برگزاری نشست مشترک مدیر شبکه جهانی جام جم و معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه

بهترین راهکار برای ایجاد اعتماد ایرانیان خارج کشور، ارائه خدمت به آنهاست

در جلسه مشترک مدیر شبکه جهانی جام­جم و معاون امور بین­الملل و حقوق بشر قوه قضائیه بر ضرورت همکاری مشترک و دو جانبه برای پیگیری مطالبات ایرانیان خارج از کشور و تهیه برنامه­ های مشترک با موضوع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی این هم وطنان تاکید شد.
کد خبر: ۱۳۶۸۴۷۱

بهترین راهکار برای ایجاد اعتماد ایرانیان خارج کشور، ارائه خدمت به آنهاست

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی شبکه جهانی جام جم، در نشست مدیر شبکه جهانی جام جم با کاظم غریب آبادی، معاون امور بین ­الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر کشور، دکتر ملکی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت همه جانبه قوای سه گانه از ایرانیان خارج کشور و حفاظت از آنها در مقابل نقض حقوقشان در کشورهای مختلف، به فرمایش مقام معظم رهبری در این مورد اشاره کرد که می فرمایند: «به نظر من، ما در مورد اتباع ایرانی مقیم کشورهای دیگر یک کمی کوتاه می ­آییم؛ یعنی آن حساسیت لازم را به خرج نمی­دهیم، این مسئله آبروی ماست. باید در این زمینه بنشینید و برنامه ریزی کنید، فرقی نمی­ کند، ایرانی است؛ کاری هم نداشته باشید که انقلابی نیست؛ در هر حوزه کاری که با دولت طرف است و تحت تعقیب قرار می ­گیرد، آن وقت شما جدا وارد شوید؛ همه ثقل دیپلماسی کشور را به کار بگیرید؛ گاهی مبادلات داریم، خرید و فروش داریم، داد و ستد می­ شود، همه اینها را بگذارید که از تبعه ایرانی دفاع کنید».

مدیر شبکه جهانی جام جم افزود: ما طی سه سال اخیر تمام تلاشمان را برای ارتباط با ایرانیان خارج کشور، شناسایی مسائل و رفع آن از طریق مسئولین مربوطه انجام دادیم؛ اما علی­رغم این ایرانیان خارج کشور آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته ­اند.

وی تاکید کرد در حال حاضر ما با تثبیت جایگاه شبکه توانسته ایم سه کانال 24 ساعته اروپا، آمریکا و آسیا را با کیفیت HD داشته باشیم. شبکه ما بر مبنای نیاز و تقاضای مخاطب خارج از کشور، برنامه­ های متنوع و پرمحتوایی را روانه آنتن می برد و این اتفاق موجب شده است تا اقبال ایرانیان و فارسی زبانان دنیا به این شبکه افزایش یابد.

ملکی افزود: هدف ما ضمن ایجاد شرایطی برای افزایش تعامل ایرانیان داخل و خارج کشور، حفظ هویت ملی، دینی و زبان فارسی آنها و آگاهی مخاطبان از پیشرفت های کشور نیز می باشد.

مدیر شبکه جهانی جام جم در ادامه به اهتمام این شبکه به تشریح وضعیت حقوق بشر در ایران و دنیا اشاره کرد و گفت: حقوق بشر صرفاً یک ابزار در دست غرب است به این دلیل که اگر قصد اروپا و آمریکا رعایت حقوق بشر و دفاع از بشریت به معنای واقعی بود، می­بایست به نقض حقوق بشر در بسیاری از کشورهای متحد آمریکا و حتی کشورهای غربی مدعی دفاع از حقوق بشر اشاره می کردند. در حال حاضر بیش از 30 هزارزندانی سیاسی در عربستان وجود دارد چرا غرب سکوت کرده است؟ در کشور یکی دو میلیونی بحرین هزاران زندانی سیاسی تحت شرایط سختی قرار دارند چرا یک گزارش راجع به آنها نوشته نمی شود؟ چرا غرب چشم های خود را بر روی جنایات صهیونیست­ها علیه زنان و کودکان فلسطینی بسته است؟ چرا تبعیض نژادی، قتلِ امثال جورج فلویدها، محدود کردن مسلمانان مهاجر وامثال آن در آمریکا در رسانه های مدعی حقوق بشر غربی انعکاس لازم پیدا نمی کند. مجامع بین­المللی و سازمان ملل در اینگونه موارد کجا هستند؟ متأسفانه نظام بین المللی به تبعیت از آموزه های لیبرالیستی غرب به سوی رویه های غیر دینی پیش رفته و طبعا فرآیندها و گفتمان حاکم بر مباحث حقوق بشری که غرب دنبال می کند هم از همین دیدگاه لائیک نشات گرفته است. پایه های حقوق بین الملل به گونه ای طراحی شده است که حقوق مادی بشر را مدنظر دارد و به حقوق معنوی و اصالتهای بشر که ناشی از ابعاد روحی است توجهی نمی کند. به همین دلیل هم هست که می بینیم در آمریکا و اروپا به احقاق حق جامعه مسلمانان و ظلمی که مکررا در حق آنها در غرب می شود توجهی نمی کنند ولی از حقوق همجنس گرایان و سقط جنین دفاع تمام قد می کنند! از طرف دیگر برنامه ریزی حساب شده امپراطوری رسانه­ای غرب و در مقابل ضعف رسانه های کشورهای مستقل، مسلمان و ضد استکباری موجب شده است تا غربی ها با تولید صدها و هزاران فیلم، سریال، مستند، بازی های رایانه ای، انیمیشن، کتاب و نشریه در هر سال چهره ای خشن و تروریستی و ضدحقوق بشری از کشورهایی چون ایران و نیز اسلام و تشیع نشان دهند و خود را مدافع حقوق بشر، صلح طلب و ناجی جهان جا بزنند.

وی در ادامه با نماش دادن لیست طولانی از تولیدات تلویزیونی وسینمایی غربی و بویژه آمریکایی که با هدف متهم کردن ایرانیان به خشونت طلبی و نقض حقوق بشر ساخته شده اند گفت: با این هجمه رسانه ای وسیع بسیاری از ملت های بی خبر دنیا و حتی ایرانیانی که چندین دهه است در خارج کشور زندگی می کنند چهره ای غیرواقعی از ایران را در ذهن دارند.

مدیر شبکه جام جم در ادامه به مشکلات حقوقی و قضایی ایرانیان خارج کشور و پایمال شدن حقوق اولیه برخی از آنها در کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر اشاره کرد و گفت: ایرانیان خارج کشور بخشی از مردم ایران محسوب می شوند و قوای سه گانه باید برای حمایت همه جانبه و بدون شرط و شروط از آنها اقدام کنند.

وی اقدامات شبکه جهانی جام جم در انعکاس مشکلات حقوقی و قضایی ایرانیان خارج کشور و پاسخ طلبی از مقامات مسئول بویژه در برنامه مشاور و نیز سایت شبکه جام جم را از جمله فعالیت هایی دانست که با استقبال مخاطبان مواجه شده و در عین حال از مسئولان قضایی و ستاد حقوق بشر خواست تا با حضور در این برنامه به سوالات و مشکلات ایرانیان خارج کشور گوش داده و پاسخ راهگشا بدهند.

ملکی فعالیت دستگاه های مختلف از جمله شورای عال ایرانیان خارج کشور در رسیدگی به مطالبات این هموطنان را ضعیف عنوان کرد و گفت: خوشبختانه آقای دکتر رئیسی همچنان که در برنامه های انتخاباتی خود تاکید داشتند بلافاصله پس از در اختیار گرفتن سکان دولت سیزدهم ، اقدام به تشکیل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بعد از 12 سال فترت کردند و ما امیدواریم این شورا در بحث استیفای حقوق ایرانیان خارج از کشور، هوشیار سازی آنها نسبت به حقوقشان، بحث آمد و رفت­هایشان و مشکل زندانی شدن برخی از آنها در خارج کشور اقدامات موثری انجام دهد.

او در ادامه از کم توجهی های صورت گرفته در معرفی مبانی نظری و عملی حقوق بشر اسلامی انتقاد کرد و گفت: آموزه های دین اسلام سرشار از راهبردهای حقوق بشری است. اصلا نهج البلاغه به تنهایی می تواند به عنوان یک منشور حقوق بشری مورد توجه همگان قرار گیرد. دانشگاهها و حوزه های ما در این زمینه کم کاری کرده اند. کارهای رسانه ای درخوری نیز در این زمینه صورت نگرفته است. باید با تولید فیلم، سریال، مستند، انیمیشن، چاپ کتاب و امثال آن هم وضعیت واقعی حقوق بشر در ایران و مختصات حقوق بشر در اسلام را تبیین کنیم و هم چهره واقعی و ضد بشری غرب را برای جهانیان افشا کنیم. سینماگران ما باید به جای تولید برخی فیلم های سیاه که با هدف برنده شدن در جشنواره های بین المللی، چهره ای سیاه و غیر منصفانه از کشور را نشان می دهند به خلق آثاری بپردازند که هویت، فرهنگ و تمدن صلح طلبانه و اخلاق مدار ایرانی و اسلامی را به جهانیان نشان دهد. اما باید به این نکته هم توجه کرد که رسانه ها و از جمله رسانه ملی بدون کمک دستگاههای مختلف اجرایی نمی توانند در این زمینه گام های بلندی بردارند. به یاد داشته باشیم که بیش از 30 درصد بودجه مورد نیاز برای ساخت فیلم های استراتژیک و سیاسی هالیوود از سوی نهادهایی چون سازمان سیا، پنتاگون و وزارت امورخارجه آمریکا تامین می شود. سهم چنین دستگاههایی در ایران در این زمینه چقدر است؟ تقریبا هیچ! تولیدات رسانه ای قطعا مکمّل و مقوّمِ راهبردها و سیاستگذاری های این دستگاهها خواهند بود. شبکه جهانی جام جم به سهم خود حاضر است مشروط به همراهی قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، در زمینه تولید مستندهای فاخر، میان برنامه های آگاهی بخش و برنامه های گفتگو محور و ترکیبیِ بصیرت افزا در جهت تبیین ابعاد گوناگون حقوق بشر اسلامی و معرفی تناقضات حقوق بشری آمریکا و غرب اقدام کند که جزئیات آن در پیش نویس تفاهم نامه آمده است.

بهترین راهکار برای ایجاد اعتماد ایرانیان خارج کشور، ارائه خدمت به آنهاست

دکتر ملکی ضمن اشاره به جنایات فراوان افرادی چون صدام، بوش پدر و پسر، مسعود رجوی، دونالد ترامپ و مشابه آن گفت: ما در شبکه جهانی جام جم برنامه ای در قالب نمایش تلویزیونی با عنوان «محکمه تاریخ» را در دست تولید داریم که طی آن این ناقضان حقوق بشر به صورت نمادین در حضور قضات عالیرتبه و خانواده های آسیب دیده از این جنایات با ارایه مدارک و اسناد متقن محاکمه می شوند. قطعا اگر ستاد حقوق بشر کشور از این برنامه حمایت کند می توانیم تاثیرگذاری آن را بسیار بیشتر نماییم.

ملکی در پایان سخنانش گفت: اکنون جهاد تبیین وظیفه قانونی همه ماست و یک عرصه سترگ برای تبیین، مباحث حقوق بشری است. لذا پیشنهاد من در سطحی کلان تر راه­ اندازی «کارگروه رسانه و حقوق بشر» است تا از این طریق بتوان جریان سازی رسانه ای در زمینه حقوق بشر را مستمر، منسجم و هوشمندانه تر کرد.

در ادامه جلسه، دکتر کاظم غریب­آبادی، معاون امور بین­الملل و حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به تشکیل جلسات متعدد مبنی بر هم­اندیشی و برنامه ­ریزی برای آینده درحوزه برنامه سازی و همکاری ویژه با رسانه ملی گفت: امکانات برای ارائه تصویر از تهدیدات و مشکلات مرتبط با ایران و ایرانیان خارج از کشور محدود است؛ بنابراین ناچار به انجام کار گروهی و تیمی هستیم.

وی افزود: با توجه به شروع فعالیت مجدد شورای عالی ایرانیان خارج کشور هر دستگاه باید وظایف محوله خود را به نحو مناسب مشخص کرده و با انجام آن حرکت رو به جلو داشته باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر این موضوع که همه مسائل حقوقی ایرانیان بر عهده ما نیست، بلکه مرتفع ساختن مشکلات حقوقی و قضائی آنها می­تواند بخشی از وظایف ما باشد، گفت: طیف وسیعی از مباحث مانند: مشاوره حقوقی زندانیان، دانشجویان، خدمت سربازی و ... وجود دارد که هر دستگاه با توجه به رسالت و اهدافش موظف به انجام آنهاست. رسانه ملی و شبکه جهانی جام جم نیز باید وظایف و اهداف خود را مشخص کرده و با اولویت بندی موضوعات، چهره واقعی از ایران و ایرانی به نمایش بگذارند.

دکتر غریب آبادی افزود: به گمان من بهترین راه حل برای جذب اعتماد ایرانیان خارج از کشور، ارائه خدمات متناسب با نیازهای آنهاست؛ اگر ما صرفا بر موضوعاتی مانند جذب سرمایه و... متمرکز شویم، در واقع این امر به ذهن آنها متبادر خواهد شد که قصد ما استفاده ابزاری از آنهاست. نگاه ما به ایرانیان مهاجر، نباید متفاوت از ایرانیان داخل کشور باشد؛ چرا که حاکمیت در خصوص همه افراد، صرف ایرانی بودنشان مسئولیت­هایی دارد که باید انجام دهد.

وی در ادامه با اشاره به دسته­ بندی ­موضوعات و مشکلات ایرانیان خارج از کشور اذعان داشت: بسیاری از فعالیت­ها در راستای رفع موانع و مشکلات که قبلا به صورت حضوری انجام می­شد، با هدف جذب و اعتماد ایرانیان خارج از کشور به نظام و ایران به­ صورت الکترونیکی در حال انجام است.

وی همچنین در خصوص تهیه و تدوین قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور گفت: این طرح در جلسه شورای ایرانیان خارج از کشور به تصویب رسید و به وزارت دادگستری محول شد؛ اما در حال حاضر پیش­نویس آن در پژوهشگاه معاونت امور بین ­الملل قوه قضائیه آماده شده است که با انجام این مهم و تبدیل آن به قانون کار بزرگی صورت خواهد گرفت.

معاون بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به تبلیغات گسترده رسانه ­ای توسط جریان مخالف در راستای ایران هراسی، اظهار داشت: در خصوص قانون تردد هیچ­گونه منعی برای تردد ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد؛ بلکه عده­ای صرفاً در خصوص ورود به ایران تردید دارند که قوه قضائیه برای رفع نگرانی آنها سامانه «ثنا» را در سفارتخانه­ها و کنسولگری­های کشورهایی که تعداد ایرانیان آنجا زیاد بوده، راه­اندازی و فعال کرده است. البته این سامانه مشکلاتی داشته که درصدد رفع آنها هستیم؛ مثلاً مشکل پیامک احراز هویت را با ثبت ایمیل مرتفع کردیم و هدف ما این است که ارائه تمامی خدمات را به شکل مناسبی تسهیل نمائیم. ما قصد داریم که بسترهایی را فراهم سازیم تا ایرانیان خارج از کشور حتی­ الامکان برای رفع مشکلات و موانع به جای مراجعه به دفاتر قضائی به سفارت بروند. همچنین جهت انجام هر نوع خدمتی برای ایرانیان، ضمن اعلام آمادگی به وزارت امور خارجه، قاضی­ های با تجربه را نیز برای پاسخگویی معرفی کرده ­ایم.

دکتر غریب آبادی در ادامه گفت: یکی از مشکلات، در حال حاضر تعداد بالای زندانیان ایرانی در خارج از کشور است که حدود 4 هزار نفر هستند. از این تعداد، حدود 2هزار نفر، در ترکیه به اتهام قاچاق مواد مخدر و دزدی در حبس به ­سر می­برند؛ با این­حال ما وظیفه خود می­دانیم به مانند سایر زندانیان از آنها حمایت کنیم؛ بدین شکل که بسیاری از این افراد با زندانیان آن کشورها مبادله می­شوند؛ یا حتی در بسیاری از موارد، جرم زندانیان خارجی محبوس در ایران، به قدری سنگین بوده که مجازات اعدام برای آنها صادر شده است؛ اما به منظور آزادی زندانیان ایرانی در کشورهای مختلف، ما از اعدام مجرم چشم­پوشی کرده و اقدام به مبادله زندانیان با تعداد بیشتر از ایرانیان زندانی در آن کشورها می­ کنیم.

او در ادامه سخنانش اظهار داشت: ما به دنبال تولید بسته­ های فرهنگی و آگاهی بخش پیشگیری از جرم برای ایرانیان خارج از کشور بوده و هستیم.

وی با اشاره به سفر اخیر گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل به ایران افزود: درست است که ضعف مدیریتی در حل مشکلات کشور مشهود است؛ اما ناظر و گزارشگر سازمان ملل در گزارش اخیر خود به درستی بسیاری از مشکلات امروز ایران را ناشی از تحریم ­های اقتصادی عنوان کرد. البته رسانه های داخلی این موضوع مهم را به شکل مناسبی پوشش ندادند و رسانه­ های معاند نیز نه تنها موضوع را مطرح نکردند بلکه گزارشگر را متهم به دریافت رشوه از ایران نمودند.

دکتر غریب آبادی در پایان ضمن اعلام آمادگی برای تولید برنامه­ای نمایشی مثل برنامه «محکمه تاریخ» به پیشنهاد مدیر شبکه، گفت: تولید چندین مستند و میان برنامه و نیز یک برنامه روتین با موضوع حقوق بشر و ارسال گزارش­های مرتبط با نقض آن در سایر کشورها به­ویژه کشورهای غربی برای بازتاب از شبکه جهانی جام جم از موارد مشترک همکاری ما خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها