کد خبر: ۱۳۷۳۸۶۶
نویسنده علی حسن حیدری - کارشناس مسائل سیاسی
واقعه غدیر که به موضوع اتصال مسأله نبوت به امامت اشاره دارد، از مهم‌ترین اعیاد اسلامی به شمار می‌آید که در احادیث با بیش از ۴۰عنوان از آن یاد شده است. براساس روایات مستند و متوا‌تر شیعی و سنی، پیامبر اسلام درهجدهم ذی‌الحجه بعد از پایان موسوم حج، به امر خدا در مکانی به نام غدیر خم، مردم را گردهم آورد و بعد از ستایش خداوند و گرفتن اقرار به وحدانیت خداوند و نبوت خویش، خطاب به مردم فرمودند هر کس که من مولا و رهبر او هستم علی هم مولا و رهبر اوست. حضرت این عبارت را سه بار تکرار کردند. این رویداد فرهنگی و تاریخی که از آن به عنوان مهندسی حکمرانی دینی در تاریخ اسلام یاد شده، آغازحکمرانی ولایت وامامت محسوب می‌شود. براساس اسناد تاریخی، جشن عیدغدیر، تاریخی به قدمت خود واقعه غدیر دارد. سابقه برگزاری آن به بیش از ۱۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. طبق اسناد تاریخی دردوره حکمرانی آل‌بویه، صفویه و قاجار برگزاری رسمی این مراسم مرسوم بوده است. ازآن تاریخ تاکنون به اشکال مختلف درسالگشت این رویداد تاریخی، شیعیان و برخی از اهل‌سنت مراسم جشن برگزار می‌کنند؛ جشنی که امروز نیز پس از گذشت قرن‌ها با شکوه و جلال پابرجاست.

عظمت تمدن اسلام به این است که ازظرفیت‌های خویش بهترین انتخاب‌ها را کرده و می‌کند تا مؤثرترین نقش تمدنی را بیافریند. عیدغدیر ازجمله پدیده‌هایی است که با تکیه بر پتانسیل مردمی و معنوی آن، در کنار کنگره بزرگ حج و رویداد بزرگ اربعین حسینی از آن می‌توان در بستر تمدنی و زمینه‌ای برای تحقق تمدن نوین اسلامی بهره گرفت. تبیین زوایای مختلف این رویداد سیاسی، اجتماعی و تاریخی که بر محورالگوی ولایت و امامت استوار است، در راستای مهندسی و تحقق تمدن نوین اسلامی در دنیای امروز بسیار موثراست. برگزاری جشن میلیونی عیدغدیر بعد از کنگره بزرگ حج و قبل از رخداد جهانی اربعین حسینی در تکمیل زنجیره معرفتی افکارعمومی داخلی و جهانی درفهم فرآیند شکل‌گیری تاریخ تمدنی اسلام نقش بسزایی دارد و نقطه شروعی است درتبیین هویت تاریخ اسلام و هویت تمدن دینی آن. برهمین اساس گرامیداشت عیدغدیر به عنوان یکی از شعائر دینی، گام دوم انقلاب عظیم پیامبراسلام، منظومه فکری و فرهنگی حکمرانی از نبوت تا امامت درگذشته و حال و آینده را به درستی ترسیم خواهد کرد. از سوی دیگر، ازآنجا که عیدغدیر رابطه مستقیمی با اصل تولی و تبری دارد، باعث افزایش محبت آگاهانه به اهل‌بیت پیامبرخواهدشد و همگرایی ملی را ارتقاءخواهد بخشید. از آنجا که عیدغدیر مانند کنگره حج و مراسم اربعین حسینی یک رویداد اجتماعی و خودجوش محسوب می‌شود، قواعدش نیز فراتر از زمان و عینیت اجتماعی در ایران است و استمرار آن باعث خواهد شد مانند مناسک اربعین حسینی، موج ارادت عالمانه به خاندان نبوت در فراسوی مرز‌ها رسوخ کند و ابعاد جهانی به خود بگیرد.

مراسم مهمانی میلیونی غدیر امسال در تهران به دلیل ویژگی‌های مردمی بودن، فراگیربودن، آمیختگی معنویت و نشاط درآن، عینیت بخشی به یک مسأله مهم تاریخی، به آن یک مزیت استثنایی بخشیده بود که درقالب رویداد‌های ابتکاری و خلاقانه پراثرو جریان‌سازی قابل تعریف و تحلیل است که در عرصه‌های فردی، سیاسی و اجتماعی آثار و نتایج معنوی، فکری و سیاسی ویژه‌ای درپی داشت. خروج مسأله تاریخی غدیر از غربت سیاسی و اجتماعی، تسهیل امکان انتقال پیام ولایت و تولید و افزایش قدرت نرم اسلام و ایران، تصویرسازی مثبت ازاسلام و انقلاب اسلامی ازجمله پیامد‌های مشخص جشن امسال است. از آنجا که نقطه عزیمت هر شکل تمدنی منوط به مدیریت احساسات، عاطفه‌ها و خواسته‌های اجتماعی حول اعتقادات و معنویات با جامعه‌پذیری بالاست، مهمانی بزرگ غدیر درسطح بالایی توانست به عنوان یک ابتکار تاریخی بعد از سرود فرمانده، روح معنویت و همگرایی را درجامعه احیا و سنت مثبت سازنده را برای آینده پایه ریزی کند.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترکی، چون تنوع جاذبه‌های معنوی، هویت دین تاریخی، مردمی و مدل‌های علمی و فرهنگی و هنری در شکل‌گیری حرکت جدید فرهنگی در جامعه از مزیت‌های انقلاب اسلامی است که همواره به پویایی، بازتولید قدرت نرم و ترمیم نقاط آسیب‌دیده هویت دینی و ملی در جامعه کمک کرده است ودر بازآفرینی نظام‌های سیاسی، علمی و اجتماعی مورد نیاز تمدن نوین اسلامی همواره یاری‌رسان بوده است.
 
هنر انقلاب اسلامی در فراگیر ساختن پیام‌های اسلامی ازجمله ویژگی‌های برتر آن درمقایسه با انقلاب‌های دیگر این است که درکوران بحران‌ها و چالش‌های به‌ظاهر فریبنده، همواره امید و اعتماد درجامعه را بازتولید کرده و می‌کند. بر همین اساس و با بهره‌گیری از این الگو و با توجه به این‌که این ظرفیت در متن امروز جامعه اسلامی وجود دارد، می‌توان با تفکر و با ابتکار عمل و خلاقیت در به نمایش گذاشتن مولفه‌های قدرت، گامی بلند در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی برداشت و با حفاظت از دستاورد‌ها و پیام‌های سازنده رویداد‌های بزرگ مذهبی مانند جشن بزرگ غدیر، اربعین حسینی به تحقق گام دوم انقلاب اسلامی جنبه عینی بخشید.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها