روایت جام‌جم از دستبرد حرفه‌ای به بخش صندوق امانات بانک ملی

سرقت بزرگ

ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۱۶ خرداد، بانک ملی شعبه دانشگاه. دستفروشان مقابل بانک بساط پهن کرده‌اند. چند کارمند با کت و شلوار یک‌دست که آرم بانک ملی روی یقه کت‌شان خودنمایی می‌کند، جلوی در ایستاده‌اند و مشتریان عصبانی بانک را آرام می‌کنند و بعد از رفتن هر مشتری، دوباره به داخل شعبه برگشته و تا سر رسیدن مشتری بعدی، روی صندلی‌ها به انتظار می‌نشینند.
کد خبر: ۱۳۶۹۱۴۲
به گزارش جام جم آنلاین، تا قبل از اعلام خبر سرقت، اوضاع آرام‌تر بود و فقط ماموران حراست و کارآگاهان اداره آگاهی به داخل شعبه در رفت و آمد بودند، اما با اعلام خبر دستبرد به ۱۰۰۰ صندوق، ماجرا فرق کرد و مشتریانی که اموال خود را در صندوق امانات بانک گذاشته اند، یک به یک سر می‌رسند.

شروع ماجرا

ظهر دوشنبه بود که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی مدعی شدند که در تعطیلات اخیر، سارقان با ورود به شعبه بانک ملی روبه‌روی دانشگاه تهران، حدود ۱۰۰۰ صندوق امانات و بخشی از تجهیزات اتاق سرور و مرکز مانیتورینگ این شعبه را به سرقت برده‌اند. این خبر حدود ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه با اطلاعیه کوتاه روابط‌عمومی بانک ملی داغ شد. در این اطلاعیه موضوع دستبرد به صندوق امانات تایید شده بود، اما درباره نحوه دستبرد و تعداد صندوق‌ها صحبتی نشده بود. یک مقام آگاه بانک در تماس خبرنگار جام‌جم، اعلام جزئیات سرقت را به بعد از تحقیقات مقدماتی موکول کرد و گفت: «تعداد صندوق‌ها کمتر از عدد اعلامی است و مشتریانی که به صندوق‌های‌شان دستبرد زده‌شده، مطمئن باشند خسارت آن‌ها جبران می‌شود.» این درحالی است که تعداد صندوق‌های مورد دستبرد قرار گرفته به عنوان معمای باقی‌مانده است که درباره تعداد دقیق آن اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

بانک ملی شعبه دانشگاه

نیم‌ساعتی از داغ شدن ماجرا گذشته بود که مقابل بانک ملی، شعبه دانشگاه رسیدیم. تعدادی از مشتریان نگران درباره وضعیت صندوق امانات خود سوال می‌کردند. کارمندان بانک سعی می‌کردند به آن‌ها اطمینان دهند که سارق یا سارقان به بخشی که صندوق آن‌ها در آنجا قرار داشته، دستبرد نزده‌اند. مردی کت‌و‌شلوارپوش که شرایط مشتریان را درک می‌کند، بیرون می‌آید و رو به مشتریان نگران می‌گوید: «سارق همه صندوق‌ها را خالی نکرده، بیش‌از ۸۰درصد صندوق‌ها دست‌نخورده باقی مانده است. البته به ما اجازه نمی‌دهند به طبقه پایین برویم، ماموران پلیس آگاهی آنجا در حال تحقیق هستند.»

یکی از مشتریان با حالتی آشفته می‌پرسد: «کلی سند و مدرک داخل صندوق داشتم که برایم حیاتی است.» مرد کت‌و‌شلوارپوش ادامه می‌دهد: «دزد با اسناد و مدارک کاری نداشته، مدارک و دسته‌چک نبرده.» از حرف‌های او می‌توان فهمید که سارق حرفه‌ای بوده و نخواسته در آینده از خود ردی باقی بگذارد و فقط پول و طلا سرقت کرده است. با زن جوانی که از مشتریان بانک است، هم‌صحبت می‌شوم. می‌گوید؛ دو سال است در این بانک صندوق امانات دارد و امروز با شنیدن خبر دستبرد به بخش صندوق امانات، غافلگیر شده است: «صندوق امانات در طبقه منفی یک این شعبه است و محوطه‌ای نیم‌دایره‌ای‌شکل دارد که دیوار آن صندوق امانات است. وقتی می‌خواستم ارز و طلا‌ها را اینجا بگذارم، به من اطمینان دادند آتش‌سوزی و زلزله هم نمی‌تواند به این صندوق‌ها خسارت وارد کند، اما حالا یک دزد آن‌ها را خالی کرده است.
 
می‌گویند جبران خسارت می‌کنند. مگر می‌دانند ما در صندوق چه داشته‌ایم. البته این را از نگهبان بانک سوال کردم که اطمینان داد از طریق فیلم‌ها می‌توانند بفهمند چه چیز‌هایی سرقت شده است. حتما می‌خواهند دلار‌هایی را که آنجا داریم با قیمت ۴۲۰۰ تومانی محاسبه کنند. برای ورود به بخش صندوق امانات باید نکات امنیتی شدیدی رعایت می‌شد و حالا تعجب می‌کنم چطور دزدان به‌راحتی وارد شدند و این همه صندوق را سرقت کرده و رفته‌اند.»

زن جوانی با حالتی آشفته خود را به مقابل شعبه رساند. وقتی کارمند بانک خبر دستبرد را تایید کرد، روی زمین افتاد و با کمک مرد جوانی که همراهش بود و دیگر مشتریان، روی سکوی مقابل بانک برده شد. یکی از مشتریان سعی می‌کند به او دلداری بدهد: «نگران نباش خواهرم، میگن کلا ۱۶۰ تا صندوق رو زده و نتونسته زیاد ببره.» با این رفت و آمدها، کم‌کم دستفروشان مقابل بانک هم کنجکاو می‌شوند و گوش تیز می‌کنند ببینند، در تعطیلات اخیر چه اتفاقی در بانک افتاده است.
 
یکی از آن‌ها برای دوستش تعریف می‌کند: «من شنیدم خیلی حرفه‌ای بودن. یکی کشیک داده، یکی دو نفر هم رفتن داخل و بدون این‌که نگهبان‌ها بفهمن چی شده، صندوق‌ها را خالی کردن. فقط موندم کسی اینا رو تو دوربین ندیده. شایدم دوربین‌ها رو قطع کرده باشن.» هوا در حال تاریک شدن است که چند نفر در حالی که دستگاه ضبط دوربین مداربسته و کیسه‌های پر از سیم در دست دارند، از ساختمان خارج شده و با خودرویی آنجا را ترک می‌کنند. نگهبانان بانک هم چند چراغ را خاموش می‌کنند تا بانک تعطیل به نظر برسد. سرهنگ علی، ولی پورگودرزی، رئیس‌پلیس آگاهی پایتخت هم شامگاه دیروز اظهار کرد: «به محض اطلاع از وقوع سرقت، پیگیری‌های لازم برای دستگیری سارق یا سارقان ادامه دارد. چند نفر از کارکنان بانک که در بررسی‌های اولیه در این حادثه قصور و سهل‌انگاری داشته‌اند، تحت‌نظر قرار دارند و تحقیقات از آن‌ها ادامه دارد.»

محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها