بی‌پشت و پناهی اکران آنلاین را فراموش کنید که هر فیلمی به‌محض قرار گرفتن در پلتفرم‌ها و بسترهای اینترنتی نمایش فیلم، کپی می‌شود و سر از بازار قاچاق درمی‌آورد.
کد خبر: ۱۳۶۵۸۴۷

قاب کج به منزل می‌رسد؟!

 این روزها موج تازه‌ای از قاچاق فیلم از راه رسیده که به فیلم‌های روی پرده و اکران سینما هم رحم نمی‌کند و چند روزی از نمایش فیلم‌ها نگذشته، خبر قاچاق آنها به گوش می‌رسد البته این نسخه‌ها کیفیت پرده‌ای و بسیار ضعیف فیلم‌های در حال اکران هستند و طبیعتا کیفیت‌شان به‌هیچ‌وجه با نسخه‌ های کپی اکران آنلاین که آثاری با وضوح تصویری بالا و به‌اصطلاح اچ‌دی و فول‌اچ‌دی هستند برابری نمی‌کند اما از آنجا که فیلم‌های اکران سینما، داغ و دست‌اول هستند، تقاضای بیشتری برای آنها وجود دارد و متاسفانه برای برخی تماشاگران تنبل، راحت‌طلب و بی‌فرهنگ و بی‌تفاوت به کیفیت که به دیدن فیلم‌ها و سریال‌های مفت‌ومجانی کپی و قاچاق عادت کرده‌اند، پرده‌ای و نازل‌بودن نسخه‌ها اصلا یا چندان اهمیتی ندارد.

قاب کج به منزل می‌رسد؟!

برای این عده از مخاطبان، حرف‌زدن درباره کیفیت مطلوب و استاندارد رنگ و نور و عناصر سمعی و بصری فیلم‌ها، مضحک و خنده‌دار است و انگار تنها ولع فیلم‌دیدن به هر قیمتی و البته هیچ قیمتی (از منظر مفت‌ومجانی‌بودن) اهمیت دارد و این‌که سریع از فیلمی به فیلم دیگر بروند. حتی اگر قاب فیلم‌ها کج‌ومعوج و تصاویر ، فلو و ناواضح و صدای آثار هم از ته چاه به گوش برسد.

سگ‌ بند

قاب کج به منزل می‌رسد؟!

اگرچه خوشبختانه انتشار نسخه قاچاق سگ‌ بند تاثیر چندانی بر فروش فیلم نداشته و این فیلم تا اینجا پرفروش‌ترین فیلم امسال بوده اما به‌هرحال نمی‌توان از تبعات منفی نسخه غیرقانونی آن گذشت.

اتفاقا کیفیت این نسخه پرده‌ای از باقی نسخه‌های اسفناک دیگر فیلم‌های قاچاق‌شده این روزها بهتر است و انگار قاچاقچی و فیلمبردار جای دنج و ثابتی برای شکار تصویری‌اش پیدا کرده و اگر نبود رفت‌وآمد این تماشاگر پیراهن‌صورتی در اواخر فیلم و از مقابل بهرام افشاری، با قاچاق کم‌وبیش بی‌نقصی روبه‌رو بودیم!

مغز استخوان

قاب کج به منزل می‌رسد؟!


قاچاق برای هر فیلم در حال اکران سم و ضرر است اما قطعا در این وضعیت اجحاف بیشتری به فیلم‌هایی می‌شود که ظرفیت فروش بالایی ندارند و تنها امیدواری‌شان فروش حداقلی و موردانتظار در گیشه است. مغز استخوان از این دست فیلم‌هاست که باید آن را در سینما و با کیفیت خوب دید، نه این‌شکلی.

انفرادی

قاب کج به منزل می‌رسد؟!


کمدی اکشن، مهیج و خوش‌ریتم انفرادی هم بهتر است به‌صورت جمعی و در سالن سینما دیده شود و خنده و شادی تماشایش را با دیگران شریک شد وگرنه دیدنش به این صورت و از پس و پشت دست‌های تماشاگران جلویی و صدای خنده ضبط‌شده چند مخاطب لطفی ندارد.

لامینور

قاب کج به منزل می‌رسد؟!

قاچاق فیلم، شوخی‌بردار نیست و خشک و تر و صغیر و کبیر را با هم می‌سوزاند. فرقی نمی‌کند فیلمی از فیلمساز جوان را به فنا می‌دهد یا فیلمی از بزرگی چون مهرجویی را. قاچاقچی دیروز همان‌طور که سی‌دی سنتوری می‌فروخت، امروز هم بی‌هیچ ابایی، فایل پرده‌ای لامینور را حراج می‌کند، با علی نصیریانی کج!

شادروان

قاب کج به منزل می‌رسد؟!


نسخه قاچاق فیلم شادروان به‌قدری بدکیفیت و تیره و تار و در بعضی جاها فلو و ناواضح است که انگار دارد با داغ و مصیبت خانواده عزادار قصه همراهی و همدلی می‌کند! درحالی‌که این فیلم با وجود غصه ذاتی‌اش، فضای خوش‌رنگ‌ولعاب و شادی‌آوری دارد که باید با کیفیت خوب در سالن سینما دیده شود.

اتفاقا مجبور نیستیم

قاب کج به منزل می‌رسد؟!

برخلاف فیلم‌های در حال اکران که نسخه پرده‌ای و بسیار بی‌کیفیت آنها دست‌به‌دست می‌شود، نسخه‌ای از فیلم «مجبوریم» قاچاق شده که از قضا کیفیت بسیار بالایی دارد البته معلوم نیست منشأ این کار غیرقانونی کیست و کجاست اما از آنجا که فیلم دو زیرنویس چسبیده انگلیسی و روسی دارد، شاید بتوان مبدا قاچاق «مجبوریم» را هنگام حضور در جشنواره‌های جهانی دانست.

تماشاگران باوجدان قطعا مجبور به تماشای این فیلم و دیگر آثار به شکل قاچاق نیستند و برای دیدن آثار به سالن‌های سینما می‌روند. وگرنه حتی مجبورند نسخه پرده‌ای علفزار را بدون نیم‌ساعت آخر ببینند یا نسخه بی‌کیفیت بی‌همه‌چیز را تماشا کنند که قاچاقچیان فیلم در شرح آن نوشته‌اند: حدود ۱۰ دقیقه اول نیست که زیاد (هم) مهم نیست!

ببینیم و تعریف کنیم

عجیب‌تر از این جماعت، آن سوداگران فرهنگ‌وهنر و کاسبان ناآشنا به نان حلال هستند که در تاریکی سالن‌های سینما، کج و بی‌خیال لم می‌دهند و با تلفن‌همراه از فیلم‌ها فیلم می‌گیرند و آنها را همزمان با اکران در اینترنت و فضای مجازی و برخی کانال‌های تلگرامی منتشر می‌کنند.

بدون این‌که هیچ حقی برای سازندگان و پخش‌کنندگان این فیلم‌ها قائل باشند و بدانند این قاچاق و بی‌انصافی چه ضربه‌ای به اقتصاد سینما وارد می‌کند.

به‌جز انفعال همیشگی مدیران ارشاد در زمینه مدیریت این مساله و رفع و رجوع ریشه‌ای آن، حالا این «کی بود کی بود من نبودم» اخیر میان مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی و رئیس انجمن سینماداران اوضاع را جالب‌تر کرده است.

اولی، مسؤولیت این امر را متوجه سینماداران می‌داند و دومی هم با قاطعیت، قاچاق این فیلم‌ها را از داخل سالن‌های سینما به‌دلیل وجود دوربین، رد می‌کند اما ما اینجا با رسم شکل و مقادیری اسکرین‌شات از نسخه‌های پرده‌ای پنج فیلم درحال اکران به شما نشان می‌دهیم که سودجویان و آنهایی که به‌ قول رئیس انجمن سینماداران به دنبال ضربه‌زدن به سینما هستند، این فیلم‌ها را از داخل سالن‌های سینما و در محضر دوربین‌ها و غفلت متصدیان سالن‌ها، ضبط و قاچاق می‌کنند و عجالتا صیانت ارشاد و سازمان سینمایی از فیلم‌ها و سرمایه سینماگران هم هیچ راه‌گشا نبوده است البته موقع نوشتن این چند خط، خبر رسید که سازمان سینمایی، جلسه فوق‌العاده‌ای برای مقابله با قاچاق فیلم برگزار کرده و قرار شده کارگروهی شامل نمایندگان سازمان سینمایی، سینماداران و مراکز امنیتی و قضایی در این خصوص تشکیل شود. ببینیم و تعریف کنیم.

قاب کج به منزل می‌رسد؟!

علی رستگار - فرهنگ و هنر روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها