حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه شد؟

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین

رای هیات تطبیق به افزایش حقوق بازنشستگان | احتمال افزایش 38درصدی حقوق بازنشستگان قوت گرفت

سرانجام هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس به نفع بازنشستگان تامین اجتماعی رای داد و اعلام کرد که تصمیم اخیر دولت مبنی بر افزایش 10درصدی حقوق گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی برخلاف قانون است.
سرانجام هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس به نفع بازنشستگان تامین اجتماعی رای داد و اعلام کرد که تصمیم اخیر دولت مبنی بر افزایش 10درصدی حقوق گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی برخلاف قانون است.
کد خبر: ۱۳۷۳۶۷۵

به گزارش جام جم آنلاین، افزایش حقوق بازنشستگان یک قدم به اجرا نزدیک شد و با نظر هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس افزایش ‌حقوق بازنشستگان باید براساس قانون اجرا شود. در نامه‌ای که رئیس مجلس امروز به دولت فرستاده نیز بر غیر قانونی بودن مصوبه دولت درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان اشاره شده است. به همین دلیل دولت یا باید با افزایش حقوق بازنشستگان موافقت کند یا مصوبه خود درباره افزایش حقوق بازنشستگان را برای اصلاح  در اختیار شورای عالی کار قرار دهد.

به این ترتیب گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی که امسال افزایش حقوق قانونی شامل حال‌شان نشده بود. این روزها امیدوار شده‌اند که حقوق آنها نسبت به سال گذشته حدود 38درصد افزایش پیدا کند، چراکه هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس، مصوبه اخیر هیات دولت را مغایر با قانون دانسته ‌ و به همین دلیل رئیس مجلس در نامه‌ای به دولت به این مهم پرداخته است.

ولی اسماعیلی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس دراین باره به جام جم آنلاین می‌گوید: امروز رئیس مجلس در نامه‌ای نظر هیات تطبیق را به دولت ابلاغ کرد.

به گفته او در این نامه آمده است که افزایش 10درصدی حقوق گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی برخلاف قانون است.

آن طور که اسماعیلی توضیح می‌دهد به این ترتیب دولت دو راه پیش‌رو دارد. یعنی دولت می‌تواند‌ مصوبه اخیرش را برای اصلاح به شورای  عالی کار ارسال کند و یا آن را اجرا کند.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان می‌کند: برابر قانون مصوبه اخیر دولت تا یک هفته دیگر ‌ابطال می شود و شورای  عالی کار باید دوباره دراین خصوص اقدام کند.

او درباره احتمال افزایش حقوق گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی نیز می‌گوید: با توجه به صحبت‌هایی که با دولت شده است به احتمال زیاد  افزایش 38درصد حقوق ‌این گروه از بازنشستگان تامین اجتماعی اجرایی می‌شود.

 

لزوم افزایش حقوق ‌بازنشستگان

 

افزایش 38 درصدی یا 57درصدی حقوق بازنشستگان شاید در نگاه اول قابل توجه باشد. اما با توجه به افزایش تورم و مشکلات اقتصادی می‌توان گفت بازنشستگان برای تامین نیازهای اولیه خود همچنان با مشکل رو به رو هستند.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس دراین باره توضیح می‌دهد: نزدیک 70درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل بگیر بودند که با افزایش 57درصدی  حقوق اکنون حدود 5 میلیون و 800 هزار تومان دریافت می‌کنند.‌

او درباره اینکه چرا تمامی بازنشستگان مشمول افزایش حقوق نشده‌اند، نیز عنوان می‌کند: مدتی قبل‌ شورای عالی کار و هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مانند سال‌های گذشته مصوب کردند حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش پیدا کند  به این شکل که حقوق حداقل بگیران ‌57 درصد افزایش داشته باشد و سایر بازنشستگان نیز مشمول افزایش 38 درصدی  حقوق شوند.

 به این ترتیب شورای عالی کار این مصوبه را امضا و برای هیات دولت ارسال کرد.

اسماعیلی می‌افزاید: امسال برخلاف سال‌های گذشته دولت با افزایش 57 درصد حقوق حداقل بگیران موافقت کرد. اما افزایش 38 درصدی گروه دیگر را به ‌‌10درصد تغییر داد.

نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه می‌دهد: وقتی در کمیسیون اجتماعی مجلس متوجه این اقدام شدیم. ‌نامه‌ای به رئیس جمهور‌ نوشتیم و توضیح دادیم که این اقدام برخلاف قانون ماده 96 تامین اجتماعی است و دولت حق ندارد مصوبه شورای عالی کار را تغییر دهد‌.

او عنوان می‌کند: به این ترتیب ‌در نامه‌ای به رئیس مجلس نیز به مغایرت‌های اقدام دولت با قانون اشاره کردیم و به این شکل مساله  به هیات تطبیق مجلس ارجاع شد و در نهایت مشخص شد که مصوبه دولت مغایر قانون است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها