به گزارش جام جم انلاین اصفهان؛
حمیدرضا فولادگر که از دانش آموزان انقلابی سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در دبیرستان سعدی اصفهان بود، پس از پیروزی انقلاب و زیر نظر مرحوم علیاکبر پرورش، در شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی فعالیت سیاسی و تشکیلاتی خود را رسماً آغاز کرد و طی این سالیان متمادی توانست به چهرهای قابلاعتماد بین جناحهای مختلف سیاسی تبدیل شود.اما او علت کنارهگیریاش از انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور یازدهم را بهرغم اینکه در دور دهم رأی اول مردم اصفهان را کسب کرده بود، برای پایگاه خبری تحلیلی همراز اینچنین تشریح میکند:
یکی از دلایل اصلی عدم ثبت نام بنده در دوره یازدهم مجلس به رغم مساعد بودن شرایط و محبت مردم و اظهار لطف دوستان، اعتقاد به استفاده از ظرفیت های جدید و جوان تر در مجلس بود.ما باید میدان را باز می کردیم تا افراد متخصص و جوان نیز بتوانند در این زمینه ابراز وجود کنند. این تأکید مقام معظم رهبری نیز هست و کلاً جوانگرایی در چارچوب اصول و منطق، نتایج خوب و مفیدی را نیز برای کشور به دنبال خواهد داشت.
عمده فعالیتهای این روزهای آقای فولادگر چیست؟
بنده در پایان دوره خدمت در مجلس بازنشسته شدهام
شما یکی از پرکارترین نمایندگان در مجلس بودید، یعنی در حال حاضر فعالیت دیگری ندارید؟ ازجمله تدریس؟ مشاوره و...
خب نمیشود که فعالیتی نداشت، البته من زمانی که در مجلس بودم از خیلی از فعالیتهای جانبیام دست کشیدم تا بتوانم وظیفه اصلی خودم را در بخش دفاع از حقوق مردم و قانونگذاری انجام دهم ، مثلاً از ابتدای دوره نمایندگی ارتباط تماموقتم با دانشگاه آزاد را قطع کردم و فقط از مجلس حقوق گرفتم و در دو سال اخیر نیز که نماینده مجلس نبودم، ابتدا نیمهوقت و سپس حقالتدریس یکی دو درس داشتم و این ترم همدرس ندارم .از ابتدای دوره نمایندگی هم از عضویت در هیئتمدیره دو شرکت استعفا داده و در طول ۱۶ سال نمایندگی با هیچ شرکتی چه دولتی و چه خصوصی همکاری نداشته و به اصل عدم تعارض منافع پایبند هستم.
یعنی الان حقوق شما از کجا پرداخت میشود؟
پاداش و مستمری بازنشستگی بنده طبق قانون سازمان تأمین اجتماعی است، البته طبق قانون افراد بازنشسته حداکثر یکسوم ساعات موظف هفتگی، میتوانند با دولت در اموری نظیر مشاوره و تدریس و...همکاری داشته باشند و بنده با وزارت اقتصاد در همین قالب قرارداد مشاوره تا پایان سال ۱۴۰۰ داشتهام و همکاری با مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در چارچوب همین سقف قرارداد و با موافقت وزیر اقتصاد انجامشده است و با آنجا قرارداد جداگانه نداشتهام.با اتاق بازرگانی هم که بخش خصوصی است، تا پایان سال ۱۴۰۰ قراردادی مشاورهای برای راهاندازی شورای بهبود محیط کسبوکار داشتم که بحمدالله این کار انجام شد و با راهاندازی این شورا که نقطه اشتراک و همکاری سه اتاق تعاون و اصناف و بازرگانی است؛ حدود ۶۰ جلسه در طی بیست ماه با حضور مسئولین مربوطه برگزار کرده که تأثیرات مهمی در حوزه کسبوکار و رفع برخی موانع داشته است و اکنون در سال جدید دیگر قراردادی ندارم.
میزان پاسخگویی خودتان در دوره نمایندگی را چطور ارزیابی میکنید؟
در دوره نمایندگی بحمدالله سعی کردهام همیشه پاسخگو بوده و شاید تنها نمایندهای بودم که هر سه ماه یکبار منظم نشست مطبوعاتی و رسانهای داشتم و گزارش کار خود را بهطور متناوب در برنامههای صداوسیما و در پایگاه خبری خود و شبکههای مجازی ارائه داده و در دفتر خویش هر هفته ملاقات مردمی داشتم و به رغم مسئولیتهای کمیسیونی و ملی در حوزه انتخابیه نیز حضور داشتم و چنانچه دوستان مایل باشند فشرده این گزارشها را در زمان و مکان مقتضی خدمتشان عرض خواهم کرد.
یکی از مواردی که این روزها از شما در اخبار مطرح شد، موضوع انتقال آب بن-بروجن است، چه چیزی باعث شده در این خصوص احساس خطر کنید؟
ببینید این موضوع نهفقط برای اصفهان که برای کل کشور خیلی اهمیت دارد، بنده بهعنوان فرد مطلع نسبت به اجرای طرح انتقال آب بن-بروجن و فردی که پیش از مصوبات شورای عالی آب پیگیر مسائل رژیم حقوقی زاینده رود بودم و بعد از آن نیزبه طور جدی پیگیر تشکیل جلسات شورایعالی آب بودم، احساس خطر میکنم. در این پروژه مباحث کارشناسی مطرح است که بسیاری از کارشناسان آب معتقدند که این طرح به لحاظ کارشناسی محل ایراد است.آبی که از سرشاخههای کارون در تونلهای یک،دو و سه کوهرنگ منتقل میشود با انتقال آب بن-بروجن به حوضه آبریز کارون بازمیگردد، یعنی برای پروژه انتقال آب هزینهای صورت میگیرد اما در اصل این آب به حوضه آبریز کارون بازمیگردد و یا هزینه برق برای پمپاژها مصرف میشود.
خب وزارت نیرو میگوید دیگر چارهای نیست، آیا واقع نیست؟
چرا هست؛ در حوضه بن-بروجن رودخانههای فصلی و طرحهایی از منابع محلی و آبی وجود دارد اما همه طرحها کنار گذاشته شد و طرح بن-بروجن مستقیم به تأیید رسید، زیرا سادهترین راه این است که آب را بهطور مستقیم از رودخانه پمپاژ کنند درصورتیکه در طرحهای دیگر استفاده از رودخانههای فصلی مطرح بوده و میتوانسته است این منابع را تأمین کند.طرح بن بروجن اگر هم در مصوبات دولت قرار داشته و بخواهد اجرائی شود بر اساس مصوبات شورایعالی آب، چون بارگزاری جدید است باید منبع آبی آن تامین شود و الا به معنی مرگ زاینده رود است.
شما بهعنوان نماینده ادوار مجلس در این زمینه پیگیری هم کردید؟ چون این طرح از قبل مطرح بود
بله، البته نهتنها بنده که دیگر نمایندگان مردم اصفهان نیز پیگیر این موضوع بودند.ما جمعی از نمایندگان در مجالس قبل میگفتیم هم بهشتآباد و هم تونل سوم کوهرنگ باید بهرهبرداری شود تا برای بن-بروجن منبع آب جدید تعریف شود، اما در ابتدا حداقل باید بهشتآباد تعیین تکلیف و مصوبات لازم از سازمان محیط زیست اتخاذ و سپس اجرای آن شروع شود.همچنین سد تونل سوم احداث و بهصورت کامل طبق تابلوی منابع و مصارف بهرهبرداری شود نه اینکه پمپاژ موقت تونل سوم را به ازای بهرهبرداری از طرح بن- بروجن مطرح کنند.لذا با اجرایی شدن تونل بهشتآباد در تابلوی منابع و مصارف، سهم استان چهارمحال و بختیاری ۲۳۷ میلیون مترمکعب اما هنوز طرح بهشتآباد اجرایی و سد تونل سوم کوهرنگ احداث نشده است و این در حالی است که اکنون بهصورت اضطراری قصد برداشت آب برای طرح انتقال آب بن-بروجن رادارند که به معنای زیر پا گذاشتن مصوبات شورای عالی آب و اسناد بالادستی است.
آقای فولادگر ، خود شما در دوران نمایندگی چقدر به این مسائل پرداختید؟ بالاخره شما از آن دسته نمایندگانی بودید که به سبب تجربه و سابقه زیادی که داشتید، حرفتان خوانده میشد.
در دوران نمایندگی مجلس موضوع آب در اولویت پیگیریهای ما بود، در ردیف دار کردن طرح انتقال آب به فلات مرکزی( بهشتآباد ) ، افزایش اعتبارات طرح کوهرنگ ۳ ( تونل و سد) ، پیگیری طرح مسائل زایندهرود در شورای عالی آب و انتقال مشکلات آب و کشاورزی به مسئولان در قوای سهگانه و نیز ردیف دار کردن طرح سامانه دوم آب شرب و جلب مشارکت صنعت ( خصوصاً فولاد مبارکه) در تأمین مالی طرحها نقش مؤثر داشتم و با همکاری در تأسیس و تداوم فعالیتهای بنیاد نصف جهان ، که تشکلی مردمنهاد و غیر اجرائی و غیرانتفاعی است که جمعی از شخصیت های ملی و مسولان و فعالان اصفهانی مقیم تهران و یا اصفهان هستند که به صورت یک تشکل مردم نهاد و کاملا غیر اجرائی و غیر انتفاعی به مسولان اجرائی کمک مشورتی می دهند و در راستای اجرای طرح های پیشرفت و توسعه استان، تسهیل گری می کنند، هم در دوران نمایندگی و در دو سال اخیر بهصورت جدی پیگیر مسائل آب و زایندهرود در سه بخش طرحهای آبرسانی ، رژیم حقوقی و بهینهسازی مصرف بودهام
یکی از مواردی که این روزها مطرح است، انتقال آب به سیرجان و گل گهر است، آیا این طرح از سرشاخههای زایندهرود مطرح است؟
وقتیکه موضوع یک بحران مطرح میشود، حواشی و شایعات هم حول این موضوع قوت میگیرد، من از ابتدای امسال با توجه به رشته تحصیلی، تخصص و تجربه ای که دارم به عنوان عضو غیر موظف هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی گل گهر به نمایندگی از سرمایه گذاری امید وابسته به بانک سپه منصوب شدم و تا آن جا که در جریان هستم، از استان اصفهان هیچ آبی به گل گهر و سیرجان منتقل نشده و نمی شود، بلکه آنها کمبود آب مورد نیاز خود را از شیرین کردن آب خلیج فارس تامین می کنند. البته باید تاکید کنم که عضویت در هیئت مدیره شرکت گل گهر به صورت غیر موظف و به نمایندگی از شخصیتی حقوقی است و اصلا جنبه شخصی حقیقی و سهامداری ندارد.
ارتباط شما با مدیریت استان، بهویژه استاندار چطور است؟ بالاخره به نظر میرسد برای حل بحران آب استان همه باید نقش آفرینی کنند
بله، حل بحران آب یک عزم جدی و همگانی را میطلبد. ما هم ارتباط با مجموعه استانداری و شخص آقای استاندار را حفظ کردهایم. از ایشان در جلسه هیئتامنا و هیئتمدیره بنیاد نصف جهان دعوت کردیم و بر همکاری بیشائبه بنیاد و اعضا و کارگروههای آن با مدیریت استان در امور مشورتی با توجه به سوابق فعالیتهای بنیاد ، بدون هیچگونه چشمداشتی تأکید کردیم .در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز که به ریاست استاندار تشکیل میگردد بهعنوان مشاور شورا شرکت دارم که نظرات و پیشنهادهای خود را حضور ارائه میکنم.در مواردی مانند موضوع آب و طرحهای عمرانی و سرمایهگذاری استان نیز نکاتی را در یک جلسه حضوری و یا چند مورد را با پیام منتقل کردهام . فعلاً ارتباط در همین حد بوده است .
این سطح ارتباط برای ارائه چندین سال تجربه حوزه نظارتی و قانونگذاری کافی است؟
البته انتظار این است که از ظرفیت های کارشناسی و مشورتی افراد ذینظر بیشتر استفاده شود ، این موضوع رابرای خودم نمیگویم، ولی افرادی در استان هستند که میتوانند نقشآفرینی در سطح ملی داشته باشند که باید از این افراد بیشتر بهره گرفت.
آقای فولادگر اصفهان همواره در طول این سالها دچار نگاههای سلیقهای و جناحی بوده، لذا از این منظر هم کم ضربه نخورده است، پیشنهاد شما برای حل این معضل چیست؟
قبول دارم که یکی از علل بروز مشکلات استان و عقب ماندن در مسابقه جذب سرمایه و اجرای طرحهای جدید پیشرفت و توسعه نسبت به برخی استانهای موفقتر ؛ همین غلبه نگاههای جناحی و سلیقهای بوده است .درست است که انتخابات ایجاب میکند که برخی سمتهای سیاسی متناسب با رویکرد انتخابشده توسط مردم تغییر کند، ولی در سمتهای تخصصی و کارشناسی میتوان از سلایق گوناگون درون نظام بهشرط سلامت و پاک دستی استفاده نمود.لذا در این زمینه توصیهای هم برای مدیران اجرایی استان دارم که در مورد انتصاب مدیران اولاً سعی کنند از همه سلایق جریان انقلابی و اصولگرا بهتناسب شایستگی و توانمندی آنها استفاده شود ثانیاً از تجربه افراد مجرب و نشاط و انرژی جوانان توأمان استفاده گردد.
تشکر از وقتیکه گذاشتید
خواهش میکنم، فقط جا دارد در پایان، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در این شب های پر فیض و برکت قدر، به تمام فعالان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی اصفهان ازجمله خودم این نکته را گوشزد کنم که اصفهان شهری خاص است که در تمام ادوار برای آزادی و آزادگی نقشآفرین بوده و هست، دوران انقلاب یکی از شهرهای فعال کشور بود، دوران دفاع مقدس همینطور و سالهای گذشته هم افتخارآفرینی کمی نداشته است، پس مرمانش شایسته خدمات خیلی بیشتری هستند، آنهم با جان ودل که امیدواریم در شان و منزلت این مردم خدمات ارائه شود.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد