قطع کامل گاز نورد استریم۱ به اروپا

قاره‌سبز در شوک گازی

در شرایطی که تنش‌های مسکو و اتحادیه اروپا بر سر اوکراین ادامه دارد، شرکت «گاز پروم» روسیه صدور گاز به اروپا را از طریق خط لوله «نورد استریم‌۱» قطع کرد.
کد خبر: ۱۳۷۸۵۹۹
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
رویترز هشدار داد، اقدام روسیه در قطع صدور گاز از طریق خط لوله نورد استریم به اروپا، تشدید نبرد اقتصادی بین مسکو و بروکسل، افزایش چشم‌انداز رکود و جیره‌بندی انرژی در برخی از ثروتمندترین کشور‌های اروپایی را سبب خواهد شد.

شرکت گاز پروم اعلام کرده توقف صدور گاز از طریق نورد استریم به اروپا به دلیل عملیات تعمیر و نگهداری صورت گرفته است و از ساعت یک بامداد به وقت گرینویچ ۳۱ آگوست (دیروز) تا ساعت یک بامداد سوم سپتامبر (۱۲شهریور) هیچ گازی از روسیه به آلمان ارسال نمی‌شود.

رویترز در گزارش خود آورده است: دولت‌های اروپایی نگرانند ممکن است مسکو در تلافی تحریم‌های غرب که پس از حمله به اوکراین علیه این کشور اعمال شده است، قطع (صدور گاز) را تمدید کند و آن‌ها پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به استفاده از منابع انرژی به‌عنوان ابزار جنگ متهم کرده‌اند، مسکو، اما انجام چنین کاری را رد کرده است.

اعمال محدودیت‌های بیشتر برای تامین گاز اروپا، بحران انرژی را تشدید می‌کند. همین حالا هم قیمت عمده‌فروشی گاز از آگوست گذشته به بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافته که این موضوع بحران شدیدی را برای هزینه‌های زندگی برای مصرف‌کنندگان و مشاغل ایجاد و دولت‌های اروپایی را مجبور می‌کند تا میلیارد‌ها دلار صرف کاهش این هزینه‌ها کنند.

در آلمان، تورم ماه آگوست به بالاترین سطح خود طی ۵۰ سال اخیر رسید و خانوار‌ها در این کشور برای افزایش میزان قبوض انرژی آماده می‌شوند.

مقامات روسیه اعلام کرده‌اند دلیل توقف صدور گاز از نورد استریم‌۱ به مسائل تعمیر و نگهداری مرتبط است و تحریم‌کشور‌های غربی مانع دسترسی به تجهیزات مورد نیاز برای نصب و نگهداری خط لوله شده است. روسیه از زمان آغاز عملیات در اوکراین، ارسال گاز به بلغارستان، دانمارک، فنلاند، هلند و لهستان را به‌طور کامل متوقف کرده است.

کابوسی که تعبیر شد

از همان آغاز جنگ اوکراین و شروع تحریم‌های شدید غرب علیه روسیه، اروپایی‌ها نسبت به قطع گاز روسیه نگران بودند، چراکه برای تامین این نیاز حیاتی خود وابستگی بیش از ۴۰درصدی به روس‌ها داشتند بی‌هیچ گزینه جدی دیگری. در واقع گزینه‌های جایگزین هم گفته‌اند قادر به تامین تمام گاز مورد نیاز اروپا نیستند. در همین ارتباط، کارشناسان حوزه انرژی با انتشار آماری از نیاز وارداتی اروپا به گاز روسیه می‌گویند برخی کشور‌های اروپایی از جمله اتریش، مجارستان و استونی، صد درصد نیاز خود را در زمینه گاز از روسیه تامین می‌کنند و سایر کشور‌هایی اروپا نیز با درصد‌های کمتر در رده‌های بعدی قرار دارند.
 
در ابتدای بحران اوکراین، آمریکا و اروپا تلاش کردند قطر را جایگزین روسیه برای تامین گاز اروپا کنند، اما ظاهرا این کشور عربی اعلام کرده حداقل در کوتاه‌مدت، ظرفیت بیشتری برای فروش گاز به اروپا ندارد و عملا اروپایی‌ها برای تامین گاز مورد نیاز خود به‌خصوص در کوتاه‌مدت در بن‌بست کامل قرار دارند. روسیه در مراحل قبل پس از قطع صادرات گاز به برخی کشور‌های اروپایی، دلیل این اقدام خود را خودداری این کشور‌ها در پرداختن پول گاز وارداتی به روبل اعلام کرد.

رئیس‌جمهور روسیه گفته بود کشور‌هایی که روسیه را تحریم کرده‌اند و می‌خواهند به واردات گاز این کشور ادامه دهند، باید پول آن را به روبل بپردازند.

گزینه‌های جایگزین اروپا چیست؟

اتحادیه اروپا، راهکار‌هایی برای کاهش وابستگی به واردات انرژی از روسیه دارد، اما هیچ‌یک از این راهکار‌ها نمی‌تواند در کوتاه‌مدت مشکلی از مردم اروپا رفع کند. از جمله راهکار‌های بلندمدت اروپا این است که با سرمایه‌گذاری در منابع جدید انرژی از جمله انرژی خورشیدی و بادی هرچه سریع‌تر وابستگی خود را به گاز روسیه قطع کند. بروکسل امیدوار است بتواند تا پیش از سال‌۲۰۳۰ این وابستگی را کاملا از بین ببرد. همچنین ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا علاوه بر واردات گاز طبیعی مایع از آمریکا و قطر در نظر دارند تا واردات گاز را از طریق خط لوله نروژ و الجزایر افزایش دهند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها