اظهارات جدید هسته‌ای چگونه مناسبات را تغییر می‌دهد

صهیونیست‌ها در مدار جنون

بعد از لفاظی‌های بایدن و لاپید علیه ایران در بیانیه اورشلیم و هم‌قسم شدن آن‌ها برای این‌که نگذارند ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، برای اولین بار موضعگیری مهمی از سوی ایران رخ داد و کمال‌ خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی اعلام کرد ایران توانایی فنی لازم را برای ساخت بمب هسته‌ای دارد، اما تصمیمی برای این کار نداریم.
کد خبر: ۱۳۷۳۵۰۰
نویسنده امین صبحی - دبیر سیاسی
به گزارش جام جم آنلاین، هرچند ما میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را از ۲۰درصد به ۶۰درصد رسانده‌ایم و به‌راحتی می‌توانیم آن را به ۹۰درصد برسانیم. محمدجواد لاریجانی هم به نوعی دیگر اظهارات کمال خرازی را تکرار کرد و گفت اگر بخواهیم به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنیم، کسی نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد، اما طبیعتا مطابق فتوای رهبر انقلاب و شرع اجازه نداریم به دنبال تولید سلاح‌های کشتارجمعی ازجمله سلاح اتمی برویم. این اظهارات بساط بازی جدید غرب و رژیم صهیونیستی را علیه ایران حسابی به‌هم‌ریخت و حتی صهیونیست‌ها را به جان هم انداخت.

تنها چند ساعت بعد از اظهارات کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، آویو کوخاوی، فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی در ادعا‌هایی بی‌اساس به سخنان خرازی واکنش نشان داد. او درحالی‌که از شکست تلاش‌های بایدن برای ائتلاف‌سازی علیه ایران و پایان آرزوی تشکیل ناتوی عبری - عربی عصبانی به نظر می‌رسید، بار دیگر از گزینه نظامی علیه کشورمان سخن گفت.

جنون عبری

فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده این تعهد اخلاقی اسرائیل است که برای پاسخ نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران آماده شود و با توجه به عدم اطمینان در مورد بازگشت ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به‌دلیل مذاکرات طولانی‌مدت با قدرت‌های جهانی، نیرو‌های اسرائیلی از سال گذشته تلاش‌های خود را برای آماده‌سازی یک تهدید نظامی معتبر علیه تأسیسات هسته‌ای تهران افزایش دادند.

اما کمال خرازی چه گفته است که صهیونیست‌ها را این‌چنین به مرز جنون رساند؟ رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران به الجزیره قطر گفته است: اسرائیل در مرحله ضعف قرار دارد و حمایت‌های بایدن از این رژیم نمی‌تواند آن را در صدر کشور‌های قوی قرار دهد و هرگونه اقدامی علیه امنیت ملی ما از کشور‌های همسایه، مقابل‌به‌مثل ایران با این کشور‌ها و پاسخ مستقیم به اسرائیل را در پی خواهد داشت.

هدف قرار دادن عمق اسرائیل

نکته بسیار مهم دیگری که خرازی بر آن تاکید کرده این است که گفته ما تمرین‌های نظامی گسترده‌ای برای هدف‌قراردادن عمق اسرائیل درصورت حمله به تأسیسات حیاتی و حساس‌مان انجام داده‌ایم؛ همین موضوع صهیونیست‌ها را به‌شدت عصبی کرده‌است. طوری که با بازتاب وسیع این مصاحبه در تمامی رسانه‌های عبری‌زبان، برخی از شخصیت‌های اسرائیلی اظهارات کمال خرازی را به‌عنوان نماد ضعف اسرائیل در قبال جمهوری اسلامی ایران و ناکارآمدی یائیر لاپید در گرفتن قول‌های قوی از جو بایدن علیه ایران توصیف کردند.

حتی پایگاه عبری‌زبان ۰۴۰۴ در خبری در این رابطه اعلام کرد، رئیس حزب جهانی لیکود سخنان کمال خرازی را نماد شکست یائیر لاپید در استفاده از سفر رئیس‌جمهور آمریکا توصیف کرد. به نوشته این رسانه صهیونیست، دانون که سفیر سابق رژیم‌صهیونیستی در سازمان ملل متحد هم بود، لاپید را فاجعه‌ای برای اسرائیل توصیف و تاکید کرد وقتی ایران اعلام می‌کند که توانمندی تولید بمب هسته‌ای را دارد، معنایی جز اعلام شکست مهیب لاپید در استفاده از سفر بایدن نیست، این به معنای فروپاشی توان بازدارندگی اسرائیل است.

آمریکا هنوز هیچ تضمینی نداده

فرافکنی آمریکا درباره نقش این کشور در اجرای برجام و مقصر معرفی‌کردن ایران در پیشگاه افکار عمومی دنیا هم با واکنش خرازی مواجه شده و او گفته است آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای هیچ تضمینی نداده است درحالی‌که اگر آژانس بین‌المللی اتمی منصف و مستقل تعامل کند، حل اختلافات آسان بود.

رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی از سوی دیگر تنها راه‌حل برای بحران‌های منطقه را تشکیل مجمع گفت‌وگوی بین‌المللی جهت حل سیاسی و امنیتی اختلافات دانست و گفت قطر در این راستا پیشنهاد‌های مهمی داده و ما آمادگی کامل خود را در این راستا اعلام کرده‌ایم. او همچنین کشور‌های مهم ازجمله عربستان‌سعودی، ترکیه، مصر، قطر و ... را به آغاز گفت‌وگوی بین‌المللی دعوت کرده است.

خرازی هرگونه گفتگو بر سر برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران را هم رد کرد و گفت هرگونه گفتگو در این دو مورد یعنی تسلیم‌شدن. این مقام ارشد سیاست خارجی درباره مذاکره با آمریکا هم گفت سخت است که با آمریکا گفت‌وگوی مستقیمی در سایه تداوم دیوار بلند بی‌اعتمادی و سیاست‌های خصمانه علیه ایران انجام شود.

بازارگرمی بایدن برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم دیروز در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر این‌که به ایران اجازه ساخت بمب اتمی نمی‌دهیم، در توییتی تاکید کرد طنز دوران ما، آقای‌ایدن دقیقا در سالگرد نخستین آزمایش اتمی آمریکا و پس از بازدید از رژیم قانون‌شکنی که خود سلاح‌های هسته‌ای مخفی دارد، تأکید می‌کند که «اجازه نخواهد داد» ایران بمب بسازد. این بازارگرمی برای جلب رضایت رژیم آپارتاید اسرائیل با بمب‌هایی که ایران هیچ‌گاه به دنبال آن نبوده است.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها