با استقرار فرماندهان قرارگاه‌های اربعین‌ حسینی فراجا در پایانه‌های مرزی زمینه انتقال زائران توسط ناوگان عمومی کشور فراهم شده

مرزهای شش‌گانه آماده موج عظیم بازگشت زائران

مرزهای شش‌گانه ایران که تا چند روز پیش شاهد موج عظیمی از زائران اربعین برای خروج از کشور بودند حالا خود را برای پذیرایی از عاشقان سیدالشهدا که در حال بازگشت به کشور هستند آماده می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۸۰۰۴۷
نویسنده سید احمد هاشمی اشکا - ایران

هم‌اکنون فرماندهان قرارگاه‌های اربعین‌حسینی فراجا در پایانه‌ های مرزی مستقرند و به گفته وزیر کشور، برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه بازگشت زوار صورت گرفته و به محض ورود زمینه انتقال آنان توسط ناوگان عمومی کشور فراهم شده است. برهمین‌اساس مرز خسروی برای ورود زائران به‌صورت شبانه‌روزی باز است و در مرزهای مهران و شلمچه و چذابه و تمرچین هم تردد به‌صورت روان ادامه داشته و امکانات برای بازگشت زائران مهیاست.

یکی از مهم‌ترین نیاز مرزها در هنگام ورود زائران به کشور این است که وسایل حمل‌ونقل عمومی جهت رساندن آنها به شهرهای مورد نظر مهیا باشد. موضوعی که ضعف آن در سال‌های قبل نشان داد می‌تواند آبستن بروز مشکلات زیادی شود اما از گفته مسئولان چنین استنباط می‌شود که امسال برای همه اینها برنامه‌ریزی شده و به گفته وزیر کشور، شرایط تردد زوار در مرزها مطلوب است و تمهیدات لازم برای بازگشت آنها اندیشیده شده است.

سردار احمد وحیدی تاکید می‌کند: «خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازگشت زوار صورت گرفته و به محض ورود زائران به کشور زمینه انتقال آنان توسط ناوگان عمومی کشور فراهم شده است.»

این مسئول با بیان این‌که تامین اتوبوس به اندازه لازم و نظارت بر نرخ کرایه‌ها محور کار ستاد اربعین در موج برگشت زوار است، ادامه داد: «تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز در پایانه برکت باید متناسب با حجم ورودی زوار باشد. علاوه‌براین، نظارت بر نرخ کرایه‌ها باید مداوم و سامانه پاسخگویی ۲۴ساعته فعال شود.»

وحیدی با عنوان این‌که با تدابیر و پشتیبانی‌های لازم، شرایط برای بازگشت زائران به شهرهای مبدأ تسهیل می‌شود، اظهار داشت: «کسانی که قصد بازگشت به استان‌های خود از طریق خودروی شخصی دارند، ابتدا استراحت کنند و بعد به رانندگی بپردازند.»

خسروی، شبانه‌روزی باز است

مرز خسروی در کرمانشاه که به‌عنوان یکی از امن‌ترین نقاط اعلام شده حالا شاهد تردد روان است و زوار می‌توانند این مرز را برای ورود و خروج انتخاب کنند.

به گفته استاندار کرمانشاه، تاکنون بیش از ۲۲۰هزار نفر از مرز خسروی عازم عراق شده‌ و حدود ۲۸هزار نفر نیز از طریق این گذرگاه بین‌المللی به کشور بازگشته‌اند.

براساس اعلام مسئولان استانی، درحال‌حاضر شرایط خوبی برای استقبال از زوار اربعین هنگام بازگشت از عراق در مرز خسروی فراهم شده و موکب‌ها به‌تدریج در حال استقرار در این مسیر هستند.

این مرز برای خروج زائران از عراق و ورود به ایران به‌صورت شبانه‌روزی باز است و برای کسانی که طی روزهای آینده قصد زیارت کربلا را از مرز خسروی دارند، از ساعت ۵ تا 18 باز است.

ازجمله ویژگی‌های مرز خسروی این است که برای زائران چه هنگام خروج و چه هنگام ورود امکانات رفاهی کاملی فراهم شده است.

در همین راستا روز گذشته وقتی فرمانده فراجا به پایانه مرزی خسروی رفته بود با بیان این‌که خدمات‌رسانی به زائران اربعین تا پایان زمان بازگشت تمام آنها توسط پلیس ادامه خواهد یافت، گفت: «درحال‌حاضر ازدحام جمعیت وجود دارد چراکه هنوز زائرانی هستند که مشغول عزیمت به کربلای معلی بوده و از سویی هم موج بازگشت زائران مشرف‌شده به عتبات عالیات آغاز شده است.»

سردار حسین اشتری با تاکید بر مهم بودن بحث سلامت زائران تصریح کرد: «طی دو سه روز آینده موج بازگشت زائران به اوج خود خواهد رسید که لازم است دراین‌خصوص تمهیدات لازم اندیشیده و شرایطی فراهم شود تا زوار بتوانند به سلامت بازگردند. با تلاش‌های شبانه‌روزی مأموران انتظامی و امنیتی مشکلی از نظر تأمین امنیت زائران نداشتیم و تلاش می‌کنیم همین امنیت مطلوب و پایدار را تا پایان مأموریت اربعین تداوم ببخشیم.»

تامین وسایل‌نقلیه در تمرچین

مرز تمرچین در آذربایجان‌غربی، امسال نشان داد که ظرفیت‌های خوبی برای تردد زائران اربعین دارد و طی هفته‌های اخیر هموطنان زیادی را به سمت عراق روانه کرده است.

زائران پس از گذشتن از مرز تمرچین در ایران و حاج‌عمران در طرف عراقی، مسیر حاج‌عمران - اربیل، اربیل - کرکوک و کرکوک به بغداد را به‌عنوان مسیر رفت و الحسینیه بغداد به سمت حاج‌عمران را نیز مسیر بازگشت خود قرار می‌دهند.

استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر آمادگی جهت توسعه خدمات‌رسانی به زوار اربعین‌حسینی به جام‌جم می‌گوید: «مرز تمرچین باید آمادگی پذیرش صدهزار زائر را در برگشت از زیارت اربعین داشته باشد.»

محمدصادق معتمدیان با تاکید بر این‌که به احتمال زیاد چندین‌برابر زواری که مرز تمرچین را برای تشرف به کربلا انتخاب کرده بودند، در بازگشت از این مرز تردد خواهند کرد که آمادگی برای پذیرش آنها بسیار مهم است، ادامه می‌دهد: «جهت افزایش ظرفیت پذیرایی و حمل‌ونقل، چند ایستگاه در نظر گرفته می‌شود. همچنین زمینه اعزام اتوبوس‌ها از مرز تمرچین به استان‌هایی نظیر زنجان و آذربایجان‌شرقی با تلاش ویژه اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فراهم می‌شود.»

این مسئول با بیان این‌که امسال اولین تجربه را دراین‌خصوص داشتیم و به بهترین نحو، امنیت زائران به‌عنوان اولویت اول تأمین شد، تاکید می‌کند: «هیچ مشکل و حاشیه‌ای طی روزهای گذشته در مسیر داخلی تا مرز تمرچین و پس از عبور از آن در خاک عراق وجود نداشته. در مسیرهای منتهی به عتبات‌عالیات، استقبال بسیار خوبی را از سوی مردم عراق شاهد بودیم و اقدامات بی‌نظیری از سوی مردم در آن مناطق انجام شد.»

ناگفته نماند در مرز تمرچین، ارامنه و آشوری‌های ارومیه هم با ایجاد موکب به ارائه خدمات به زائران حسینی می‌پردازند تا نشان دهند حسین(ع) نامی فراتر از قومیت و دین و مذهب است.

تردد روان در مرزهای خوزستان

از خوزستان هم خبر می‌رسد مرزهای شلمچه و چذابه در این استان شاهد بازگشت زائرانی است که این منطقه را برای ورود به ایران انتخاب کرده‌اند.

به گفته فرماندار دشت‌آزادگان، پیک بازگشت زائران اربعین‌حسینی آغاز شده و در دو روز گذشته بیش از ۳۰هزار نفر از مرز چذابه به کشور برگشته‌اند.

حمید سیلاوی با بیان این‌که با توجه به جمعیت کنونی در عراق، امکانات در این کشور جوابگوی نیاز زائران نیست و از این رو مرز چذابه برای خروج مسدود است، می‌گوید: «در اینجا ازدحام جمعیت وجود ندارد. با وجود این درصورتی‌که زائران در پایانه حضور داشته باشند از خروج هیچ زائری ممانعت نمی‌شود.»

وی با تاکید بر این‌که با توجه به شرایط کنونی و نبود امکانات لازم به مردم توصیه می‌شود از حرکت به سمت مرزها به‌ویژه مرز چذابه خودداری کنند، تصریح می‌کند: «بیش از ۳۱۶هزار نفر از مرز چذابه از ابتدا تاکنون تردد کرده‌اند و درصورت مساعدشدن شرایط بی‌شک اقدامات برای اعزام زائران به کشور عراق به‌منظور شرکت در مراسم اربعین‌حسینی انجام خواهد شد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها