نرخ ارز طی هفته‌های گذشته روند تصاعدی در پیش گرفت و به بیش از ۳۴هزار تومان رسید. در شرایطی که نرخ ارز رشد می‌کند تقاضای آن به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود و تقاضای غیرواقعی در بازار شکل می‌گیرد. به این دلیل که افراد دارای سرمایه به‌منظور حفظ ارزش پول خود وارد این بازار می‌شوند. در این مواقع بانک‌مرکزی یا باید از عرضه ارز در اختیار خود استفاده کند یا مصوباتی را به اجرا درآورد که به عرضه بیشتر ارز منجر شود.
کد خبر: ۱۳۷۰۱۹۵
نویسنده محمدحسین علی‌اکبری - گروه اقتصاد
به گزارش جام جم آنلاین، در دولت دوازدهم، زمانی که نرخ ارز در حال رشد بود، دولت تصمیم گرفت از ذخایر ارزی خود به بازار تزریق کند تا قیمت کنترل شود، اما این اقدام مُسکن بود و نتوانست دوام داشته باشد.

از آنجا که ایران در سال ۹۷ تحریم شده بود درآمد‌های ارزی نیز کاهش پیدا کرد. چند روز قبل، مشابه همین شرایط پیش‌آمد و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب کرد. در همین راستا جو روانی جامعه نسبت به منفی‌شدن سوق پیدا کرد و نرخ ارز در مسیر افزایشی قرار گرفت و از حدود ۳۲هزار تومان به بیش از ۳۴هزار تومان رسید.

به همین منظور بانک‌مرکزی مصوبه‌ای درباره عرضه ارز اعلام کرد و بنا بر این بود صادرکنندگان، ارز در اختیار خود را با نرخ توافقی به فروش برسانند. مشاهدات از بازار دلار تهران می‌گوید پس از این اقدام، نرخ ارز کاهشی و برخلاف روز‌های گذشته فروش ارز زیاد بود. برخی افراد که به‌منظور کسب سود بیشتر وارد این بازار شده بودند در هر دلار حدود ۲۰۰۰ تومان زیان کردند و با نرخ پایین‌تر فروشنده ارز شدند.

مصوبه بانک‌مرکزی چیست؟

ماجرای مصوبه اخیر سیاست‌گذار پولی و مالی کشور از این قرار است که با مجوز بانک‌مرکزی، صادرکنندگان می‌توانند با قیمت توافقی، ارز خود را در بازار بفروشند و صرافی‌ها نیز می‌توانند پاسخگوی تمام نیاز‌های واقعی متقاضیان ارز در بازار باشند. این مجوز ارزی موجب شده است بدون استفاده از منابع بانک‌مرکزی و بازار متشکل ارزی و تنها با استفاده از ارز‌های حاصل از صادرات، بازار شاهد افزایش عرضه و کاهش نوسانات قیمتی باشد. در بخشنامه ابلاغی به صرافی‌های مجاز آمده است: در راستای درخواست‌های صادرکنندگان و به‌منظور تنظیم و مدیریت بازار ارز و تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات به‌صورت اسکناس، کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز از صادرکنندگان به‌صورت اسکناس با نرخ توافقی اقدام و منابع تجهیزشده فوق را در سرفصل‌های مصارف ارزی خدماتی (موضوع ابلاغیه شماره ۳۰۱۳۰۵ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴) و همچنین فروش ارز در سرفصل سایر (کد۲۴) با احراز هویت متقاضی به فروش رسانند.

حالا پس از چند روز از اجرای این مصوبه، نرخ دلار با کاهش بیش از ۲۰۰۰ تومانی همراه بوده است. بررسی خبرنگار ما از چهارراه استانبول نشان می‌دهد در پی ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز، دلار‌های خانگی نیز به‌منظور فروش در صرافی‌ها وارد بازار شده است و همین امر نیز موجب شده است قیمت دلار نسبت به سه چهار روز گذشته حدود ۲۰۰۰تومان کاهش داشته باشد.

ارز‌های خانگی در راه استانبول

قیمت دلار طی چهار روز گذشته روزانه بیش از ۵۰۰تومان ارزان شده که این موضوع نتیجه سیاست‌های بانک‌مرکزی است. این گفته احمد لواسانی، رئیس سابق کانون صرافان است که به خبرنگار ما می‌گوید در برخی از صرافی‌های شهر تهران قیمت دلار به زیر ۳۱هزار تومان هم رسیده است و تعدادی از صرافی‌ها با این قیمت معاملات ثبت کرده‌اند. وی معتقد است بخشنامه ارزی بانک‌مرکزی و مجوز‌های جدید به صرافی‌ها موجب شد صادرکنندگان خرد و صددرصد خصوصی هم بتوانند از محل فروش ارزهایشان با قیمت توافقی در صرافی‌ها ۲۵درصد درآمد خود را افزایش دهند. به گفته وی، دلار‌های خانگی با حجم خرد این روز‌ها وارد بازار شده‌اند و اکثر مردم از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها قصد فروش دارند.

۳۰ میلیارد دلار ارز خانگی داریم

کامران سلطانی‌زاده در گفتگو با جام‌جم تصریح کرد: به دلیل این‌که ارز‌های خانگی در بازار غیررسمی مبادله می‌شوند آمار دقیقی از میزان آن وجود ندارد، اما حدود پنج سال پیش پژوهشی در این زمینه انجام شد که نشان می‌داد بیش از ۳۰میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد. دولت به‌منظور توسعه کشور باید سپرده ارزی جذاب برای این افراد در نظر بگیرد و هر زمان که قصد دریافت داشته باشند آن را تحویل دهد تا این میزان ارز به اقتصاد کشور وارد شود. سلطانی‌زاده به موضوع سیاسی کشور اشاره کرد و گفت: تنش‌های سیاسی باعث رشد قیمت ارز شده بود، اما ورود بانک‌مرکزی باعث شد تا افزایش آن متوقف و نرخ ارز در مدار نزولی قرار بگیرد. وی با اشاره به آخرین وضعیت قیمت ارز در بازار غیررسمی اظهار کرد: از دو سه روز گذشته که بحث خرید ارز صادرکنندگان به‌صورت نامحدود توسط صرافی‌ها اجرایی شده است، قیمت ارز در بازار غیررسمی روند نزولی به خود گرفته است. درحال‌حاضر با عرضه ارز صادرکنندگان، عرضه نسبت به تقاضا افزایش یافته است و این موضوع موجب شده قیمت ارز شیب منفی بگیرد. به گفته این مقام صنفی، بانک‌مرکزی در دو هفته آینده چند مصوبه خوب در دست دارد که اجرای آن‌ها نیز به ریزش قیمت دلار کمک می‌کند. بانک‌مرکزی در تنظیم بازار ارز بسیار هوشمندانه عمل کرده است، زیرا بدون استفاده از ذخایر ارزی خود و صرفا با تغییر یک بخشنامه توانسته است بازار را به سمت ریزش بیشتر هدایت کند.

ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

دیروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌میلیون و ۴۴۰هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۵میلیون و ۱۰۰هزار تومان بود. در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هشت‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان و سکه یک‌گرمی سه‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، شش‌میلیون و ۲۴۰هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن این‌که قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ۱۸۱۹ دلار است. علاوه‌براین، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار با افزایش نسبت به روز قبل، ۲۷هزار و ۳۹۱تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷هزار و ۱۱۹ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به دیروز معادل ۲۸هزار و ۷۵۳ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸هزار و ۴۶۷ تومان اعلام شده است.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها