«جام‌جم» بررسی می‌کند

فصل مشترک کشورهای فقیر

«جام‌جم» از جابه‌جایی بزرگ ثروت در آمریکا و جهان با فراگیری ویروس کووید ــ ۱۹ گزارش می‌دهد

کاسبی ۹تریلیون دلاری از کرونا

به همان سرعت که عده‌ای میلیاردر شدند میلیون‌ها نفر هم در قعر فقر فرو رفتند؛ پدیده‌ای نادر در قرن بیست‌ویکم که خود را تا به قیامت مدیون ویروسی به نام کووید ــ ۱۹ می‌داند. کرونا میلیون‌ها نفر را طی سه سال اخیر به کام مرگ کشاند و بسیاری را با درد و رنج خو داد، اما در بخش دیگرش، میلیونر‌ها را میلیاردر کرد و سودآوری از درد را نهادینه. چند هفته پیش بود که اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس برگزار شد و پولدار‌های جهان گرد هم آمدند؛ برای بحث و همفکری برای آینده اقتصاد جهان. به فاصله چند روز تا برگزاری این اجلاس گروه آکسفام که از بزرگ‌ترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر است، در گزارشی مهم نوشت کرونا، کاسبی از ویروس را به جهان هدیه کرد به‌طوری‌که در هر ۳۰ ساعت یک میلیاردر به جمع ثروتمندان جهان افزود.
کد خبر: ۱۳۷۱۰۹۵
نویسنده وحید حاجی‌پور- دبیر گروه اقتصاد

به گزارش جام جم آنلاین، کرونا باعث شد تا روزانه ۵۰۰میلیون دلار به ثروت میلیارد‌ها افزوده شود؛ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ درست زمانی که قرنطینه رسمی در آمریکا کلید خورد، میلیاردر‌های این کشور مجموعا حدود سه‌تریلیون دلار در اختیار داشتند. به فاصله ۳۲ماه از آن روز، اما اوضاع برای ثروتمندان بهتر شد.

به گفته فوربس، زمانی که تعداد کشته‌های ایالات‌متحده از مرز یک‌میلیون نفر عبور کرد، ۷۲۷ میلیاردر آمریکایی ۱.۷ تریلیون دلار به ثروت خود افزودند؛ رقمی معادل ۵۸درصد!

به گزارش بانک جی‌پی مورگان آمریکا، ثروت خانوار‌های آمریکایی حداقل پنج‌تریلیون دلار کاهش یافته است. البته باید توجه داشت این روند در سایر نقاط هم وجود دارد. به گفته آکسفام، در طول دوره همه‌گیری کرونا، مجموع دارایی خالص میلیاردر‌های جهان با ۳.۸ تریلیون دلار افزایش به ۱۲.۷تریلیون دلار رسیده است. بخش بزرگی از این رشد به‌دلیل افزایش شدید سهام بوده است که با کمک دولت‌ها برای تسکین ضربه مالی به اقتصاد جهانی صورت گرفته است.

ثروت میلیاردر‌ها در این دوران، بیشتر از مجموع ۲۳ سال گذشته‌اش افزایش یافته است. مجموع ثروت میلیاردر‌های جهان اکنون معادل ۱۳.۹درصد تولید ناخالص داخلی جهانی است.
 
کاسبی ۹تریلیون دلاری از کرونا

معجزه کرونا برای میلیاردر‌ها

به این چند مثال توجه کنید: ایلان ماسک که دارایی‌اش در روز شروع قرنطینه کمتر از ۲۵میلیارد دلار بود، امروز افزایش سرمایه ۲۵۰میلیارد دلاری خود است. ثروت جف بزوس، مالک آمازون هم از ۱۱۳میلیارد دلار به ۱۵۰میلیارد دلار افزایش داشته است.

ثروت بیل گیتس، مالک مایکروسافت از ۹۸میلیارد دلار به ۱۳۰میلیارد دلار رسیده است. خانواده والتون هم در گوشه‌ای نشسته و ثروت ۲۰۸میلیاردی خود را تماشا می‌کنند. ثروتی که سه سال پیش ۱۶۳میلیارد دلار بود. سرگئی برین و لری پیج، بنیانگذاران گوگل، اکنون مجموعا ۲۳۷ میلیارد دلار ثروت دارند که نسبت به مجموع ثروت ۱۰۰میلیارد دلاری آن‌ها در ابتدای همه‌گیری کرونا، ۱۳۷درصد افزایش داشته است.

فیل نایت، رئیس نایک، ثروت خود را از ۲۹.۵میلیارد دلار به تقریبا ۵۸میلیارد دلار رسانده است. همچنین مک‌کنزی اسکات، همسر سابق جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، از زمان شروع همه‌گیری، حتی پس از اهدای ۸.۶میلیارد دلار از ثروت خود به خیریه، شاهد افزایش ۱۹.۵میلیارد دلاری یا ۵۴درصدی ثروت خود بوده است.

افزایش ثروتمندان

نکته مهم‌تر، اما چیز دیگری است؛ کرونا نه‌تن‌ها ثروت میلیاردر‌های آمریکایی را بیشتر کرد بلکه تعداد آن‌ها را نیز افزایش داد: تا پیش از کرونا ۶۱۴ آمریکایی دارای حساب‌های بانکی با دارایی ۱۰رقمی بودند که این میزان به حدود ۸۰۰ نفر رسیده است.

ثروت پنج‌تریلیون دلاری که اکنون در اختیار ۷۴۵ میلیاردر است، دوسوم بیشتر از ثروت سه‌تریلیون دلاری دارایی است که ۵۰درصد جمعیت آمریکا در اختیار دارند.

صدای رئیس‌جمهور آمریکا از وضعیت وحشتناک اختلاف طبقاتی درآمده؛ جالب است بدانید مالیات سالانه‌ای که از میلیاردر‌های آمریکایی دریافت می‌شود حدود ۳درصد است که این مبلغ ناچیز به دلیل حفره‌های قانونی است که در قانون مالیات ایالات متحده وجود دارد. برای درک بهتر از این شرایط، باید توجه داشت که شرکت‌های کوچک سالانه بین ۲۰ تا ۲۸ درصد مالیات می‌دهند که شرکت‌های زیر یک‌میلیون دلاری هستند. تعدادی از سناتور‌های آمریکایی می‌گویند در صورت برخورد قانونی با ثروتمندان، می‌توان سالانه حدود ۱۴۰میلیارد دلار از آن‌ها مالیات گرفت. بایدن اعلام کرد میلیاردر‌ها خود را برای مالیات ۴۰درصدی آماده کنند.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها