وزیر آموزش و پرورش زمان آغاز اجرای طرح رتبه بندی معلمان را ۳۱ شهریور ماه سال جاری اعلام کرد.
کد خبر: ۱۳۷۲۳۵۴

طرح رتبه بندی معلمان بالاخره به مرحله اجرا رسید. با فراز و نشیب های بسیار رتبه بندی معلمان که از مطالبه های اصلی قشر فرهنگی بود در مرحله اجرا قرار گرفت. طرح رتبه بندی معلمان در اصل برای ترمیم حقوق معلمان طراحی شده است اما انتظار می رود رتبه بندی معلمان بر جنبه های دیگر زندگی آنان نیز تاثیر بگزارد. برای اطلاع از جزئیات اجرای رتبه بندی معلمان با ما همراه باشید.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، یوسف نوری در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیات دولت، در جمع خبرنگاران با اشاره به رتبه بندی معلمان اظهار کرد: لایحه‌ای که دولت قبلی اعلام کرده بود، لایحه بسیار ضعیفی بود و متاسفانه در طول ده سال اقدامی روی آن انجام نشده بود. چون یکی از شعار‌های انتخاباتی رییس جمهوری بود، این موضوع در دولت سیزدهم پیگیری و با آن موافقت شد.

وی افزود: این امر به عنوان یکی از دستاورد‌های بزرگ آموزش و پرورش است؛ چرا که اولاً ارتقای نظام تعلیم و تربیت، ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی و عمومی معلمان است و همچنین در حوزه عدالت، عدالت در پرداخت برای معلمان را تامین می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: این لایحه علاوه بر این موارد، برکات دیگری هم دارد و در واقع آن رقابتی که بین معلمان در زمینه احراز رتبه‌ها اتفاق می‌افتد، مشروع و بسیار خوب است. شاید یکی از علل عدم اجرای سند تحول بنیادین عدم تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان بوده است که از ناحیه دولت‌ها بوده که حمایت نمی‌کردند.

نوری یادآور شد: دولت جدید به دنبال این است که ما این کار را اجرایی کنیم و رییس جمهوری هم بر اجرای آن تاکید ویژه‌ای دارند. با همکاری سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی نشستی خواهیم داشت و برای مرحله بعدی اجرا به استان‌ها ارسال شود.

وی افزود: کمیته‌های لازم یا هیات‌های ممیزی براساس قانون شکل گرفته و ان‌شاءالله رتبه بندی وارد مرحله اجرای اصلی در درون آموزش و پرورش شود. شروع آن هم از ۳۱ شهریور ماه سال جاری است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که مدارس کانکسی چه زمان جمع‌آوری می‌شود، اظهار کرد: ما مدارس کانکسی بالای ده نفر را اعلام کرده‌ایم. اعتبار برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. اعتبار خوبی را هم ما و هم خیرین و هم ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای این کار در نظر گرفته‌اند. این اعتبار در طول دو یا برای مناطق صعب‌العبور حداکثر سه سال و در حدود ۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و ما یک‌سوم این اعتبار را تامین کرده‌ایم و کار‌های آن هم در حال انجام است.

نوری در زمینه اقدامات لازم برای تامین لوازم گرمایشی برای فصول آینده در مدارس، اظهار کرد: تقریباً می‌توان گفت اقدامات خوبی انجام شده و اعتبارات سرمایشی و گرمایشی، ردیفی را در بودجه وزارتخانه پیدا کرد و الان هم ما این اقدامات را انجام می‌دهیم و وضعیت بهتر شده است، اما برای امر سرمایشی، هنوز در تامین تجهیزات سرمایشی مشکل داریم؛ چرا که هم از نظر اقلیمی هوا گرم شده و هم تجهیزاتی که داشتیم فرسوده شده‌اند و هم اعتبارات پاسخگوی خرید وسایل سردکننده نو به آن صورت نیست و تلاش ما بر این است که تامین لازم را انجام دهیم. اما در مجموع در زمینه تجهیزات، وضعیت ما مطلوب است.

طرح رتبه بندی معلمان

دولت سیزدهم از ابتدا درصدد اجرای رتبه ‌بندی معلمان بود

نوری اظهار داشت: با شروع دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور در جمع فرهنگیان با صراحت بیان کردند که قانون رتبه‌ بندی معلمان را تصریح و اجرایی خواهیم کرد، لذا دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ۲۵هزار میلیارد تومان برای رتبه‌ بندی معلمان اعتبار در نظر گرفت که در مجلس این مبلغ به ۳۸هزار میلیارد تومان افزایش یافت‌. در سال‌های گذشته ۲۰هزار میلیارد تومان برای اجرای سه‌ساله رتبه‌بندی در نظر گرفته‌ شده بود، درحالی‌که در دولت سیزدهم برای ۱۸ماه ۳۸هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته ‌شده است.

چه تعداد کارکنان آموزش و پرورش شامل رتبه ‌بندی معلمان می‌شوند؟

عضو کابینه دولت ایران قوی اظهار کرد: ۸۰۰هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش شامل قانون رتبه ‌بندی معلمان می‌شوند و در حال حاضر اختلاف ماهوی بین آیین‌نامه پیشنهادی و آیین‌نامه ابلاغی وجود ندارد.

وی در مورد معلمانی که مشمول رتبه بندی نمی‌شوند، اظهار کرد: معلمانی که در مرخصی هستند یا در دستگاه دیگری به‌جز آموزش و پرورش در مأموریت و در حال خدمت هستند و نیروهای مازاد مشمول رتبه‌بندی نخواهند شد. البته به دلیل کمبود معلم درآموزش و پرورش، هیچ نیروی مازادی نخواهیم داشت که شامل رتبه‌بندی نشود.

کادر اداری در صورت تغییر پست به آموزشی، مشمول رتبه‌ بندی معلمان خواهد شد

عضو کابینه دولت مردمی در مورد نیروهای اداری که مشمول رتبه بندی نمی‌شوند، اظهار کرد: تعدادی از معلمان به دلیل کمبود نیروی اداری، به ادارات آمدند که این معلمان شامل رتبه‌بندی می‌شوند، اما کارمندانی که از ابتدا به صورت کادر اداری جذب‌شده‌اند و عنوان شغلی آن‌ها پست اداری است، شامل رتبه‌بندی نمی‌شوند و این افراد درصورتی‌که به مدرسه بازگردند و آموزشی شوند، رتبه‌بندی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

نوری گفت: اگر معلمان در دو دوره ارزیابی نتوانند رتبه‌ای کسب نمایند نمی‌توانند به‌عنوان معلم مشغول به کار شوند و باید به ادارات بازگردند، لذا معلمان باید همواره برای توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی خود تلاش کنند و شایستگی‌های عمومی خود را ارتقا ببخشند.

وزیر آموزش و پرورش در مورد برخی انتقاداتی که درباره آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی شده است، اظهار کرد: این انتقادات در شیوه‌نامه لحاظ خواهد شد، زیرا در آیین‌نامه کلیاتی بیان ‌شده است، شیوه‌نامه به سمت مدرک‌گرایی و مقاله گرایی نرفته است، بلکه به دنبال صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان بوده است و رتبه‌بندی شروع چرخش نظام تعلیم و تربیت تک ساحتی به نظام چند ساحتی خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: چنانچه معلمی نتواند کف امتیازات جدول رتبه‌بندی را بیاورد و احراز رتبه نشود، به مدت ۱سال رتبه ۱به وی تعلق خواهد گرفت تا در این مدت بتواند رتبه خود را کسب نماید.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره تبدیل وضعیت معلمان جدیدالاستخدام نیز گفت: معلمان جدیدالاستخدام تبدیل وضعیتشان مشروط به کسب رتبه «مربی» است و اگر بعد از دو دوره ارزیابی، رتبه مربی را کسب کنند، تبدیل وضعیت می‌شوند. البته این معلمان در جریان رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

وی بابیان اینکه امکان دریافت و ثبت اعتراضات به آرا هیات‌های ممیزه وجود دارد، گفت: اگر تخلفی از سوی ارزیابی‌شوندگان و ارزیابی‌کنندگان رخ‌داده باشد، در آیین‌نامه به محرومیت‌های آن‌ها اشاره‌ شده است تا همه به‌طور دقیق به تکالیف خود عمل کنند.

وی در مورد نحوه فرایند انتخاب اعضای هیات‌های ممیزه گفت: در قانون رتبه‌ بندی معلمان فرایندی برای اعتراض به رتبه‌ها مشخص‌شده و قوانینی برای تخلف در احراز رتبه‌ها هم دیده ‌شده است. در قانون، هیئت‌های ممیزه پیش‌بینی ‌شده است که شامل کارکنان اداری، صاحب‌نظران و اعضای دانشگاه هستند و وجود این افراد باعث می‌شود تا از اعمال سلیقه جلوگیری شود. هیئت‌های ممیزه از گروه‌های مختلفی تشکیل‌ شده است و باعث می‌شود تا کمترین اعتراض را نسبت به هیئت‌های ممیزه داشته باشیم و از اعمال سلیقه جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: هیات‌های ممیزه لایه‌بندی شده است و به‌عنوان‌مثال امتیاز رتبه‌ای چون استاد معلم در هیئت ممیزه مرکزی بررسی می‌شود و رتبه دانشیار معلم باید در هیئت ممیزه مرکزی تأیید شود. آیین‌نامه طوری دیده‌ شده که کمترین اعتراض را داشته باشیم.

عضو کابینه دولت مردمی در مورد نحوه پرداخت رتبه‌ بندی معلمان اظهار کرد: رتبه‌بندی معلمان از تاریخ سی‌ویکم شهریور۱۴۰۰در احکام کارگزینی معلمان اعمال خواهد شد و ۳۸هزار میلیارد تومان برای آن بودجه اختصاص داده ‌شده است و در زمان اجرا بخشی از مبالغ آن به‌صورت اسناد دیون خواهد شد و پرداخت‌های آن از سوی دولت و با توجه به مقتضیات دولت صورت خواهد گرفت.

آثار رتبه‌ بندی معلمان بر نظام تعلیم و تربیت باید هر دو سال یک‌بار ارزیابی شود

عضو کابینه دولت ایران قوی در مورد آثار اجرای رتبه‌بندی اظهار کرد: نظام رتبه‌بندی چرخش‌های خوبی را ایجاد خواهد کرد که یکی از آن چرخه‌ها، فعال کردن دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و افزایش صلاحیت‌های معلمی و شرکت در هیئت‌های ممیزه خواهد. بر اساس رتبه‌بندی، معلمان به‌صورت مداوم ارزیابی خواهند شد، لذا دوره‌هایی برای معلمان باید گذاشته شود تا صلاحیت‌های معلمی آنان افزایش یابد و در کلاس‌های درس با آمادگی کامل حضور پیدا نمایند، لذا معلمان را دائماً به‌صورت یادگرفتن و یاددادن خواهیم دید.

وزیر آموزش و پرورش در مورد چرخه اثرگذاری رتبه‌بندی گفت: دو سال پس از اجرای قانون رتبه‌بندی باید گزارشی از اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان و نظام تعلیم و تربیت ارائه نماییم و تغییراتی که در نظام تعلیم تربیت پس از اجرای رتبه‌بندی صورت گرفته است را بررسی کنیم و براساس این گزارش، تغییراتی که این آیین‌نامه برای افزایش کیفیت نیاز دارد، به هیئت دولت ارائه شود.

نوری بابیان این که این انتظار وجود داشت که رتبه‌بندی سریع‌تر اجرا شود گفت: رتبه بندی باید هم سریع و هم دقیق اجرا شود. ما به نظرات احترام می‌گذاریم، اما موارد این‌چنینی زمان‌بر هستند. به‌عنوان‌ مثال قانون نظام پرداخت هماهنگ سال ۸۶تصویب شد، اما سال ۸۸اجرا شد، دولت رتبه‌بندی را بعد از شش ماه اجرایی کرد و بودجه آن‌هم تأمین شد؛ لذا باید بتوانیم به اهداف مدنظر برسیم. آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی ۲۶ بار ویرایش ۲۶شد و مورد بحث و بررسی دقیق قرار گرفت و روی آیین‌نامه‌های قوانین دیگر به‌ این اندازه ندیده‌ام که کار شده باشد.

نوری در مورد ثبت‌نام دانش آموزان اظهار کرد: ارائه مدارک هویتی از سوی والدین به مدارس تنها برای پایه اول ابتدایی مورد نیاز است و در سایر پایه‌ها نیازی به ارائه مدرک نیست.

وی بابیان اینکه در این سال‌ها، اقبال مردم به‌سوی مدارس دولتی زیاد شده است، گفت: در برخی مناطق شهر تهران مدرسه کم داریم، لذا باید برخی از املاک آموزش و پرورش برای تبدیل به مدرسه دولتی بازگردانده شود. ثبت‌نام دانش آموزان باید در محدوده محل سکونت آنان صورت بگیرد که این مورد از درخواست‌های خانواده‌ها و اهداف آموزش و پرورش هم می باشد.

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها