نارضایتی طرفداران برگمان

طرفداران آثار کلاسیک فلسفی و نامتعارف اینگمار برگمان، فیلمساز مؤلف و اندیشمند سوئدی همراه با تعداد بسیار زیادی از منتقدان سینمایی، مخالف برگردان انگلیسی‌زبان فیلم‌های این هنرمند متعهد اروپایی هستند. با اعلام خبر تولید مجموعه‌ای تلویزیونی و انگلیسی زبان براساس داستان درام کلاسیک «بی‌ایمان»، دوستداران برگمان به تکاپو افتاده و خواستار تولید نشدن این مجموعه و دیگر فیلم‌ها و مجموعه‌هایی هستند که قرار است با نگاهی به داستان فیلم‌های قدیمی این هنرمند سوئدی تهیه و تولید شود.
کد خبر: ۱۳۸۰۴۰۹
نویسنده کیکاووس زیاری - گروه رسانه
به باور مخالفان دوباره‌سازی آثار برگمان، فیلم‌های او از آنچنان لحن نامتعارف و فلسفی عمیقی برخوردارند که هنرمندان تلویزیونی و سینمایی خالق کار‌های عامه پسند قادر به درک عمق آن‌ها نیستند و حاصل کارشان محصولی کم ارزش خواهد بود که حتی آبروی نسخه‌های اصلی را هم می‌برد.

مدتی قبل اعلام شد توماس آلفرسون، فیلمساز که خودش هم اصلیتی سوئدی دارد به دنبال برگردان تلویزیونی بی‌ایمان برگمان فقید است و آن‌را به زبان انگلیسی و با حضور بازیگران انگلیسی زبان، جلوی دوربین خواهد برد.

فیلمنامه این مجموعه شش اپیزودی را سارا جانسون می‌نویسد و ظاهرا قرار است اقتباسی وفادارانه از اثر سال ۲۰۰۰ برگمان باشد. لیو اولمان، بازیگر اصلی اثر برگمان بود و داستان آن به بررسی عشقی ممنوع در دل یک خانواده و دوستان نزدیک آن‌ها می‌پرداخت. این اتفاق برای خانواده و دوستان صمیمی نزدیک به آن‌ها با عواقب دردناکی روبه‌روست که همه آن‌ها باید تاوانش را بپردازند.

سال قبل هم نسخه انگلیسی‌زبان فیلم مطرح دیگری از برگمان با نام «صحنه‌هایی از یک ازدواج» تولید و روی آنتن رفت. همان زمان هم دوستداران فیلمساز به این اقدام اعتراض و آن‌را ضربه‌ای مهلک به اعتبار او ارزیابی کردند. حالا که تولید یک مجموعه دیگر از آثار برگمان در دستور روز قرار گرفته، طرفداران وی احساس خطر کرده و بر این باورند که این اقدام توطئه‌ای علیه هنرمند محبوب‌شان است. البته آلفرسون که خودش را از طرفداران برگمان می‌داند در گفت و گویی چنین گفته است: «زمستان ۲۰۰۱ با برگمان تماس گرفتم و از او درباره احیای داستان بی‌ایمان و تولید اثری جدید از آن پرسیدم. آن زمان او جواب مشخصی به این درخواست نداد و آن‌را ایده‌ای ناپخته قلمداد کرد. بعد از آن دیگر در این باره صحبتی نداشتیم. احساس خودم این است از تولید مجموعه‌ای برمبنای داستان فیلمش، احساس هیجان زدگی می‌کرد.»

آلفرسون ساخت بی‌ایمان تلویزیونی را وظیفه‌ای مخاطره‌آمیز ارزیابی کرده و به دوستداران برگمان قول داده تا اثری در حد و اندازه اعتبار فیلمساز مؤلف خلق کند. با این حال، منتقدان سختگیر هنری بعید می‌دانند او بتواند بار عمیق فلسفی درون داستان فیلم‌های برگمان را در مجموعه‌ای انگلیسی زبان به تصویر بکشد. این در حالی است که آلفرسون با اشاره به فیلم کوتاه «کلیسای برگمان» خود که سال ۲۰۱۸ ساخت و ادای دینی به اینگمار برگمان بود، می‌گوید یک برگمان‌شناس خبره است و می‌داند او چگونه فکر و عمل می‌کرده است. / اسکرین اینترنشنال

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها