در ابتدای دوران نوجوانی به‌علت بلوغ، بحران هویت،تمایل به استقلال طلبی، خودمحوری،واکنش‌های هیجانی منفی، تعارضات نوجوان و نوسانات شدید خلقی نمود بیشتری پیدا می‌کند که اگر اصولی برخورد نشود، ممکن است آسیب رسان شود.
کد خبر: ۱۳۸۱۷۱۳
نویسنده معصومه صبور‌روح‌وحید - کارشناس ارشد مشاوره
فکر کردن در مورد این‌که در تعامل بین نوجوان و والدین چه شرایطی بالقوه مشکل ساز است به طرز چشمگیری از درگیری بین آن‌ها در آینده می‌کاهد. اگر والدین قدرت پیش بینی مشکلات را نداشته باشند، حتما با نوجوان خود دچار چالش‌های جدی خواهند شد. مهم‌ترین اقدام در ارتباط با نوجوان برقراری تعامل مثبت و نظارت مستمر و غیرمستقیم والدین از طریق یک رابطه یاری گرایانه و ایجاد سازگاری مطلوب و برنامه اجتماعی و پر کردن اوقات فراغت است. نقش والدین خصوصا پدر در اصلاح تعاملات بااهمیت است.

راهکار‌هایی برای برقراری تعامل مثبت با نوجوان: نوجوان را بدون هیچ‌گونه قید و شرطی بپذیرید و در کنار او قواعد زمان با کیفیت و شاد را رعایت کنید. علاقه‌مندی‌هایش را بشناسید و برای انجام آن‌ها بدون نظر دادن همراهی و تشویقش کنید و در همه حال حامی او باشید. او را مجبور به صحبت نکنید، اما هر وقت تمایل داشت او را بپذیرید و با توجه کامل به او گوش دهید. نظراتش را بپرسید و نظرات‌تان را با او در میان بگذارید، اما تحمیل نکنید. فرصتی فراهم کنید که توانمندی‌هایش را به شما یاد بدهد تا از این طریق حس برتری‌جویی مربوط به این سن ارضا شود. نقاط قوتش را بشناسید و تحسین کنید. نقاط ضعفش را پر رنگ نکنید و از هرگونه تحقیر و سرزنش کلامی و غیرکلامی، خودداری کنید. دوستانش را بشناسید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. برای اصلاح روحیه اطاعت‌پذیری، کار‌هایی را که مطمئنید انجام می‌دهند به آن‌ها بسپارید و برای انجامش از او تشکر و قدردانی کنید. اینترنت و گوشی همراه بدون مدیریت در اختیارش قرار ندهید. جدا کردن نوجوان از محیط خانوادگی و بیکاری، متهم کردن، انکار، بی‌توجهی، بدبینی از عوامل خطر ساز این دوران محسوب می‌شود. صبر کردن رمز موفقیت شما در برقراری رابطه مثبت و سازنده با نوجوان است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها