در رویداد هنری سینمایش ۴۱۰ چه می‌بینید؟

تلفیق جذاب تئاتر و سینما

شب گذشته اجرای سینمایش ۴۱۰ به کارگردانی کوروش زارعی و تهیه‌کنندگی علیرضا کوهفر در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد آغاز شد.
کد خبر: ۱۳۸۳۸۲۳
نویسنده زینب مرزوقی - گروه فرهنگ و هنر
قصه این سینمایش لشکر۴۱ ثارا... شهدای غواص به فرماندهی شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی است. علیرضا کوهفر در گفتگو با جام‌جم درباره این اثر می‌گوید: تفاوت اصلی این اثر با سایر کار‌های نمایش میدانی، استفاده از جلوه‌های ویژه است. ما در سینمایش۴۱۰ از ۱۰۰هزار لیتر آب برای ایجاد رودخانه اروندرود در میان صحنه استفاده کردیم. نویسندگی کار به عهده آقای مرتضی شاه‌کرم بود.

کوروش زارعی، کارگردان این اثر نیز درباره شکل‌گیری و تولید این سینمایش به جام‌جم عنوان می‌کند: دو ماه پیش تولید داشتیم و برای رساندن کار روزی هشت ساعت تمرین می‌کردیم. کار برای اجرا در فصل گرم سال تدارک دیده شده بود، اما با توجه به تقارن با اربعین حسینی، شهادت امام رضا و ناآرامی‌های اخیر، چند هفته‌ای به تعویق افتاد. البته نمی‌شد به کل کار را برای زمانی دیگر موکول کرد، چراکه صحنه و ظرفیت آماده بود و به تعویق افتادن آن ممکن نبود. همچنین شنا در هوای خنک‌تر برای بازیگران‌مان سخت‌تر می‌شد و ادای دیالوگ‌ها عملا امکان‌پذیر نمی‌شد.

زارعی همچنین می‌افزاید: اتفاقات نمایش و کاراکتر‌ها شاید برای انسان امروزی جالب توجه باشد. از این منظر که چه شخصیت‌های نابی در فضای دفاع‌مقدس حضور داشتند. ما در سینمایش قصه حسن یزادنی، نوجوان ۱۶ساله کرمانی را داریم که برای شناسایی آن‌سوی مرز، ۶۰ بار طول اروند را شنا می‌کند. مطرح کردن و گفتن این مسأله هم آسان نیست. اروندرود در لایه‌ها و بطن خود ناآرام است. روایت‌ها و قصه‌ها ۸۰ تا ۸۵ درصد مستند است و ما با قصه‌ای مستندگونه مواجه هستیم که آقای شاه‌کرم با هنرمندی تمام آن را به نمایشنامه تبدیل کرده است. حتی بخشی از کاراکتر‌های غیرمستند نیز درگیر روایتی مستند هستند.

زارعی همچنین درباره این تجربه تئاتری تصریح می‌کند: بار اول در سوریه همراه با هنرمندان این کشور در سال۹۷ سینمایش را تجربه کردم. دومین بار نیز همراه با هنرمندان ایلامی بود. این سومین تجربه از سینمایش من است و این‌بار درحال تجربه یک کارگردانی متفاوت هستم. وقتی تئاتر نتواند تمام ابعاد یک روایت را نمایش دهد از جلوه‌های ویژه سینما در تئاتر استفاده می‌کنیم. این کار کمک می‌کند تا قصه‌ای مانند دفاع‌مقدس برای مخاطب جذاب شود.

همه‌چیز در امنیت کامل

این کارگردان پیشکسوت تئاتر درباره انفجار‌های پیش‌بینی‌شده طی اجرای کار نیز تصریح می‌کند: تیم پشت صحنه ما افرادی مجرب در سینما هستند که پروژه‌های عظیم سینمایی را کار کرده‌اند. انفجار‌های ما به‌گونه‌ای است که در فاصله درستی از گروه و مخاطبان انجام می‌شود تا به هیچ‌کس آسیبی نرسد. حتی امواجی که انفجار‌های ما تولید می‌کند با فاصله زیادی اتفاق می‌افتد که خطرساز نباشد. وی همچنین درباره امکان تمدید این اثر یا اجرای آن در سایر استان‌ها عنوان کرد: امکان اجرا برای ۲۵ شب وجود نداشت چراکه بسیاری از بچه‌های گروه درگیر پروژه‌های سینمایی یا تلویزیونی هستند و نمی‌شود کار سایرین را به‌خاطر کار خودمان به تعویق اندازیم. همچنین اگر قرار باشد کار در سایر استان‌ها به اجرا دربیاید، قاطبه کار و گروه از هنرمندان همان استان هستند تا بتوانیم به سمت حرفه‌ای شدن، رشد و تولید شغل نیز حرکت کنیم.

علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری نیز درباره ایجاد امنیت کامل تماشاگران سینمایش ۴۱۰ خبر می‌دهد: برای اجرای این کار از سه نهاد مجوز گرفته‌ایم. با همه این‌ها تلاش کردیم انفجار‌ها سبک‌تر و مواد انفجاری کمتر باشد.
به گزارش جام‌جم؛ سینمایش ۴۱۰ از ۲۵ مهر تا ۹ آبان ساعت ۷ شب در برج میلاد به اجرا درمی‌آید.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها