به بهانه درگذشت اسطوره فوتبال برزیل

شوت پروین، مات زاگالو

نهمین دوره جام جهانی در سال ۱۹۷۰ با قهرمانی تیم ملی فوتبال برزیل همراه شد.
کد خبر: ۱۳۸۱۲۱۵

به گزارش جام جم آنلاین، برای نخستین بار جام جهانی در آمریکای ‌شمالی و بدون حضور تیم‌های فرانسه، آرژانتین، مجارستان و اسپانیا برگزار شد. تیم ملی آرژانتین نتوانست جواز حضور در جام جهانی را که در سال ۱۹۷۰ در مکزیک برگزار شد، کسب کند. این تیم با بولیوی و پرو هم‌گروه بود و هر دو بازی را باخت و حضور در جام جهانی را از دست داد.

جام جهانی ۱۹۷۰ را همه به خاطر قهرمان آن یعنی برزیل به یاد می آورند که تیمی رویایی و بزرگ بود و از آن به عنوان برترین تیم تاریخ فوتبال یاد می‌شود. البته از دیگر اتفاقات مهم و به یادماندنی که در جام جهانی ۱۹۷۰ رخ داد قانون تعویض بود که برای اولین بار به اجرا درآمد.

اولین تعویض در این مسابقان نیز در دیدار افتتاحیه بین مکزیک و شوروی به وقوع پیوست که گاوریل کاچالین سرمربی شوروی در بین دو نیمه تصمیم گرفت آناتولی پوزاک را به جای ویکتور سربیانیکوف به میدان بفرستند.

برزیل قهرمان جام جهانی ۱۹۷۰

سلسائو در مکزیک تاریخ‌ساز شد. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در استادیوم افسانه ای آزتک حضور داشتند و برزیل ایتالیا را با عملکرد خیره کننده پله ۴ بر یک شکست داد. برزیل در آن دوره در تمام بازی‌های خود پیروز شد.

پله، چهره برتر جام جهانی ۱۹۷۰

ادسون آرانتس دوناسیمنتو پس از اینکه در جام‌های جهانی ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ نقش محوری نداشت، با یک هدف روشن راهی مکزیک شد و آن هم رساندن این تیم به قهرمانی در جام جهانی بود که به آن دست یافت. او با چهار گل درخشید و اولین و تنها بازیکن تاریخ فوتبال شد که سه جام جهانی را فتح کرد. پله پس از قهرمانی گفت: این آخرین جام من بود، من شادترین مرد جهان هستم.

گرد مولر برترین گلزن جام

قدرتمند، قوی در نوک خط حمله آلمان. گرد مولر استاد گلزنی ژرمن ها بود. اگرچه او قبلاً در کشورش شناخته شده بود، در خارج از آلمان فدرال خیلی‌ها او را نمی‌شناختند.

ستاره بایرن مونیخ در سه بازی دور اول هفت گل از جمله دو هت‌تریک ثبت کرد. او با یک گل دیگر در یک چهارم نهایی و دو گل دیگر در نیمه نهایی ۱۰ گله شد ولی این برای قهرمانی آلمان کافی نبود.

برزیل با ماریو زاگالو و بازیکنان مطرح خود چون پله، ریوه لینو، کارلوس آلبرتو پریرا، توستائو و جرزینیو به مکزیک آمده بود تا شکست سخت دوره پیش را جبران کند. ایتالیا نیز برای رسیدن به فینال، مکزیک و آلمان‌غربی را شکست داد.

ایتالیا و برزیل در نیمه اول بازی فینال با نتیجه یک بر یک مساوی شدند اما در نیمه دوم برزیل در ۲۰ دقیقه سه گل به ثمر رساند و برای سومین‌بار قهرمان جام‌جهانی شد و جام ژول‌ریمه را برای همیشه به خانه برد.

به این ترتیب (ماریو زاگالو) برای اولین بار هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی به قهرمانی در جام جهانی رسید البته جام ژول ریمه یک بار در برزیل ربوده شد و هرگز پیدا نشد، بنابراین نمونه دیگری از این جام بعدها ساخته و به برزیل داده شد.

همچنین آلمان با شکست دادن اروگوئه با ضربه پای چپ اووه رات، یک روز قبل از فینال بزرگ، به مقام سوم رسید.

دیدار جذاب جام: ایتالیا ۴ - آلمان ۳ (نیمه نهایی)

آلمان در سال‌های ۱۹۷۰ تیم خوبی داشت و از بازیکنانی بهره می‌برد که چهار سال پیش از آن به فینال جام جهانی ۱۹۶۶ رسیده بودند اما با گل فوق‌العاده جف هرست در دقیقه ۱۲۰ مغلوب انگلیس شد.

در این تیم، بازیکنان جوان نیز اضافه شده بودند که می‌توان به دروازه‌بان سپ مایر و برتی فوگتس مدافع اشاره کرد و همچنین آلمان از گلزن قهاری همچون گرد مولر بهره می‌برد.

ایتالیا نیز تیم بزرگی داشت و هنوز در استفاده از ساندرو ماتزولا و جانی ریورا ابهام داشت. هر دو بازیکن فوق العاده بودند اما نمی‌توانستند در کنار هم بازی کنند. این رقابت سال‌ها در این تیم وجود داشت و دودستگی را در ایتالیا به وجود آورده بود.

فردای آن روز یک خبر قابل توجه دیده شد؛ ۲۳ زندانی در زندان تیکستلای مکزیک از حواس‌پرتی نگهبان‌ها به خاطر تماشای دیدار آلمان و ایتالیا از تلویزیون بهره بردند و از آن‌جا فرار کردند!

جام جهانی ۱۹۷۰ در یک نگاه

قهرمان: برزیل

تعدادتیم‌ها: ۱۶

فینال: برزیل۴ - ایتالیا یک

رده بندی: آلمان غربی یک - اروگوئه صفر

آقای گل مسابقات: گردمولر با ۱۰گل

تعداد گل‌های این دوره: ۹۵

تعداد بازی‌ها : ۳۲

فینال

برزیل ۴ – ایتالیا یک

پله (۱۸) - جرسون (۶۶) - جرزینیو (۷۱) - کارلوس آلبرتو (۸۶) - برای برزیل و بونین سنیا (۳۷) برای ایتالیا.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها