وقتی رقیب فولاد شانسی صعود کرد

اعتراف جالب سرمربی تیم عربستانی

فولاد و سرمربی‌اش سال ۱۴۰۱ را هم با افتخار شروع کردند

جواد در موقعیت نکو

بعضی از آدم‌ها فلسفه مشخصی برای موفقیت دارند؛ تلاش، تلاش و تلاش. به همین دلیل آنها حتی از بزرگترین رقبای خود یک گام جلو هستند. می‌گویند آدم‌های موفق و پرتلاش، وقتی رقبا خواب هستند، مشغول تمرین هستند.
کد خبر: ۱۳۶۳۸۹۱

جی کاتلر، بدنساز معروف تاریخ و دارنده چهار قهرمانی مسترالمپیا می‌گوید: «برای این‌که رونی کلمن را شکست بدهم، ساعت ۴-۳ صبح از خواب بیدار می‌شدم و غذا می‌خوردم. هرکس می‌فهمید، فکر می‌کرد من دیوانه هستم.»

اما این آدم دیوانه موفق شد در سال ۲۰۰۶ سرانجام کلمن افسانه‌ای را شکست دهد. چرا دور برویم؟ در جام‌جهانی ۲۰۱۸ ایران برای آن‌که بتواند از پرتغال و اسپانیا امتیاز بگیرد، روی فلسفه کار و کار و تلاش پیش رفت. تیم جوان و بی‌ادعای ایران، در آن جام سخت‌ترین و پیچیده‌ترین لحظات را برای اسپانیا و پرتغال رقم زد. تیم‌ملی هر چند حذف شد اما کسی یادش می‌آید رونالدوی در اوج، شبی به بدی بازی با ایران داشته باشد؟! در ایران هم مربیانی هستند که زندگی‌ خود را این گونه بنا نهاده‌اند، مثل جواد نکونام، مربی موفق فولاد. سال ۱۴۰۰ دو جام با این تیم به دست آورد و در ابتدای سال ۱۴۰۱ هم موفق شده در گروهی سخت فولاد را صدرنشین کند و به دور بعدی لیگ قهرمانان آسیا برساند. این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید چرا جواد نکونام موفق است.

نکونام با وجود آن‌که همیشه درگیر تمرین، آنالیز و جلسات است، مسائل معنوی را هیچگاه فراموش نمی‌کند.

او به صدقه دادن اعتقاد دارد و همیشه قبل از بازی‌های مهم از طریق خانواده‌اش، نذر و نیاز می‌کند. یکی از علایق شدید او رفتن به مزار شهدای خوزستان و دیدار با خانواده آنهاست.

نکونام همچنین به سازمان‌های خیریه هم کمک می‌کند و زمان کافی برای دیدار با معلولان یا بچه‌های بی‌سرپرست دارد. او معتقد است این کارها به موفقیتش کمک می‌کند.

احترام به پدر و مادر یکی از کلیدی‌ترین نکات زندگی اوست. شاید بگویید چه ربطی به فوتبال دارد؟ او این نسخه را فوتبالی هم کرده است. بازیکنان تیم اجازه بی‌احترامی به هم را ندارند. آنها باید به بزرگترها احترام بگذارند. هرکس تخطی کند، جریمه خواهد شد. به همین دلیل در فولاد همه چیز سر جای خودش است. همه شاهد یک تیم منسجم و قدرتمند هستند.

تقسیم بندی زمان در زندگی مربیان یک اصل مهم و اساسی است. اگر صبح یک ساعت را از دست بدهند، یعنی نصف روز را از دست داده‌اند. به همین دلیل نکونام تاکید به سحرخیزی دارد. او همیشه این را به بازیکنان هم می‌گوید.

نکونام معمولا ساعت ۷ صبح بیدار است و ساعت ۸ صبح در دفتر کارش حاضر می‌شود. روز او به تمرین، جلسه با بازیکنان، جلسه با کادر فنی، تماشای چندین و چند باره فیلم تمرینات و بازی‌های فولاد و بازی‌های حریف خلاصه می‌شود.

نکو خوب می‌داند اگر خودش در اول صف باشد، همه پیرو کارش خواهند بود. بنابراین اگر قرار است ۲۰ بار یک فیلم را ببینند، خودش هم می‌بیند. دستیارانش همیشه به شوخی می‌گویند از دستش دیوانه شده‌اند.

رابطه نکونام با بازیکنان به شکل عجیب و غریبی خوب است. همین حالا اکثر بازیکنان تیم‌ملی با او در تماس هستند، بازیکنانی که روزی کاپیتان‌شان بود.

وقتی بعد از بازی با سوئد از تیم‌ملی خداحافظی کرد، چند بازیکن از جمله علیرضا حقیقی و گوچی با او تماس گرفتند که برگردد و دوباره بازی کند. نکو در فولاد هم این رابطه خوب را دارد. او در عین جدی بودن در کار، در خارج از زمین فوتبال هم همیشه حامی بازیکنانش هست.

جواد همیشه می‌گوید: «می‌دانم بازیکنان اهوازی چه سختی‌هایی در زندگی کشیده‌اند.» بی‌دلیل نیست بازیکنان فولاد اینگونه سرشان را به خاطر او می‌دهند.

نکونام علاقه شدیدی به مطالعه و یادگیری دارد. او از زمان کار با بلاژویچ در تیم‌ملی تمریناتش را یادداشت می‌کرد.

همین حالا تمام جلسات تمرینی اوساسونا را در طول ۶ فصل روی کاغذ دارد. تمام تمرینات کی‌ روش را جزء به جزء یادداشت کرده است. آیا به ‌نظرتان موفقیت او در فولاد بی‌دلیل است؟

باشم، تیم را تقویت می‌کنم

«این صدرنشینی را به فوتبال ایران، مردم خوزستان و هواداران تبریک می‌گویم. مردم خوزستان عاشق فوتبال هستند و تمام دلخوشی آنها همین فوتبال است و این کوچکترین کاری است که می‌توان برای این مردم انجام داد و من از دور دست تک‌تک آنها را می‌فشارم. ما نشان دادیم چه تیم باکیفیتی هستیم. ضمن این که خوشحالیم مرحله گروهی را بدون باخت پشت سر گذاشتیم.»

اینها را جواد نکونام در آخرین نشست خبری‌اش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان گفت؛ آن هم در شرایطی که تیمش بازی‌ها را بدون باخت، با دومین خط دفاع برتر و صدرنشینی به پایان رساند.

نکو یک نکته قابل تامل هم گفت: « سال گذشته تیم ما قهرمان جام حذفی شد ولی بعد باشگاه ترجیح داد به جای من یک مربی دیگر بگیرد. من از فردای خود خبر ندارم اما اگر باشم برای فصل آینده هم برنامه‌ریزی دارم. تیم را باید تقویت کرد و باید حرفه‌ای‌تر باشیم چون در مرحله حذفی نمی‌توانیم رفتاری مثل مرحله گروهی داشته باشیم.»

سعید اکبری - ورزش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها