سرنوشت مبهم انتخابات میاندوره‌ای کنگره

نتایج انتخابات درون‌حزبی کنگره تاکنون حکایت از این دارد که گزینه‌های مورد حمایت ترامپ، برتری کاملی نسبت به سایر هم‌حزبی‌های خود دارند و در بیشتر ایالت‌ها توانسته‌اند خود را به‌عنوان گزینه نهایی حزب جمهوریخواه برای انتخابات میاندوره‌ای کنگره در آبان ماه معرفی کنند.
کد خبر: ۱۳۷۷۹۹۱
نویسنده حسین نیکپور - گروه بین‌الملل

از سوی دیگر شرایط متعارف سیاسی در آمریکا نشان می‌دهد دموکرات‌ها به احتمال زیاد در انتخابات میاندوره‌ای، مجلس نمایندگان و به احتمال زیاد سنا را نیز از دست خواهند داد.

تداوم یک‌ساله سقوط میزان محبوبیت جو بایدن، دلیلی است برای اثبات درستی تحلیل‌هایی که در این ارتباط مطرح می‌شوند.

بایدن از زمان ظهور نظرسنجی‌های مدرن تاکنون به نامحبوب‌ترین رهبر از نظر سیاسی در دوره ریاست‌جمهوری تبدیل شده است و این نتایج، تقریبا همه ناظران سیاسی را متقاعد کرده که پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات پاییز امسال، تقریبا تضمین شده است اما در این میان برخی تحلیلگران نظر دیگری دارند و معتقدند جمهوریخواهان آن‌قدرها هم نباید نسبت به پیروزی در انتخابات پاییز مطمئن باشند.

این تحلیلگران، دلیل خوشبینی خود به عملکرد حزب دموکرات در انتخابات آینده را رقابت‌های درون‌حزبی جمهوریخواه عنوان می‌کنند.

به اعتقاد این دسته از تحلیلگران تسلط ترامپ بر حزب جمهوریخواه، خبر خوبی برای دموکرات‌ها در پاییز امسال و فراتر از آن است.

بر این اساس، ترامپ را باید یک عامل کلیدی در انتخابات آینده به حساب آورد چرا که در چند دوره انتخابات گذشته، هیچ چیز به اندازه ترامپ، رأی‌دهندگان دموکرات را متحد نکرده است.

به‌ویژه این‌که در ماه‌های اخیر تلاش‌های زیادی در آمریکا برای عبور از ترامپ در آمریکا در جریان است که افشاگری‌ها در جلسات استماع مجلس نمایندگان درباره حوادث ششم ژانویه و حمله اف‌بی‌آی به اقامتگاه ترامپ و کشف اسناد طبقه‌بندی شده کاخ سفید از این محل، بخشی از این اقدامات است.

از سوی دیگر حضور ترامپ باعث ایجاد تفرقه در حزب جمهوریخواه شده و ترامپ همزمان با این‌که در حال رقابت با دموکرات‌هاست پایه‌های حزب جمهوریخواه را نیز هدف قرار داده است.

بر همین اساس برخی تحلیلگران تاکید دارند انتخابات پاییز امسال را نباید یک انتخابات از پیش‌تعیین شده دانست چرا که در عصر ترامپ، هیچ چیز از قوانین سنتی پیروی نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها