آیا با قلب خودرو خود آشنا هستید؟

باتری خودرو نمونه ای از باتری سلول مرطوب با شش سلول است. هر سلول از یک باتری ذخیره سازی سرب شامل صفحات متناوب ساخته شده از یک شبکه آلیاژ سرب پر از سرب اسفنجی (صفحات کاتد) یا پوشش داده شده با دی اکسید سرب (آند) است. هر سلول با محلول اسید سولفوریک که همان الکترولیت است پر می شود.
کد خبر: ۱۳۸۵۲۴۱

در ابتدا، هر کدام از سلول‌ها یک درپوش پرکننده داشتند که از طریق آن می‌توان سطح الکترولیت را مشاهده کرد و اجازه می‌داد آب به سلول اضافه شود. درپوش پرکننده دارای یک سوراخ کوچک بود که به گاز هیدروژن تولید شده در هنگام شارژ اجازه می داد از سلول خارج شود.

اکنون باتری های خودرو مانند باتری تیگو 7 دارای تکنولوژی تولید پیشرفته هستند، که دیگر نیازی به نگهداری های دشوار ندارند، زیرا درب باتری ها به بدنه آن ها مهر و موم شده است و سطح الکترولیت باتری تغییر چندانی نمی کند.

سلول های باتری خودرو با تسمه های سنگین کوتاه از صفحات مثبت یک سلول به صفحات منفی سلول مجاور متصل می شوند. یک جفت ترمینال سنگین، با پوشش سرب برای مقاومت در برابر خوردگی، در بالای باتری، گاهی اوقات کنار، نصب شده است. باتری های اولیه خودکار از جعبه های لاستیکی سخت و جداکننده های صفحه چوبی استفاده می کردند. واحدهای مدرن از کیس های پلاستیکی و ورق های بافته شده برای جلوگیری از تماس و اتصال کوتاه صفحات سلول استفاده می کنند.

در گذشته، باتری‌های خودکار برای جایگزینی آبی که در حین کار باتری تجزیه شده بود، نیاز به بازرسی و نگهداری منظم داشتند. باتری‌های با تعمیر و نگهداری کم از آلیاژ متفاوتی برای المان‌های صفحه استفاده می‌کنند که باعث کاهش میزان آب تجزیه شده در هنگام شارژ می‌شود. یک باتری مدرن ممکن است در طول عمر مفید خود به آب اضافی نیاز نداشته باشد. برخی از انواع درپوش های پرکننده جداگانه برای هر سلول را حذف می کنند. نقطه ضعف این باتری ها این است که نسبت به تخلیه عمیق، مانند زمانی که باتری خودرو با روشن ماندن چراغ ها کاملا خالی می شود، بسیار تحمل نمی کنند. این کار الکترودهای صفحه سرب را با رسوبات سولفات سرب می پوشاند و می تواند طول عمر باتری را تا یک سوم یا بیشتر کاهش دهد.

طول عمر باتری های جدید که با تکنولوژی های پیشرفته تولید می شوند، مانند باتری سانتافه که توسط کارخانه سپاهان باتری تولید می شود، حدود 2.5 الی 3.5 سال است.

یک الکترود اساساً سرب (نماد شیمیایی Pb) به اضافه چندین فلز دیگر است که برای بهبود عملکرد آن اضافه شده است. الکترود دیگر سربی است که با اکسید سرب پوشیده شده است که به لیتارژ معروف است. الکترولیت اسید سولفوریک (H2SO4) در آب است. محلول اسید سولفوریک در آب ممکن است به عنوان تجزیه به یون های تشکیل دهنده آن 2H+ و SO4= در نظر گرفته شود.

شیمی تخلیه در آند مقداری سرب را حل می کند و یون های سرب مثبت بعدی را در محلول قرار می دهد (از آنجایی که الکترون ها در آند تولید می شوند و به مدار خارجی جریان می یابند).

عملکرد کلیدی یک باتری خودرو

به عنوان مثال باتری ام وی ام x22  برخی از ضروری ترین عملکردهای خودروی شما را بر عهده دارد. در اینجا برخی از عملکردهای کلیدی باتری خودرو آورده شده است تا به شما در درک اهمیت آن کمک کند.

1. استارت موتور : تهیه انرژی اولیه استارت خودرو اولین و مهمترین وظیفه باتری ماشین است. باتری انرژی شیمیایی را ذخیره می کند که بعداً وقتی کلید خود را بچرخانید یا دکمه را فشار دهید تا موتور روشن شود، به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. یک باتری آن را به تمام قطعات خودروی شما که ممکن است به آن نیاز داشته باشند توزیع می کند.

2. کمک کننده به سیستم جرقه زنی : هنگامی که ماشین را روشن می کنید، باتری نه تنها موتور خودرو شما را روشن می کند، بلکه سیستم جرقه زنی ماشین را نیز روشن می کند. برق کل وسیله نقلیه را به هم متصل می کند و ویژگی های امنیتی آن را روشن می کند. اگر مشکلی در سیستم انرژی وجود دارد، آن لحظه است که احتمالاً متوجه خواهید شد. یک باتری همچنین برق تمام وسایل الکترونیکی را زمانی که موتور کار نمی کند تامین می کند. اما زمانی که موتور خودرو شما خاموش است، برای برق رسانی به قطعات برقی خودرو، باتری ماشین آماده به کار است. به عنوان مثال، هنگامی که ماشین ام وی ام 315 شما خاموش است و می خواهید به موسیقی گوش بدهید، باتری ام وی ام 315 شما وارد عمل می شود و برق سیستم صوتی شما را فراهم می کند.

3. نگهدارنده

پس از استارت زدن وسیله نقلیه خود، باتری توسط دینام شارژ می شود تا همه چیز در هنگام رانندگی کار کند. بعلاوه، دوباره شروع به ذخیره انرژی شیمیایی می کند تا به اندازه کافی برای روشن کردن موتور ماشین در نوبت بعدی داشته باشد. باتری‌های نوع جدید دارای سیستم‌هایی هستند که از خشک شدن آن‌ها با انرژی جلوگیری می‌کند و همچنین برای مدت طولانی‌تری از آنها در برابر آسیب‌های خورنده محافظت می‌کند.

کارخانه سپاهان باتری، باتری های خودرو هایی مانند باتری ام وی ام x33 را با تکنولوژی پیشرفته، مطابق استاندارد های جهانی تولید می کند، که دارای طول عمر بلند مدت می باشند، به همین دلیل باتری های کارخانه سپاهان باتری دارای طرفداران فراوانی می باشند.

اگرچه تقریباً تمام باتری‌های خودروهای امروزی «بدون تعمیر و نگهداری» هستند، توصیه می‌کنیم که اگر در آب‌وهوای بسیار گرم و یا بسیار سرد زندگی می کنید، حتما نکات مراقبتی باتری خودرو را رعایت کنید تا به حفظ طول عمر باتری کمک کنید، به عنوان مثال برای کاهش تاثیر دمای نا مساعد بر باتری تیگو 5 می توانید از روکش های نمدی استفاده کنید.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها