کاهش صادرات پسته در مهرماه امسال
دبیرکل انجمن پسته ایران خبرداد:

کاهش صادرات پسته در مهرماه امسال

رئیس سازمان انرژی اتمی در سفربه رفسنجان خبرداد:

اعمال طرح مقابله با آفت پسته توسط پلاسما و تاثیر گذاری روی باغات پسته

رئیس سازمان انرژی اتمی در سفر به رفسنجان گفت:طرح مقابله با آفت پسته و تاثیر گذاری روی باغات پسته توسط پلاسما در باغات اعمال می شود.
کد خبر: ۱۳۸۱۹۳۱

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛محمد اسلامی،در بازدید از کارخانه پسته آریا گفت:محصول پسته یک محصول استراتژیک در استان کرمان است که سهم زیادی در اقتصاد کشور دارد.

وی در بحث سم زدایی از پسته با استفاده از فناوری های انرژی اتمی عنوان کرد:در یکسال گذشته نتایج تحقیقاتی که ۵ سال روی آن کار  شده بود را  توانستیم  به سمت صنعتی سازی ببریم و فناوری آن را گسترش دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه طرح آفلاتکسین می تواند روی محصول،از طریق پلاسما تراپی انجام شود اظهار کرد:امروز به دنبال مکانهایی هستیم که امکانات اولیه را دارند و کارخانه پسته آریا یکی از همین مکان های کاندید برای شروع زود هنگام و فوری این طرح است.

محمد اسلامی،خاطر نشان کرد:بحث تاثیر گذاری روی باغات پسته برای مقابله با آفت پسته توسط پلاسما در باغات اعمال خواهدشدو کشاورزان می توانند همزمان از سیستم صنعتی شده سازمان انرژی هسته ای استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه استان کرمان فرصتهای زیادی دارد و سازمان هسته ای می تواند در همه محصولات به کشاورزان کمک کند گفت:امیدوار هستیم در گام دوم بحث پرتو دهی را نیز در استان ایجاد کنیم و قطب های گوناگونی استان را پوشش دهیم و نقش خودمان را ایفا کنیم.

در این بازدیدمحمد مهدی فداکار استاندار کرمان،حذف آفات و ماندگاری سموم درمحصولات را یکی از بزرگترین خدمات به محصول پسته دانست و گفت:با حذف آفات و سموم از محصول پسته،بازار صادرات بهتر خواهد شد و دیگر برچسب آلودگی نخواهد داشت و خیلی از هزینه های انبارداری کاهش می یابد.

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛عملیات اجرایی کارخانه پسته آریا برای سم‌زدایی از محصول پسته در سال ۱۳۸۱ آغاز و در سال ۱۳۸۲ به بهره‌برداری رسید و طبق گفته مسئولین کارخانه،این کارخانه برای اولین بار در جهان سم‌زدایی از محصولات خشکبار را انجام داده است،امامشکلات مالی و نبود سرمایه در گردش در سال ۱۳۸۳چرخش از گردش  ایستاد و اکنون یکی از گزینه‌های سازمان انرژی اتمی  برای طرح سم‌زدایی از محصول پسته به روش‌های نوین و تکنولوژی‌های به‌روز شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها