کد خبر: ۱۳۸۲۵۱۷
نویسنده معصومه صبور روح‌وحید - کارشناس ارشد مشاوره
متاسفانه بعضی از والدین آن‌قدر روابط بین خود و نوجوان‌شان را مخدوش کرده‌اند که دچار چالش‌ها و تعارضات جدی و مشکل‌آفرینی شده‌اند.

برای اصلاح روابط نیازمند برنامه‌ریزی و دقت‌نظر زیادی هستیم. هر روز زمانی را به‌طور اختصاصی برای نوجوان‌تان در نظر بگیرید. همه فعالیت‌ها و مشغله‌های ذهنی خود را کنار بگذارید و با آرامش و توجه کامل در کنار نوجوان‌تان باشید. اعتمادش را جلب و به‌طور غیر‌مستقیم او را ترغیب به صحبت‌کردن کنید تا احساسات و هیجاناتش را با شما مطرح کند. خودتان را به جای او بگذارید، راز‌دارش باشید و احساساتش را درک کنید و به او احترام بگذارید حتی اگر با ارزش‌های شما متفاوت است. سپس در قالب یک جمله کوتاه و با لحنی توام با محبت برداشت خودتان را مطرح کنید.

با دقت به صحبت‌های نوجوان‌تان گوش دهید، سعی کنید علائق و احساساتش را بشناسید تا حدی که برایتان مقدور است سبک زندگی و گذراندن اوقات فراغت‌تان را با توجه به روحیات نوجوان‌تان انتخاب کنید و تا حد امکان با او همراه شوید تا حس ارزشمندی او ارضا شود. در انجام امورات زندگی حتما او را طرف مشورت قرار دهید. توانمندی‌هایش را بشناسید و با توجه به آن‌ها مسئولیت‌هایی را که مطمئن هستید با علاقه‌هایش هماهنگ است و حتما آن‌ها را انجام می‌دهد به او بسپارید. علاقه‌ها و هیجانات منفی و خطرسازش را با وضع قوانین محدود، منع کنید و توجه داشته باشید که قوانین وضع شده برای نوجوان باید بسیار محدود باشد. صادقانه محاسنش را تحسین کنید، اما هرگز اغراق نکنید. هدایتگر و دستورالعملی نباشید. این نکته را به خود گوشزد کنید که او حتما در یک یا چند مورد منحصر به‌فرد است. از او بخواهید کار‌ها و فعالیت‌هایی را که بهتر از شما انجام می‌دهد به شما آموزش دهد. از او به خاطر همه خوبی‌هایش تشکر کنید. پیش‌بینی کنید که او در آینده به‌عنوان یک بزرگسال در چه حرفه و شغلی موفق‌تر خواهد بود.

مهم‌ترین نکته در این خصوص گوش دادن با توجه کامل و پرهیز از هرگونه قضاوت و پیش داوری است، زیرا این دو عامل پل ارتباطی بین شما را نابود خواهد کرد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها