استاد دانشگاه تهران:

اغتشاشات اخیر نتیجه بی‌توجهی به کار فرهنگی است | نسل جوان در دولتهای مختلف رها شده است

یک صاحبنظر سیاسی، اغتشاشات اخیر را ناشی از بی‌توجهی دولتها به کار فرهنگی و تربیت نسل جوان دانست.
کد خبر: ۱۳۸۴۳۴۶
اغتشاشات اخیر نتیجه بی‌توجهی به کار فرهنگی است | نسل جوان در دولتهای مختلف رها شده است

محمدصادق کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت و گو با جام جم آنلاین با اشاره به وضعیت نامطلوب اقدامات فرهنگی در حوزه نسل جوان خاطرنشان کرد: اگر دقیق نگاه کنیم، فارغ از درستی یا نادرستی اقدامات انجام شده، در بین دولت‌ها تنها دولت اصلاحات و آن هم با حضور قویترین وزیر این کابینه یعنی عطاالله مهاجرانی یک راهبرد فرهنگی و دستورالعمل هماهنگ فرهنگی مواجه بودیم. این درحالیست که در طول دوره‌های قبل و بعد آن هیچ کدام از متولیان فرهنگی کشور، شامل وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد، وزارت آموزش و تحقیقات، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش، وزارت میراث فرهنگی و ... هیچ‌یک راهبرد فرهنگی مشخصی نداشتند و وظیفه‌ای برای تربیت مردم بویژه نسل جوان قائل نبودند.

وی ادامه داد: به خاطر غفلت کامل از حوزه فرهنگ این آسیب در نسلی آشکار شد که به یک بی هنجاری رسیدند. این بی هنجاری در مقابل هنجارمندی قرار دارد. ما الان با نسلی مواجه‌ایم که هیچ خط قرمزی را به رسمیت نمی شناسد و هسته مرکزی اغتشاشات اخیر را تشکیل داده است و این نتیجه غفلت مسئولان فرهنگی و دولت‌های در طول این سالها بوده است.

به‌گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تهران همه دولت ها به جای اینکه به کار فرهنگی و تربیتی توجه کنند، به بهانه پرداختن به اقتصاد، کار در حوره فرهنگ را رها کردند و الان با نسلی مواجه شده‌ایم که خوراک فرهنگی مناسب را ندارد و گذشته از این در معرض تهاجم پرحجم فرهنگی دشمن در عرصه ماهواره ها و شبکه‌های مجازی قرار دارد. این در حالی است که ما در حوزه تغذیه فرهنگی در رسانه های ملی و فضای مجازی داخلی و تولیدات فرهنگی بسیار فقیر هستیم و بنابراین باید برای این نسل رها شده فکری کرد تا این مسیر ادامه پیدا نکند و متولیان بیش از گذشته به موضوع فرهنگ اهمیت دهند و کاستی و کم‌کاری‌های قبلی را جبران کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها