پیشنهاد هفته

12 قاتل خشمگین

شاید اگر آن جنایت برنامه‌ریزی شده، دقیق و مشترک قتل در قطار سریع‌السیر شرق در هر نوبت دیگری اتفاق می‌افتاد، قاتلان قسر در می‌رفتند و آب از آب تکان نمی‌خورد و این راز سربه مهر باقی می‌ماند اما از تقدیر بد جنایتکاران و از بخت خوش جنازه، هرکول پوآرو هم یکی از مسافران قطار بود و با هوش و نبوغ و ریزبینی همیشگی‌اش، پرده از اسرار خونین این معما برداشت.
کد خبر: ۱۳۶۲۹۰۹

اما ماجرای قتل سرمایه‌ داری به نام راچت که با 12 ضربه چاقو به قتل رسید، ابعاد و عقبه پیچیده‌ای داشت و هرکدام از آن 12 نفری که چاقو را بالا برد و بر تن مقتول فرود آورد، انگیزه‌ای جز انتقام نداشت. راچت در واقع به هدف مشترک قوم و خویش و نزدیکان خانواده آرمسترانگ تبدیل شد که سال‌ها پیش دختربچه سه‌ساله آنها را گروگان گرفت و به قتل رسانده بود.

12 قاتل خشمگین

به همین دلیل این جنایت انتقام‌جویانه که به جایگزینی دیرهنگام برای قانون و عدالت تبدیل شده‌بود، با واکنش متفاوت پوآرو مواجه می‌شود و این کارآگاه بلژیکی با وجود برملا کردن دست قاتلان، راه‌حلی هم برای گریز از مجازات به آنها نشان می‌دهد، هرچند در پایان بهترین راه را در این می‌داند که نظر خودش را هم با پلیس در میان بگذارد.

یکی از نکات مهم فیلم فارغ از اقتباس موفق از رمان آگاتا کریستی، بازی آلبرت فینی در نقش پوآروست، آن هم سال‌ها قبل از نقش‌آفرینی جذاب و ماندگار دیوید سوشی در سریال مشهور پوآرو. فارغ از حضور فینی، چند چهره دیگر بازیگری در این فیلم حضور دارند که اعتبار ترکیب بازیگری قتل در قطار سریع‌السیر شرق را به یکی از نمونه‌های دست نیافتنی در این خصوص تبدیل می‌کند. قدر و قیمت ستاره‌های فیلم به حدی است که نام‌شان در تیتراژ اول در پس‌زمینه‌ای با پارچه ابریشم نقش می‌بندد.

قتل در قطار سریع‌السیر شرق

سال: 1974 نویسنده: آگاتا کریستی، پل دن، آنتونی شفر کارگردان: سیدنی لومت.

بازیگران: آلبرت فینی، لورن باکال، شان کانری، اینگرید برگمن، ژاکلین بیسه، جان گیلگاد، آنتونی پرکینز، ونسا ردگریو، ژان پیرکسل، مارتین بالسام و ریچارد ویدمارک.

خلاصه قصه: هرکول پوآرو، کارآگاه بلژیکی راز جنایت صورت‌گرفته در یک قطار را برملا می‌کند.

علی رستگار - روزنامه نگار / ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها