هر چند مسئولان عنوان میکنند ۶۰ درصد ظرفیت حمل و نقل عمومی جادهای کشور در اختیار ستاد اربعین قرار گرفته و معاون حمل و نقل وزارت راه هم گفته که ۱۴هزار و ۴۰۰اتوبوس در کشور وجود دارد که ۸۰۰۰ دستگاه برای اربعین در نظر گرفته شده و با وزارتخانهها نیز مکاتبه شده تا ظرفیت ناوگان حمل و نقل خود را در اختیار این کار قرار دهند و این امر به استانداریها محول شد. اما آشفتگی در بازار فروش بلیت اتوبوس و هواپیما نشان میدهد نه وزارتخانه و نه هیچ نهاد دیگری روی این مساله نظارت ندارد.
معاون حمل و نقل وزارت راه مدعی است اجازه فروش ۵۰درصد بلیتهای اتوبوس به طور اینترنتی و بهصورت دو روزه صادر شده و صدور مجوز فروش بلیت تنها بر عهده پایانهها و شرکت هواپیمایی است و فروش توسط شرکتها انجام میشود. اما زائران و مسافران کربلا چیز دیگری میگویند و با گرانیها و کمبود بلیت و ایجاد بازار سیاه، معلوم است کسی برای حرفهای وزارتخانه و مسئولانش تره هم خرد نکرده است. این یک واقعیت است که عاشقان سیدالشهدا تحت هر شرایطی خود را به کربلا خواهند رساند و این مدعیان خدماترسانی هستند که باید شرمنده حرفهای بیپایه و اساس خود باشند.
این یک قانون نانوشته وجود دارد که میگوید زائرانی که دهه دوم صفر و اربعین را برای سفر به عراق و عتباتعالیات انتخاب میکنند بهدلیل حجم بالای نفرات و مشکلات موجود در سفر، با سختیهای بیشتری مواجه بوده و البته سطح تحملشان هم افزایش مییابد. در حال حاضر مشکلات موجود در هر یک از مرزها بررسی و دستورات و تمهیدات لازم برای حل آنها از طرف سازمانها و نهادهای مرتبط صادر شده است اما توصیه شده زوار در صورت امکان از مرزهای تمرچین و باشماق و همچنین خسروی که امسال باز شده و خدمات ویژهای هم در آنها ارائه میشود، برای ورود به عراق استفاده کنند.
در این میان بحث اصلی، رسیدن به مرزهاست. بخش زیادی از زائران اتوبوس و وسایل نقلیه زمینی را انتخاب کردهاند و گروهی هم پرواز و رسیدن مستقیم به شهرهای زیارتی عراق در دستورکارشان است. اما نکته مشترک در هر دوحالت همانا بیتوجهیها به نحوه بلیت فروشیها و قیمتهای نجومی است که در بازار وجود دارد و هیچکس نهتنها آن را نمیپذیرد بلکه برخی از مسئولان وزارت راه مهر تکذیب به این اخبار میزنند.
بههر حال این سفر پر خیر و برکت انجام خواهد شد و عاشقان اباعبدا...الحسین(ع) با پای پیاده هم که باشد، خود را از خانه به کربلا میرسانند. ولی باید تمهیداتی اندیشیده شود تا هم برای برگشت زائران و هم انجام مراسم اربعین در سالهای بعد این نابسامانیها وجود نداشته باشد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم