انتقاد وزیر راه و شهرسازی از چالش جدی ساخت مسکن ملی

نه پول می‌دهند نه زمین!

طرح نهضت ملی مسکن با موانع متعددی همراه شده و این مشکلات به‌صورت نوبتی به‌مثابه سرعت‌گیر، اجرای این طرح را با چالش مواجه می‌سازند. یک روز بانک‌ها منابع مالی در اختیار این طرح قرار نمی‌دهند و روز دیگر دستگاه‌های اجرایی با احتکار زمین اجرای این طرح را به تعویق می‌اندازند که صدای وزیر راه‌وشهرسازی را هم درآورده‌ است.
کد خبر: ۱۳۷۵۳۴۵
نویسنده روح‌ا... قیطاسی - گروه اقتصاد
به گزارش جام‌جم آنلاین، ساخت چهارمیلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن امید‌های فراوانی را در دل مستاجران و کسانی که مالک خانه نیستند ایجاد کرد و با ثبت‌نام پنج‌میلیون و ۴۲۰هزار نفر استقبال مناسبی از سوی مردم شکل گرفت. وزارت راه‌وشهرسازی نیز با بررسی شرایط و مدارک متقاضیان، دومیلیون و ۳۰۰هزار نفر را واجد شرایط برای تحویل مسکن در این طرح اعلام کرد.

بانک‌ها؛ بی‌توجه به مسکن

یکی از دلایل وزارت راه‌وشهرسازی برای توقف طرح نهضت ملی، تامین‌نکردن منابع مالی این طرح توسط بانک‌هاست. مخالفت با مدت‌زمان پرداخت در کنار نرخ سود از موارد پرتکرار است که می‌توان به‌کرات در مصاحبه‌های اخیر وزیر راه‌وشهرسازی مشاهده کرد. در جدیدترین اظهارنظر، رستم قاسمی بار دیگر انگشت اتهام را به سمت بانک‌ها نشانه رفته و همکاری‌نکردن آن‌ها را ناشی از نبود نگاه فراقوه‌ای به این طرح عنوان کرد.
رستم قاسمی با اشاره به کم‌کاری بانک‌ها می‌گوید: «در قانون پیش‌بینی شده ۲۰درصد منابع تسهیلاتی بانک‌ها به حوزه مسکن اختصاص پیدا کند درحالی‌که بانک‌ها همکاری لازم را ندارند. از این رو مقرر شد جلسه‌ای با حضور رئیس بانک‌مرکزی و بانک‌های اصلی و مورد نظر در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شود.» وی این بار از موضع گذشته خود مبنی بر ساخت چهارمیلیون مسکن کوتاه آمد و ساخت این تعداد مسکن را منوط به تامین تسهیلات بانکی کرد.
 
اظهارات وزیر راه‌وشهرسازی را می‌توان اعلام تلویحی عقب‌ماندگی این طرح دانست، اما تلاش‌های این وزارتخانه برای برگزاری جلسات با نمایندگان مجلس، دولت و سران‌قوا از اعمال فشار به بانک‌ها برای انجام تکالیف قانونی حکایت دارد. باید منتظر نتایج دستاورد‌های این جلسات برای شکستن مقاومت بانک‌ها باشیم؛ امری که با وجود مصاحبه‌های متعدد در یک سال اخیر نتیجه خاصی نداشته و بانک‌ها همچنان به‌عنوان یکی از مخالفان این طرح از پرداخت تسهیلات شانه خالی می‌کنند.

علاوه بر مشکل تامین منابع مالی، تهیه زمین برای ساخت مسکن نیز با مشکل مواجه شده، اما جنس این مشکل با موضوع بانک‌ها متفاوت است. درحال‌حاضر زمین‌های فراوانی در دست دستگاه‌های اجرایی قرار دارد که با لابی این وزارتخانه‌ها با وزارت اقتصاد عملا مقابل طرح دولت قرار گرفته‌اند، این خودزنی دستگاه‌های دولتی، اعتراض رئیس قوه مجریه را به دنبال داشته است به‌طوری‌که ابراهیم رئیسی به دستگاه‌های اجرایی هشدار داد درصورتی‌که تا پایان شهریور تمام اراضی مناسب اعلام‌شده را برای احداث مسکن اختصاص ندهند، تمامی این زمین‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند خواهد خورد.

هشدار رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که دستگاه‌های اجرایی در مقابل طرح وزارت راه‌وشهرسازی مقاومت جدی دارند و این وزارتخانه کار دشواری را برای تامین زمین دارد. رستم قاسمی نیز درخصوص آخرین وضعیت تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن می‌گوید: «سه‌میلیون و ۲۰۰هزار واحد مسکونی در شهر‌ها و ۸۰۰هزار واحد مسکونی در روستا‌ها مطابق با طرح نهضت مسکن ساخته خواهد شد. در همین راستا برای حدود یک‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر زمین تامین شده و هم‌اکنون در حال بارگذاری هستند. همچنین زمین مورد نیاز برای یک‌میلیون و ۴۰۰هزار واحد مسکونی در حال تغییر کاربری در شورای برنامه‌ریزی استان و شورای‌عالی شهرسازی است که باید تا پایان شهریورماه انجام شود.» وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه گفت: مسأله تامین زمین برای سه‌میلیون و ۲۰۰هزار واحد مسکونی شهری تا چند ماه آینده به پایان خواهد رسید.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها