چه کسی دختر دوگین را کشت؟

پول خون زلنسکی!

کد خبر: ۱۳۷۷۲۶۴
نویسنده حنیف غفاری - دبیر گروه بین‌الملل
مرگ «داریا دوگین» دختر الکساندر دوگین، مشاور پوتین و یکی از نظریه‌پردازان زبده حوزه سیاست خارجی روسیه بر اثر انفجار یک خودرو در مسکو، گمانه‌زنی‌های زیادی را در بحبوحه جنگ اوکراین رقم زده‌است. مقامات روسی به صورت تلویحی اوکراین و حامیان این کشور را مسئول این واقعه معرفی کرده‌اند. اصل ماجرا، اما به هشدار کاخ کرملین و وزارت خارجه روسیه در نحوه مواجهه با این موضوع باز می‌گردد. مقامات روسی می‌گویند در صورت اثبات دخالت اوکراین در این ماجرا، این مسأله مصداق تروریسم دولتی قلمداد می‌شود.

هرچند مقامات روسی نگفته‌اند در مواجهه با این تروریسم دولتی چه رویکردی در پیش خواهند گرفت، اما بدیهی است بر اساس سوابق رفتاری روس‌ها در حوزه امنیت داخلی و بین‌المللی، پاسخ نرمی در قبال این حادثه نخواهندداد. مقامات روسی چه در عرصه غیراعلامی و چه در عرصه آشکار، دست به اقداماتی در اوکراین یا حتی کشور‌هایی زده‌اند که دستگاه‌های امنیتی آن‌ها در مرگ داریا دوگین دخیل بوده‌اند و از این طریق، مواجهه امنیتی تازه‌ای را با غرب آغاز می‌کند. یکی از فرضیات محکمی که در قبال مرگ دختر الکساندر دوگین وجود دارد، مبتنی بر نقش‌آفرینی دستگاه‌های امنیتی آمریکا و انگلیس در این حادثه است. بر اساس برآورد‌های ابتدایی تحلیلگران امنیتی در روسیه، اوکراین به تنهایی قدرت طرح و اجرایی ساختن این عملیات (آن هم در مسکو، پایتخت روسیه) را نداشته‌است. فراتر از آن، ممکن است نام نبردن روس‌ها از مظنون‌های اصلی ماجرای ترور داریا دوگین، بر مبنای «صیانت از داشته‌های اصلی» و «زمینه‌سازی برای واکنش نهایی» باشد. این رفتار، در قالب همان اصل غافلگیری صورت می‌گیرد؛ اصلی که بخشی از آن شامل تناقض در مواضع و رفتارهاست، یکی از شگرد‌های امنیتی روسیه طی سه دهه اخیر بوده‌است.

نکته دیگری که روس‌ها درصدد بررسی آن هستند، به تاثیر تشدید اختلافات مسکو و تل‌آویو در جنگ اوکراین بازمی‌گردد. فرضیه دست داشتن موساد (سرویس جاسوسی رژیم‌صهیونیستی) در ماجرای ترور دختر دوگین به هیچ عنوان دور از ذهن نیست، آن هم در شرایطی که به واسطه اثبات نقش‌آفرینی مداخله‌گرایانه و خطرناک صهیونیست‌ها در جنگ اوکراین، روس‌ها مواضع سختی را علیه تل‌آویو اتخاذ کرده‌اند.

قدر متقن ماجرای ترور دختر دوگین این است که سرویس امنیتی اوکراین نه قدرت و نه ریسک انجام چنین اقدامی را به تنهایی ندارد. از این رو ما با ترکیبی از سه مظنون اصلی (آمریکا، انگلیس و رژیم‌صهیونیستی) و دولت زلنسکی در کی‌یف مواجه هستیم. پوتین که اقدام تروریستی اخیر را پیامی از سوی دشمنان مسکو به کاخ کرملین قلمداد می‌کند، قطعا در پاسخ به این اقدام «ساده» یا «پیش‌بینی پذیر» عمل نمی‌کند. به نظر می‌رسد روس‌ها در مواجهه با این کنش ضد امنیتی، واکنش چندجانبه و پیچیده‌ای را در ابعاد امنیتی و جغرافیایی طراحی و اجرا کنند. قرار داشتن توپ در زمین روس‌ها، خبر خوبی برای زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و همراهانش محسوب نمی‌شود. اگرچه رئیس‌جمهور اوکراین بابت کشته شدن دختر دوگین خوشحال به نظر می‌رسید، اما شاید گذشت همین ۲۴ ساعت از ماجرا به وی اثبات کرده‌باشد که دستگاه‌های اطلاعاتی غرب و رژیم‌صهیونیستی، با این اقدام پول خون وی را پرداخته‌اند. روز‌های سختی برای زلنسکی در پیش است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها