جام‌جم از برگزاری رویداد‌های ویژه سینمایی ایام محرم گزارش می‌دهد

سینما تکیه

یکی از گلایه‌های همیشگی سینمای ایران، کمبود آثار شایسته با موضوع قیام اباعبدا... و نهضت و فرهنگ عاشوراست. فارغ از بحث کیفیت و شایستگی، اینجا مسأله کمیت هم مطرح است و سینمای ما در همه سال‌های انقلاب نتوانسته حق مطلب را در این خصوص ادا کند و تعداد کل آثار ساخته شده با موضوع محرم و عاشورا به زحمت از۱۰ فیلم فراتر می‌رود.
کد خبر: ۱۳۷۴۸۳۱
نویسنده علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر
به گزارش جام جم آنلاین، چرایی این وضعیت البته نیاز به بررسی و ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی دقیق دارد، اما نقدا و در این مجال محدود باید نبود سیاستگذاری کلان فرهنگی در این زمینه را موثر دانست و این‌که اگر موضوع عاشورا و بحث اشاعه و تقویت فرهنگی حسینی در نهاد‌های متولی فرهنگ و هنر نهادینه شده باشد، دیگر به جای جرقه‌ها و روش ساخت هرازگاهی ساخت فیلم که آن هم بیشتر از حب حسین و علقه‌های شخصی برخی فیلمسازان نشات می‌گیرد، برنامه‌ای مدون و مستمر برای تولیدات شایسته وجود داشت و کمتر در این زمینه فریاد واحسرتا سر می‌دهیم، به ویژه در همین ایام ماه محرم که تعداد اندک آثار ساخته‌شده با این موضوع، نتیجه‌ای جز شرمساری سینما در محضر اباعبدا... و یارانش ندارد و خالی‌بودن دست سینما روشن‌تر از خورشید است. با چنین عقبه و اوضاعی، برگزاری رویدادهایی، چون «تصویر دهم» همان‌قدر که به سهم خود می‌تواند چراغ سوگواره سینمایی و عشق به امام‌حسین (ع) را زنده نگه دارد، باعث تشویق جوانان سینماگر برای تولید آثاری با موضوع آیین‌های عاشورایی و پیام‌های حسینی می‌شود و در درازمدت از دل همین فیلمسازان کوتاه‌مدت، چهره‌های مستعدی برای فیلمسازی در سینمای بلند و داستانی ظهور و بروز می‌کنند و به دغدغه ملت امام حسین (ع) برای ارتقای کمی‌و کیفی فیلم در این زمینه پاسخ شایسته‌ای می‌دهند.

آنچه باعث بهتر دیده‌شدن چنین رویداد‌هایی و تاثیر بیشتر آن در جامعه سینمایی و مخاطبان می‌شود، حضور چهره‌هایی است که هم به لحاظ دغدغه و اعتقادی زبانزد حوزه سینما هستند و هم به لحاظ توانایی از سینماگران برجسته به شمار می‌روند. وقتی چهره‌ای مثل مجید مجیدی به عنوان مدیر جشنواره فیلم تصویر دهم پای کار باشد، می‌توان به اثرات مثبت و خروجی چنین رویداد فرهنگی و هنری عاشورامحوری امیدوار بود.
مجیدی حتی فارغ از فیلم محمدرسول ا... که به دوران کودکی پیامبر گرامی‌اسلام می‌پرداخت، در بیشتر یا همه آثارش، علقه‌های دینی و مذهبی و باورهایش را به تصویر کشیده بود و سهم به‌سزایی در تقویت ایمانی و اعتقادی مخاطبانش داشت. او که کماکان در این مسیر به فیلمسازی ادامه می‌دهد، حالا چند سالی است به عنوان مدیر رویداد تصویر دهم در تقویت فرهنگ و نهضت عاشورایی در سینما هم نقش غیرقابل انکاری ایفا می‌کند. نقش موثر او در این زمینه، چند سال بعد و پس از استمرار چنین رویدادی و با کشف و معرفی جوانان متعهد و مستعد، برجسته‌تر می‌شود.

مجیدی روز گذشته در مراسم رونمایی از پوستر سومین دوره جشنواره فیلم تصویر دهم که با حضور چهره‌هایی، چون رضا کیانیان، سیدرضا میرکریمی، کمال تبریزی، محمدحسین مهدویان و محمدرضا مصباح در تکیه نیاوران برگزار شد، گفت: به نظرم نباید فقط مستقیم به مسائل دینی پرداخت. پرداختن به موضوعات اخلاقی و حتی مسائل اجتماعی که منتهی به مسائل اخلاقی و امید می‌شود، جلوه‌هایی از نگاه دینی است.
شیوه برگزاری این برنامه این گونه است که هرسال بعد از برگزاری مراسم رسمی رونمایی از پوستر و اعلام شعار و هدف از برگزاری رویداد، دوستداران سینمای دینی و علاقه‌مندان به امام حسین (ع) که طرح یا ایده‌ای تصویری برای بزرگداشت هنرمندانه این امام دارند، تا شهریور فرصت دارند آثارشان را برای رویداد ارائه کنند و بعد از بررسی و داوری آثار برگزیده، برگزیدگان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گفته برگزار کنندگان، سومین دوره رویداد تصویر دهم، با توجه به اخلاق، منش و گفتار امام حسین (ع) و با در نظر گرفتن مفهوم نماد‌ها و نشانه‌های عاشورایی و آیین‌های حسینی با محوریت موضوع «از حسین آموختم...» برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند فیلم‌ها و ایده‌های خود را در قالب دو بخش «فیلم کوتاه» و «ایده‌های‌داستانی» تا ۳۱شهریور۱۴۰۱ به دبیرخانه ارسال کنند.

به عبارت دیگر هنرمندان جوانی که در حوزه‌های فیلم مستند، داستان و انیمیشن فعالیت می‌کنند، ایده‌های داستانی و طرح‌های اولیه فیلمنامه خود را که دارای شخصیت و کشمکش اصلی تعریف شده و آغاز، میانه و پایان است و برای فیلم ‏داستانی، وب‌سری، واقعیت مجازی یا مستند مناسب است، به جمعی از مشهورترین هنرمندان سینمای ایران می‌دهند و تأیید این هنرمندان، زمینه‌ای برای معرفی این استعداد‌های هنری در آینده خواهد بود.

برخورد شعاری نکنیم

این فیلمساز برجسته و جهانی سینمای ایران در حاشیه این مراسم هم درباره سختی‌های تولید فیلم‌های دینی توضیح داد: این سختی فقط از جنبه ممیزی نیست، بلکه از نظر نوع پرداخت اثر هم دشواری‌هایی وجود دارد. ساخت فیلم دینی امکانات و شرایطی را می‌طلبد که متاسفانه سینمای ما این ظرفیت را ندارد. همان فیلم محمدرسول ا... هم با لطف خدا و تلاش فردی دوستان ساخته شد و اگر محکم پای کار نمی‌ایستادیم شاید آن اثر هم در حد فیلمنامه باقی می‌ماند.

مجیدی افزود: در ساخت فیلم‌های مذهبی، هیچ کسی حتی خود علما هم در امان نیستند. به همین دلیل می‌بینیم که در یک بحث مذهبی برخی علما هم نظر متفاوتی دارند. این حوزه و این ساحت، ساحتی نیست که، چون شما را می‌شناسند بخواهند از همان اول به شما کارت سبز نشان دهند. مسائل مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها محتواست. بخش‌های دیگر همان بخش هنری است و این‌که چگونه فیلمی‌بسازیم که شعاری نباشد.

این کارگردان ادامه داد: اصل کار در دست متولیان است. وقتی متولیان فرهنگی برخورد شعاری با این مقوله دارند و بنا هم نیست که یک برنامه جدی داشته باشند، کار‌ها تنها منحصر به دستور و ابلاغیه می‌شود. جایگاه متولیان فرهنگی ما اشتباه است. کسانی که در راس امور هستند، اشتباهی گماشته شده‌اند. اگرچه آدم‌های خوبی هستند، اما این کاره نیستند. ما هیچ وقت متولی فرهنگی خوبی نداشتیم، البته به غیر از دوره‌هایی که آن‌ها هم امکانش را نداشتند. پس در این زمینه‌ها متولی باید برنامه داشته و هدفمند باشد، اما آن‌ها شروع به بیانیه‌دادن کرده و فکر می‌کنند پادگان است و می‌توانند همه را عین سرباز به خط کنند.

مجیدی با انتقاد از روش برخورد با فیلم «عنکبوت مقدس» هم گفت: به نظرم خیلی بی‌سلیقگی کردیم و بیشتر از همه مبلغ آن فیلم شدیم. البته من فیلم را ندیدم و از نظر هنری قضاوتی ندارم، اما براساس نظر دوستانی که دیده‌اند مطمئنم اثری سخیف است.

تشریح برنامه‌های سینمایی در دهه محرم

به جز رویداد تصویر دهم و نمایش فیلم‌ها و عکس‌های مرتبط با محرم و عاشورا در موزه سینمای ایران که روز گذشته درباره آن اطلاع‌رسانی کردیم و در ادامه هم مفصل‌تر سراغ آن می‌رویم، نهاد‌های سینمایی باز هم برنامه‌هایی به مناسبت این ایام تدارک دیده‌اند. مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع)، ۱۰ محصول مستند خود با موضوع عاشورا را از روز گذشته در پلتفرم هاشور به‌صورت رایگان به نمایش گذاشته است. این آثار عبارتند از: «عاشورا در ماسوله» (پیمان زندی، حسین مکرمی)، «اربعین» (محمدتقی یازرلو)، «دهوم» (نیما مشهدی‌مهدی)، «مخالف‌خوان» (ماکان عاشوری)، «نقل نخل» (علی محمد ناصر بافقی)، «تکیه کن» (محسن خانجهانی)، «اینجا خورشید می‌درخشد» (ا... کرم رضایی‌زاده)، «نامیرا» (پناه‌برخدا رضایی)، «شیرپوشان» (نرگس آبیار) و «تکیه دولت» (علیرضا قاسم‌خان).

انجمن سینمای جوانان ایران هم با اکران ۱۰فیلم کوتاه قدیمی از ۱۰ فیلمساز با موضوع محرم و برپایی نمایشگاه عکس در تعدادی از دفاتر، در این زمینه حضور موثری دارد. ضمن این‌که این انجمن در نظر دارد با تفاهمات انجام‌شده نسبت به برگزاری مشترک آفرین‌واره عاشورا زنجان اقدام کند.

همچنین برنامه «سینما تکیه» با نمایش شش فیلم به همراه برنامه‌هایی، چون پرده‌خوانی عاشورایی، تحلیل فیلمنامه، نشست نشانه‌شناسی عاشورا در سینمای ایران، تحلیل و بررسی فیلم‌های منتخب عاشورایی، برنامه تجلیل از خالقان آثار و انتقال تجربه سازندگان فیلم‌ها هم از روز گذشته کار خود را در ساختمان شماره یک بنیاد سینمایی فارابی، سالن عباس کیارستمی آغاز کرده و تا ۱۳ مرداد و از ساعت ۱۷ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها