چند سالی است که کشورمان از طریق مرزهای شرقی خود در استان سیستان‌و‌بلوچستان وسیله تسهیل سفر زیارتی زوار خارجی شده است

سیستان‌و‌بلوچستان صحن و سرای شرقی اباعبدا...

اگر شرایط رفتن به سفر زیارتی اربعین برای ما ایرانی‌ها با مشکل و مانع و سختی همراه است، شک نکنید که این سختی‌ها و موانع برای همسایگان شرقی کشورمان و به‌ویژه زوار و شیعیان پاکستانی دو چندان و بلکه چند برابر است، چه این‌که آنها، هم مشکل دوری و درازی مسافت تا نجف اشرف و کربلای معلا را پیش رو دارند و هم در کشوری زندگی می‌کنند که از حمایت‌های دولتی و حکومتی و جهادی چندانی در کشورشان برای چنین سفری برخوردار نیستند.
کد خبر: ۱۳۷۹۰۶۰
نویسنده فاطمه مرادزاده - ایران

همین است که مسئولان کشورمان در کنار نیروهای جهادی این روزها در تلاش زیادی برای خدمت‌رسانی به این زوار و تسهیل سفر زیارتی آنها از طریق خاک ایران هستند و در این میان استان سیستان‌و‌بلوچستان با دو مرز میرجاوه و ریمدان جلودار و پرچمدار این خدمت‌رسانی است و نیروهای جهادی در سراسر استان و حتی سایر استان‌های کشور برای کمک به زوار خارجی راهی مرزهای شرقی شده‌اند.

این روزها نه‌تنها شور و حال اربعینی در پایانه‌های مرزی میرجاوه در شهرستان میرجاوه و ریمدان در شهرستان دشتیاری جاری است که گویا تمام خطه سیستان‌و‌بلوچستان به حرم تبدیل شده؛ حرمی که هموطنانمان از شیعه و سنی، در سراسر آن و به‌ویژه در شهرستان‌های مرزی، جهادگونه هزینه و وقت و انرژی خود را صرف پذیرایی از زوار خارجی و خدمت‌رسانی به آنها کرده‌اند.

درواقع مردم خونگرم سیستان‌و‌بلوچستان، حدود چهارپنج سالی است که توفیق میزبانی زوار پاکستانی، هندوستانی و افغانستانی را پیدا کرده و استانشان را به صحن و سرای شرقی حرم اباعبدا... تبدیل کرده‌اند.
زوار خارجی به‌ویژه پاکستانی تحت حمایت و خدمات‌رسانی دولت ایران و نیروهای جهادی تا همین امسال از تنها مرز شرقی استان یعنی مرز میرجاوه وارد کشورمان شده و از مرزهای غربی خارج شده و پا به خاک عراق می‌گذاشتند.

در آخرین سال ورود این زوار به خاک ایران یعنی سال 98 و پیش از همه‌گیری کرونا و تعطیلی زیارت اربعین، 120هزار زائر شیعه پاکستانی از مرز میرجاوه که همجوار با ایالت بلوچستان پاکستان است، وارد ایران شده و پس از سفر زیارتی مشهد و قم از مرزهای غربی کشور راهی سفر اربعین شدند.

امسال اما پیش‌بینی شده بود حدود 400هزار زائر وارد ایران شوند که به‌دلیل سیلاب پاکستان و سختگیری دولت عراق این آمار طبق پیش‌بینی‌ها به 200 تا 300 هزار نفر کاهش پیدا خواهد کرد.

با این حال اما گویی امسال نگاه سیدالشهدا روی سر تمام سیستان‌و‌بلوچستان سایه انداخته و همه استان درگیر ماجرای خدمت‌رسانی به زوار اباعبدا... شده است، چراکه در منتها‌ الیه جنوب‌شرقی این خطه در شهرستان دشتیاری، پایانه‌ای مرزی به نام ریمدان وجود دارد که کمتر از یک‌سال پیش افتتاح شده و امروز به مهم‌ترین معبر زوار خارجی تبدیل شده است.

ورود 70درصد زوار خارجی از مرز ریمدان

مرز ریمدان با نگور؛ مرکز شهرستان دشتیاری 60 کیلومتر و با شهر چابهار مرکز شهرستان چابهار 120کیلومتر فاصله دارد و آن‌طور که هادی فرهنگ، فعال جهادی سیستان‌وبلوچستان و مستقر در مرز به ما می‌گوید: مرز ریمدان بهترین گزینه انتخابی زوار خارجی برای ورود به ایران است و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود 70درصد زوار امسال از این مرز وارد ایران شوند.

دلایلی که باعث می‌شود ریمدان گزینه اول شیعیان پاکستان برای ورود به ایران باشد اولا بحث امنیت و دوم کوتاهی مسیر است. درخصوص امنیت باید گفت از آنجا که مرز میرجاوه همجوار با ایالت بلوچستان در پاکستان است و این ایالت به‌طور کلی و به‌ویژه برای شیعیان امنیت چندانی ندارد، خیلی مطلوب زوار پاکستانی برای تردد نیست. در مقابل ایالت همجوار با مرز ریمدان در پاکستان، منطقه امنی است.

بحث کوتاهی مسافت هم سهم زیادی در انتخاب مرز ریمدان دارد، چراکه زواری که از ایالت‌های پنجاب، کراچی و اسلام‌آباد قصد ورود به ایران و عبور از کشورمان را دارند، از این مسیر 10 تا 12 ساعت راه‌شان کوتاه‌تر می‌شود. ضمن این‌که زیرساخت‌هایی نظیر راه و آسفالت و وسایل حمل‌و‌نقل در آ‌نسوی مرز ریمدان در پاکستان به‌مراتب بهتر از زیرساخت‌های ایالت بلوچستان است.

با این همه به‌گفته فرهنگ، فعال جهادی تنها مشکل مرز ریمدان در کشورمان این است که این پایانه به‌دلیل نوپا بودن هنوز امکانات و زیرساخت‌های چندانی در حوزه راه و اسکان ندارد.

گرچه نیروهای جهادی از سراسر استان و حتی پایتخت این روزها خود را به پایانه ریمدان و شهرستان‌های همجوار رسانده و در حال خدمات‌رسانی به زوار خارجی هستند.

این فعال جهادی به ما می‌گوید: از آنجا که مرز ریمدان زیرساختی ندارد و زوار در فرودگاه هم باید چند ساعت معطل شوند، مردم و جهادی‌های استان از شیعه و سنی؛ زن و مرد، به‌ویژه در شهرستان‌های چابهار، نیک‌شهر، خاش، درگهان و ایرانشهر و به عبارتی در کل استان همگی بسیج شده‌اند تا زوار پاکستانی بی‌اسکان و تغذیه نمانند، به همین دلیل از خود مرز تا فرودگاه کنارک و چابهار می‌توان شاهد خدمات‌رسانی آنها بود. حتی در جوار فرودگاه با در اختیار گرفتن مدرسه‌ای برای آشپزی و فراهم کردن امکان استراحت و اسکان زائران هستند.

خدمت‌رسانی اهل سنت ایران به زائران پاکستانی

در مرز میرجاوه در شهرستان میرجاوه سیستان‌و‌بلوچستان هم تصاویر زیبای خدمت‌رسانی به زوار خارجی بیش از سال‌های گذشته قابل مشاهده است. این را سعید دهنوی، سخنگوی ستاد مردمی اربعین سیستان‌و‌بلوچستان می‌گوید و ادامه می‌دهد: امسال زوار در ابتدای ورود به مرز به صورت آنلاین، ثبت‌نام می‌شوند و اطلاعات آنان برای موکب‌های مسیر مانند بم، ماهان، شیراز و حتی شلمچه هم ارسال می‌شود تا بدانند چه تعداد زائر در چه روزهایی به آنان می‌رسد.

دهنوی با اشاره به این‌که یکی از زیبایی‌های خدمت‌رسانی به زوار پاکستانی در استان سیستان‌و‌بلوچستان، فعالیت و خدمات گروه‌های اهل سنت به این زائران است، می‌گوید: این هموطنان ما در منازل خود به این زائران اسکان می‌دهند و پذیرای آنان هستند. بخش مهم و عمده‌ای از خادمین ریمدان اهل سنت بوده و همچنین سران طوایف اهل سنت و بزرگان هر منطقه در مرزها حضور پیدا می‌کنند و خوشامدگوی زائران پاکستانی‌اند. آنها موکب و ایستگاه صلواتی راه‌اندازی کرده و تعدادی از اهل سنت نیز برای حمل و نقل، وسایل شخصی خود را پای کار آوردند یا به عنوان راننده مشغول خدمت‌رسانی هستند.

۱۳ هزار زائر پاکستانی تاکنون از مرزهای سیستان‌و‌بلوچستان وارد ایران شدند

از ابتدای مردادماه تاکنون حدود ۱۳هزار زائر پاکستانی از طریق دو مرز میرجاوه و ریمدان وارد سیستان‌و‌بلوچستان شده‌اند.

این را جواد قنبری، سخنگوی ستاد اربعین سیستان‌و‌بلوچستان می‌گوید و یادآور می‌شود که از این تعداد 6۵۱۷ زائر از طریق پایانه مرزی ریمدان شهرستان دشتیاری و 6۲۹۴ زائر از طریق پایانه مرزی شهرستان میرجاوه وارد استان شده‌اند که عمدتا توسط اتوبوس عازم مشهد و قم شده و در ادامه عازم کربلا خواهند بود.

قنبری با تاکید بر این‌که در حال حاضر به همت دستگاه‌های مختلف و گروه‌های مردمی همه امکانات لازم برای رفاه حال زائران در دو پایانه مرزی استان فراهم شده، می‌افزاید: خوشبختانه در این زمینه کمبودی وجود ندارد و شرایط برای پذیرایی مطلوب از زائران عزیز کشور دوست و همسایه در استان مهیاست.

به گفته وی امسال مرز ریمدان در جنوب استان برای نخستین‌بار برای ورود زائران تعیین شده است. از سویی میزان ورودی زائران پاکستانی از طریق پایانه مرزی میرجاوه نسبت به مدت مشابه آخرین مرحله ورود پیش از شیوع بیماری کرونا حدود ۸۰درصد کاهش داشته که علت اصلی آن وقوع سیل در کشور پاکستان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها