راهپیمایی عظیم و میلیونی اربعین حسینی این روزها در مرزهای کشور حال و هوای خاصی دارد چرا که مریدان و عاشقان حضرت اباعبدا...الحسین(ع) بعد از چند سال بار دیگر به وصال محبوبشان می‌رسند.
کد خبر: ۱۳۷۹۱۶۶
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران

در کنار مرزهای شلمچه و چذابه و مهران و خسروی، برای اولین بار در تاریخ کردستان، مرز رسمی باشماق مریوان به عنوان یکی از دروازه‌های پنجگانه کربلا انتخاب و این مهم با استقبال گسترده مردم این استان مواجه شده است. پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰هزار زائر این نقطه را برای رفت و آمد انتخاب کنند و این در حالی است که در ۲۴ساعت گذشته ۷۵هزار زائر از مرز مهران تردد کرده‌اند.

بعد از بازگشایی مرز خسروی و انتخاب آن به عنوان بهترین محل برای عبور زائران، یک خبر خوب دیگر برای کردستانی‌ها و زائران اربعین منتشر شد و آن هم این‌که مرز باشماق در کردستان برای اولین‌بار فرصت میزبانی از زائران را پیدا کرده و از دیروز به‌صورت رسمی تردد زائران از این مرز رسمی آغاز شد.

فرماندار مریوان هم با تایید این خبر به جام جم گفت: « زائران می‌توانند هر روز از ساعت ۶صبح تا ۱۲ ظهر از مرز باشماق مریوان خارج شوند.»

اسماعیل احمدی تصریح کرد: «دستگاه‌های خدمات‌رسان و سایر ادارات مرتبط با خروج زائران اربعین در مرز باشماق مستقر شده‌ و در شیفت‌های مختلف کاری پاسخگوی زائران خواهند بود. ضمن این‌که در این مرز مجموعه‌ای متنوع از خدمات ازجمله بهداشت و درمان، فرهنگی و اسکان به زائران اربعین ارائه خواهد شد.»

به گفته این مسئول، علاوه بر موکب‌هایی که در مرز باشماق مستقر شده‌اند، زمینه برای اسکان شبانه ۳۰۰۰ نفر در شهر مریوان نیز فراهم شده و ۱۵ خروجی دراین مرز فعال است و ۱۵مورد دیگر نیز مهیاست که در صورت ازدحام زائران، فعال خواهد شد.

استاندار کردستان هم با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود ۲۰ هزار زائر اربعین حسینی امسال برای اولین بار از مرز باشماق مریوان تردد کنند، گفت: «برای رفاه زائران، همه دستگاه‌های اجرایی استان بسیج می‌شوند.»

اسماعیل زارعی کوشا ادامه داد: «باید تدابیر لازم برای کاهش معطلی زائران در مرز اندیشیده شود و در کنار آن مبادلات تجاری و ترانزیتی نیز به مشکل‌نخورد.»

شلمچه مخصوص تردد خارجی‌ها

مرز مهران که از اوایل هفته گذشته با افزایش زائران و ازدحام عاشقان سیدالشهدا روبه‌رو بود، در عرض چند روز رفت و آمدهایش از ۱۰هزار به ۲۰هزار نفر در شبانه‌روز افزایش یافت و حالا اعلام شده ۷۵هزار نفر در ۲۴ساعت گذشته از این مرز تردد کرده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام از تردد ۷۵ هزار و ۷۶۹ نفر طی شبانه‌روز گذشته از مرز مهران خبر داده و تاکید می‌کند از این تعداد ۶۴هزار و ۲۶۹نفر ایرانی بودند که وارد خاک عراق شدند. سیدزاهدین چشمه خاور در حالی بیان می‌کند طی این مدت ۱۵۶۹ نفر خارجی از مرز مهران از ایران خارج شدند که مرز شلمچه همانند سال‌های قبل برای عبور زائران خارجی اربعین حسینی پیش‌بینی شده و از اتباع خارجی خواسته شده صرفا از این مرز برای ورود به عراق استفاده کنند.

امسال پیش‌بینی شده حدود ۴۰۰هزار زائر خارجی از طریق ایران برای زیارت اربعین وارد عراق شوند. معمولا هر ساله زائرانی از کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان و… به صورت زمینی وارد ایران می‌شوند تا به خیل عظیم زائران میلیونی اربعین حسینی در عراق بپیوندند.

احتمال را فزایش قیمت بلیت‌ها

یکی از مشکلاتی که در استان فارس برای زائران اربعین ایجاد شده و آنها را دچار سردرگمی کرده بلیت هواپیما و اتوبوس است که به گفته برخی از فعالان حوزه حمل و نقل قرار است قیمت بلیت اتوبوس طی هفته جاری ۷۰ درصد افزایش یابد.

در همین رابطه رئیس شورای هیات‌های مذهبی استان فارس می‌گوید: «زائران اربعین برای تهیه بلیت سفر عتبات عالیات دچار مشکلات عدیده‌ای‌هستند.»

به گفته رضا محمدیان‌، اعلام شده بر اساس مصوبه‌ای که به شرکت‌های حمل و نقل ارائه گردیده این شرکت‌ها نمی‌توانند اتوبوس‌های خود را به صورت دربستی در اختیار افراد برای رساندن خود به آبادان قرار دهند و اگر این افراد بخواهند نسبت به کرایه اتوبوس اقدام کنند باید معرفی‌نامه‌ای از سازمان تبلیغات یا ستاد عتبات عالیات داشته‌باشند.

وی تاکید می کند: « مشاهدات صورت گرفته نشان می‌دهد بلیت‌ها به صورت روزانه و اینترنتی قابل خریداری است و این در حالی است که اگر فردی توانایی استفاده از اینترنت نداشته باشد نمی‌تواند نسبت به خرید از سامانه اقدام کند.» به گفته این مقام مسئول، پرواز از مبدا شیراز به مقصد نجف بسیار محدود بوده و تنها یک پرواز از شیراز به آبادان وجود دارد. این در حالی است که با توجه به استقبال مردم امید است این پروازها افزایش یابد. گفتنی است بلیت این پروازها نیز در بازار سیاه به‌شدت گران بوده و قابل دسترسی هم نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها