در انتظار سوپرجام زیبا

دو تیم از لحاظ فنی متفاوت هستند. البته استقلال نسبت به نساجی بازیکنان بیشتر و بهتری دارد، اما تابلوی «لطفا دست کم نگیرید» را باید جلوی تیم نساجی بگذارند تا ساپینتو و سایر استقلالی‌ها آن را به دقت تماشا کنند. استقلال و نساجی در هفته ششم لیگ‌برتر مقابل هم به میدان رفته بودند که آبی‌ها ۳ بر یک به برتری رسیدند. این دیدار از معدود دیدار‌های زیبای لیگ‌برتری بود. حالا باید منتظر سوپرجام امروز باشیم و ببینیم دو تیم چقدر توانایی دارند یک بازی زیبای دیگر را به نمایش بگذارند، مسابقه‌ای که عاری از ضدفوتبال و شیوه‌های کسل‌کننده تدافعی باشد. اما آنچه که قطعی به نظر می‌رسد این که دو تیم از این جام کوتاه بیا نیستند.
البته هر دو تیم در حمله مشکل دارند، اما در دفاع اوضاع متفاوتی را تجربه می‌کنند. استقلال خط دفاعی بهتری دارد، اما همانطور که در سطور پیشین عنوان شد نساجی از چنین شرایطی برخوردار نیست. این موضوع می‌تواند بسیار سرنوشت‌ساز باشد. دفاع استقلال هم ایده‌آل نیست، اما به هر حال شرایط بهتری را تجربه می‌کند. ریکاردو ساپینتو در هفته‌های قبل لیگ‌برتر سیستم ۴ دفاع خطی، از زوج رافائل سیلوا و عارف غلامی در قلب خط دفاعی استفاده کرده و این در حالی است که با نیمکت‌نشین کردن حردانی و جلالی دو مدافع ملی‌پوش، ترجیح داده از یامگا و سلمانی در پست مدافعان کناری چپ و راست استفاده کند. شاید برای دیدار امروز اوضاع تا حدودی فرق کند. نکته مسابقه: استقلال و نساجی هیچکدام تا به حال سابقه قهرمانی در سوپرجام را در کارنامه خود نداشته‌اند.

جنگ گلزن‌ها

امروز باید روز گل‌زن‌ها باشد. هیچکس دوست ندارد یک بازی سرد و کسل‌کننده به پنالتی بکشد و بعد هم تمام. دو تیم تقریبا شرایط برابری در داشتن «گلزن» دارند. محمد محبی که به تنهایی در ۱۱ هفته اخیر لیگ، بار گلزنی را به دوش کشیده با ۴ گل بهترین گلزن فعلی آبی‌هاست. کوین یامگا هم تا این هفته ۳ گل برای آبی‌ها زده است. نساجی هم سه بازیکن ۳ گله دارد، حامد شیری، ایوب کلانتری و کریم اسلامی. بهترین گلزنان استقلال در مجموع ۷ گل زده‌اند و بهترین گلزنان نساجی در مجموع ۹ گل. چه کسی فاتح جنگ گلزنان امروز می‌شود؟

حواشی استقلال – نساجی در چند خط
​​​​​​​
آرش رضاوند بازیکن استقلال تنها کسی در میان کل جمع استقلال و پرسپولیس در بازی امروز است که سابقه قهرمانی در سوپرجام را دارد. او فصل گذشته با پیراهن فولاد در سوپرجام مقابل پرسپولیس به میدان رفت و با تیمش قهرمان شد.

یک رکورد تاریخی انتظار دو بازیکن استقلال یعنی سیدحسین حسینی و روزبه چشمی را می‌کشد. این دو قبلا با استقلال سابقه قهرمانی در لیگ‌برتر و جام‌حذفی را داشته‌اند و اگر بتوانند امروز فاتح سوپرجام شوند به بازیکنانی تبدیل می‌شوند که تجربه فتح تمام جام‌های داخلی فوتبال ایران را دارند.

محمدرضا مهدوی مربی تیم نساجی گفت‌و‌گویی انجام داده و در رابطه با مشکلات مربوط به رزرو هتل برای تیم نساجی در کرمان گفت: اگر می‌خواهند قهرمان سوپرجام را به شکل دیگری مشخص کنند به ما اطلاع دهند تا خود را به زحمت نیندازیم.

مهدی فنونی‌زاده، پیشکسوت استقلال هم بر خلاف نظر مهدوی می‌گوید تلاش بر این است که نساجی قهرمان سوپرجام شود.

حرف و حدیث‌ها حاکی از آن است که ملی‌پوشان استقلال از ترس مصدومیت و از دست دادن جام جهانی کاملا با احتیاط بازی خواهند کرد.

باشگاه استقلال مطالبات باشگاه سانتاکلارای پرتغال را پرداخت کرد و به این ترتیب خطر جدایی محمد محبی از این تیم منتفی شد. محبی سابقه بازی برای این تیم را دارد.

فرزاد زامهران هافبک مشهدی نساجی با مشخص شدن جواب MRI کشاله آسیب‌دیده خود، در آستانه از دست دادن سوپرجام قرار گرفته است.

تقابل‌های استقلال و نساجی

تعداد دیدار‌های دو تیم: ۱۱
تعداد دیدار‌های جام حذفی: ۲
تعداد دیدار‌های لیگ برتری: ۹
تعداد برد‌های استقلال: ۶
تعداد برد‌های نساجی: ۱
(ضربات پنالتی در جام حذفی)
تعداد مساوی: ۴
تعداد گل‌های استقلال: ۱۳
تعداد گل‌های نساجی: ۵

ریکاردو ساپینتو

هر چند این برای اولین‌بار نیست که ساپینتو در آستانه کسب جام قرار می‌گیرد، اما قطعا برای اولین‌بار است که در ایران این شانس را دارد که به یک جام برسد. چهار سال پیش بود که این مرد پرتغالی به همراه تیم استاندارد لیژ بلژیک قهرمان جام‌حذفی شد و نخستین عنوان قهرمانی خود در دوران سرمربی‌گری‌اش را به دست آورد. استقلالی‌ها امروز از ساپینتو جام می‌خواهند.

حمید مطهری

مردی که همیشه مربی بوده این بار در مقام سرمربی در آستانه کسب «اولین جام» دوران سرمربیگری خود قرار دارد. حمید مطهری در کارنامه‌اش افتخارات مهمی دارد، همانند دو دوره قهرمانی در لیگ‌برتر و فتح سوپرجام. همه این‌ها با پرسپولیس و البته در مقام مربی بوده است. این بار او سرمربی است. حالا مطهری است و فرصتی برای کسب نخستین جام به عنوان سرمربی.

شناسنامه سوپرجام

نخستین دیدار: ۱۳۸۴ (بین فولاد و صبا)
رکورددار قهرمانی: پرسپولیس (۴)
قهرمان دوره قبل: فولاد
بیشترین وقفه: ۸۵ تا ۹۴ برگزار نشد

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها