کد خبر: ۱۳۷۸۵۷۳
نویسنده علیرضا قزوه - شاعر و مدیر دفتر شعر و موسیقی

دیروز شاهد رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب ارزشمند «مهاجر سرزمین آفتاب» بودیم. کتابی که درباره زندگی مادر یک شهید است که اصالت ژاپنی دارد و کتاب، خواندنی و بسیار جذاب است. این چندمین تقریظ ایشان بر کتاب‌های منتشرشده در سال‌های اخیر است و نکته مهم در این میان این که ایشان بر کتاب‌هایی چه در حوزه خاطرات دفاع‌مقدس و چه در حوزه‌های دیگر، تقریظ نگاشته‌اند که همه کتاب‌ها زبده و برگزیده بوده‌اند.

اگر به این کتاب‌ها مراجعه کنید، می‌بینید همه در یک ویژگی مشترک هستند و این ویژگی مشترک این است که این آثار از نظر ادبی همه دارای کیفیت بالایی بوده‌اند و جزو کتاب‌های درجه یک محسوب می‌شوند. این نشان می‌دهد رهبر معظم انقلاب در انتخاب‌های‌شان کوچک‌ترین اشتباهی نکرده بلکه کتاب‌ها را دقیقا مطالعه کرده و از میان آن‌ها موارد تاثیرگذار را انتخاب کرده‌اند. در حقیقت ایشان در میان کتاب‌های خوب، خوب ترین‌ها را برگزیده‌اند و خوبی‌ها و محاسن این کتاب را با نگارش تقریظ‌های‌شان، برکشیده و به رخ کشیده‌اند و در دسترس‌بیشتر مردم قرار داده‌اند. باید از این جهت به سلیقه ایشان در انتخاب کتاب‌های خوب و خواندنی تبریک گفت.
این تقریظ‌ها باعث می‌شود شمارگان کتاب‌ها به‌شدت افزایش یابد. کتاب‌هایی مانند مهاجر سرزمین آفتاب، دارای شمارگان مشخصی بوده‌اند و وقتی تقریظ رهبرانقلاب بر این کتاب‌ها منتشر شده است، شاهدیم که شمارگان کتاب‌ها به‌صورت بسیار صعودی رشد می‌کند و از چاپ‌های اول و دوم به ده‌ها چاپ می‌رسد. این مسأله نشان دهنده این است که برای عده زیادی از مردم تقریظ‌های حضرت‌آقا مهم است و آن‌ها به انتخاب و سلیقه ایشان اعتماد دارند و وقتی کتابی را تایید می‌کنند، مردم نیز به دنبال خرید و خواندن آن‌ها می‌روند. این استقبال باعث افزایش چشمگیر کتاب‌های خواندنی و ارزشمند و دیده شدن بیشتر و بهتر آن‌ها در جامعه می‌شود. این امر فضای عمومی توجه مردم به کتاب و فرهنگ کتابخوانی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و به نظر من انتشار تقریظ‌های رهبر انقلاب، فضای خوبی برای رونق کتابخوانی به‌صورت کلی در کشور ایجاد کرده است.
یک نکته مهم دیگر این که رهبر معظم انقلاب در انتخاب کتاب‌ها به گونه‌های مختلف ادبی توجه کرده‌اند. کتاب‌های تقریظی ایشان فقط کتاب‌های خاطرات دفاع‌مقدس نیست بلکه اگر مروری بر این کتاب‌ها کنیم، می‌بینیم که در میان آن‌ها گونه‌های ادبی متنوع مانند داستان، رمان، شعر، سفرنامه و ... وجود دارد. به عبارت دیگر حضرت آقا در همه گونه‌های ادبی ورود می‌کنند، کتاب‌های منتشرشده را می‌خوانند و این تنوع قالب هم نکته مهم و ارزشمندی است که ایشان به آن توجه دارند و باعث توجه مردم به انواع آثار ادبی می‌شوند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها