موسی نظری، تهیه‌کننده رادیو از برنامه سحرگاهی‌اش می‌گوید

نوای دعا در بارانی‌ترین ماه

رادیو از قدیمی‌ترین همراهان مردم این سرزمین در ماه رمضان بوده و هنوز هم جایگاه این رسانه برای مردم روزه‌دار حفظ شده است.
کد خبر: ۱۳۶۳۶۶۹

در روزگاران قدیم همیشه وقتی چراغ منازل روشن می‌شد، مادر خانواده قبل از روشن کردن سماور نفتی، پیچ رادیو را باز می‌کرد تا نوای دعای سحر در فضای خانه بپیچد. مروز هم رادیو همچنان همدم و همراه بسیاری از روزه‌داران است. چه بچه‌های دیروز که خود والدین امروز هستند و چه والدینی که امروز نقش پدربزرگ و مادربزرگ دارند. این رسانه همچنان سعی دارد در ماه رمضان، برنامه‌های ویژه‌ای را راهی آنتن کند. رادیو سلامت نیز همانند دیگر شبکه‌های رادیویی امسال برنامه‌هایی به‌ویژه برای سحرگاه تهیه کرده است. یکی از این برنامه‌ها «بارانی‌ترین ماه» است که هر روز از ساعت ۳و۳۰دقیقه بامداد مهمان خانه‌ها می‌شود. در این برنامه تلاش شده صدای همه آحاد مردم به‌خصوص کسانی که التماس دعا دارند و نیازمند نفس گرم روزه‌داران هستند به گوش همه برسد. موسی نظری، تهیه‌کننده در گفت‌وگو با ما از این برنامه می‌گوید.

 

۵ سال مهمان خانه‌های مردم
موسی نظری، تهیه‌کننده برنامه بارانی‌ترین ماه است. او درباره این ویژه‌برنامه سحرگاهی توضیح می‌دهد: بارانی‌ترین ماه چهار پنج سال است که روی آنتن شبکه سلامت در ماه‌های مبارک می‌رود. این برنامه ساعت ۳و۳۰ دقیقه شروع شده و تا ۵ و۳۰ دقیقه روی موج اف ام،
ردیف ۱۰۲ مگاهرتز ادامه دارد.
نظری درباره رویکرد برنامه بیان می‌کند: برنامه بارانی‌ترین ماه تلاش می‌کند فضای معنوی ، نیایشی و دعاگونه برای مخاطبان ترسیم کند. هدف اصلی این برنامه رسیدن به صفات خوب و انسان کامل شدن است.
از این رو سعی کردیم موضوعات سلامت معنوی را به عنوان محور کار انتخاب کنیم و برای اولین بار دو طیف صفات خوب و رذایل اخلاقی را به عنوان موضوع برای برنامه در نظر گرفتیم.
این تهیه کننده رادیو ادامه می‌دهد: اگر درباره کبر و خودپسندی در این برنامه صحبت می‌کنیم، درباره تواضع نیز حرف می‌زنیم و اگر درباره همدلی و کمک به دیگران حرف می‌زنیم درباره خودخواهی نیز گفت‌وگو می‌کنیم.
همراه با بیماران
نظری با بیان این‌که این برنامه با اجرای محمد معطلب از گویندگان رادیو سلامت اجرا می‌شود، تاکید می‌کند: یکی از بخش‌های این برنامه که از سوی سارا اکبری تهیه می‌شود، ارائه گزارش از بیمارانی است که در شب‌های ماه مبارک رمضان روی تخت بیمارستان‌ها بستری هستند. همچنین در این بخش از خیران بیمارستان ساز که دستگاه‌های مختلف به بیمارستان‌ها اهدا کرده‌اند، گزارش می‌گیریم.
وی می‌افزاید: اکبری با بیمارانی حرفی می‌زند که ازدستگاه‌های اهدایی خیرین استفاده می‌کنند و مشخص نیست این دستگاه‌ها را چه کسی اهدا کرده است. در ادامه این بخش گزارشگر ما در ارتباط با این خیرین درباره هدف آنان و این‌که چه نیتی پشت این کار بوده با آنان صحبت می‌کند و بیمارانی که از دستگاه پزشکی اهدا شده توسط آنان استفاده می‌کنند با خیرین ارتباط می‌دهد و درباره این کار خیر بیماران با آنها صحبت و در حق او دعا می‌کنند.
این تهیه‌کننده تاکید می‌کند: در این بخش می‌کوشیم فرهنگ بیمارستان سازی و کمک به اهدای دستگاه‌های مورد نیاز بخش درمان را در مراکز بهداشتی فرهنگسازی کنیم.
نظری یادآور می‌شود: امید نژاد کاظم، کارشناس رفتارشناسی برنامه بارانی‌ترین ماه است که ما را بیشتر با موضوعات روز آشنا می‌کند.
وی درباره دیگر بخش‌های این برنامه می‌گوید: در بخش روایت نهج‌البلاغه حکمت‌هایی را از حضرت علی (ع) بیان می‌کنیم. علی الهه دانه این روایت‌ها را برای ما شنیدنی می‌کند و از کلام او این روایات را می‌شنویم.
بخش‌های دیگر
تهیه کننده بارانی‌ترین ماه عنوان می‌کند: شیوا اسدی نیز در بخش نبض سلامت با پزشکانی که در سحر سر شیفت هستند، صحبت می‌کند و حال و هوای آن ساعات و دعای بیماران را می‌پرسد و می‌کوشد با کسانی که در سحرگاه به جای آن‌که کنار خانواده‌های خود باشند در کنار مردم خدمت رسانی می‌کنند، ارتباط بگیرد.
نظری درباره بخش تولیدی از سوی استان‌ها توضیح می‌دهد: در بخش «سی‌شب،سی‌مسجد» نیز مساجد استان‌ها ، تاریخچه و فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی را به سمع شنوندگان می‌رسانیم.
وی درباره ارتباط این برنامه با فرزندان خانواده‌ها و روزه اولی‌ها می‌گوید: انسیه چراغعلی در یکی از بخش‌های برنامه با بچه‌هایی که اولین بار است روزه می‌گیرند، صحبت می‌کند و حس وحال آنان را در ارتباط با برنامه جویا می‌شود.
این تهیه کننده رادیو ادامه می‌دهد: احکام روزه داری و پزشکی نیز توسط حجت‌الاسلام فلاح زاده بیان می‌شود و بخش دیگری از این برنامه نیز داستان شب است که مهدی رستمی داستان‌های عبرت آموز معنوی را برای ما
روایت می‌کند.
نظری تاکید می‌کند: بخش‌های مختلف بارانی‌ترین‌ماه، همچون برنامه دعای سحر با صدای هنرمندان مختلف مانند مرحوم قاسم موسوی قهار ، عباس صالحی و... پخش می‌شود. دعاهای شنوندگان و بیماران نیز از طریق تلفن‌ و پیامک‌ پخش می‌شود تابه معنوی شدن برنامه کمک کند.
وی درباره احساس خود از این برنامه سحرگاهی می‌گوید: خیلی از مخاطبان در ارتباط با برنامه التماس دعا دارند. خیلی‌ها جوان دم بخت و بیمار دارند و التماس دعا می‌کنند و با پخش صدای آنان، تلاش می‌کنیم آرامشی به همه ما و ملتمسان دعا دست بدهد و به نوعی تلاش همه دست اندرکاران این برنامه بر این است مخاطبان در دعا کردن برای حل مشکلات یکدیگر سهیم باشند. چند سال است که فضای دلنشین سحرگاهی را در شبکه سلامت تجربه می‌کنم و زمانی که دعای سحر پخش می‌شود و وقتی مادری برای خانواده سحری درست می‌کند و ما صدای او را از این برنامه می‌شنویم ،انرژی می‌گیریم تا ادامه دهیم و در کنار مردم در ایام ماه مبارک رمضان، روزگار خود را با این احساس ناب سپری کنیم.

نوشین مجلسی - رسانه / روزنامه جام‌جم

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها