جام‌جم گزارش می‌دهد؛

تاریخ تولد لاکچری به چه قیمتی؟

جنینی که هنوز زندگی داخل رحمی را تکمیل نکرده است، نمی‌تواند پای به دنیا بگذارد. به طوری که ۵۰ درصد این قبیل نوزادان درگیر آسم و آلرژی و ۲۰ الی ۲۵ درصد دیابتی شده و احتمال بروز بیش فعالی و اوتیسم در این بچه‌ها وجود دارد.
جنینی که هنوز زندگی داخل رحمی را تکمیل نکرده است، نمی‌تواند پای به دنیا بگذارد. به طوری که ۵۰ درصد این قبیل نوزادان درگیر آسم و آلرژی و ۲۰ الی ۲۵ درصد دیابتی شده و احتمال بروز بیش فعالی و اوتیسم در این بچه‌ها وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۶۲۷۳۲

محروم کردن نوزادان از زندگى کامل رحمى و دست بردن در روند طبیعی زایمان، بلایى است که افرادی ناآگاه با تعیین زمان تولد پیش از موعد و بدون درد زایمان بر سر نوزادان مى‌‌آورند و این تراژدی هولناک را که شاید به قیمت جان پاره‌های تنشان بینجامد، تاریخ تولد لاکچری می نامند.

متاسفانه سالهاست که برخی ناآگاهان که از قضا والد نوزادان معصومی هستند که شاید بعدها این رویه را تقبیح کنند، برای پشت سرهم قرارگرفتن چند عدد ثابت به عنوان تاریخ تولد حاضرند ریسک به خظر انداختن سلامت جسمی فرزندانشان را به جان خریده و پیش از موعد و آنهم شاید بدون دلیل پزشکی زیر تیغ سزارین بروند.

امسال هم که شروع سال تحویل مصادف با آغاز قرن جدید هم بود، یک امتیاز بیشتر و مضاعف‌تر برای والدین بحساب می‌آمد که فرزندشان متولد اولین روز اولین ماه اولین سال در قرن جدید باشد. غافل از اینکه تولدهای پیش از موعد و نارسی نوزاد باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می‌‌شود و بیشترین ضربه را به نوزاد وارد می‌کند چرا که رشد و تکامل مغزی در سه ماهه آخر بارداری صورت می‌گیرد.

سیاری معتقدند که تاریخ تولدهای لاکچری منجر به تحمیل هزینه‌ بر شبکه درمان می‌شود که البته با توجه به انجام بیشتر عمل‌های سزارین در بیمارستان‌های خصوصی و بدون اینکه مادران مشکلی برای زایمان طبیعی داشته باشند، این امر چندان قابل قبول نیست اما اگر این هزینه از باب نارسی های نوزادان و اختلال و مشکلات جسمی در سالیان آتی باشد، قابل تامل است چراکه به گفته کارشناسان، نوزادانی که با تمایل والدین در روزهای خاص و طبق تقویم‌های مناسبتی زودتر از موعد به دنیا می‌آیند بیشتر در معرض نارسایی و بیماری قرار می‌گیرند.

شاید والدین با انتخاب تاریخ تولد به اصطلاح لاکچری، اتفاقی خارق‌العاده و کم نظیر را در زندگی فرزندانشان رقم می زنند اما باید بدانند که حتی یک روز هم در سیستم رشد جنین در ماه آخر مهم و در زایمان موفق اثرگذار است و برهمین اساس است که در سایر ایام نیز جراحی سزارین  نباید برای همه مادران باردار انجام شود و فقط مادرانی عمل سزارین می‌شوند که اندیکاسیون (مورد توصیه) داشته باشد.

بنا بر گفته متخصصان زنان و زایمان در صورت لزوم پزشکی، سزارین می‌‌تواند به طور موثری از مرگ و میر مادران و نوزادان جلوگیری کند اما در صورتی که لزومی به انجام این جراحی نباشد، خطراتی برای مادر و نوزاد به همراه خواهد داشت.

از سال ۱۹۸۵، جامعه بین المللی مراقبت‌‌های بهداشتی نرخ ایده آل برای سزارین را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در نظر گرفته‌‌است حدود ۵۰ درصد عمل‌های سزارین در بیمارستان‌های دولتی و حدود ۹۰ درصد در بیمارستان‌های خصوصی انجام می‌شود‌؛ این درحالی است که ۸۰ درصد از مادران باردار توانایی این را دارند که زایمان خود را به‌صورت طبیعی انجام دهند!

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با بیان فاینکه طول یک بارداری طبیعی معمولاً بین ۳۸ تا ۴۱ یا ۴۲ هفته است، گفت: متاسفانه در سالهای اخیر والدین زیادیبا غفلت از تبعات آتی زایمان‌های پیش از موعد، به  ثبت تاریخ تولدهای لاکچری گرایش دارند.

ناهید خداکرمی می گوید: درست است بازرسی و نظارت بر بیمارستان‌های خصوصی، بر عهده معاونت درمان وزارت بهداشت است اما تا زمانی که شاکی خصوصی در این رابطه وجود نداشته باشد، ابزار قانونی برای برخورد و مقابله با آن نیست و فقط باید به آگاهی بخشی و فرهنگسازی در این خصوص امیدوار بود که سلامت مادر و فرزند نباید به خاطر این قبیل رفتارهای غیر علمی و غیر منطقی، به خطر بیافتد.

خداکرمی تصریح می‌کند: قطعاً تغییر تاریخ زایمان، بالقوه سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد و اگر تخلف پزشک در این کار ثابت شود، جرم تلقی شده و قابلیت رسیدگی در معاونت انتظامی سازمان و مراجع بالاتر را دارد.

خطر بروز مشکلات ریوی، بیش فعالی و اوتیسم در نوزادان نارس

دکتر راضیه خوش فطرت متخصص زنان و زایمان در ارومیه در رابطه با زایمان زودرس می گوید : وقتی بارداری به پایان می‌رسد، حدود ۸ تا ۱۲ ساعت و گاهی تا ۲۰ ساعت زمان می‌خواهد که نوزاد متولد شود و بدن مادر آماده تولد فرزند شده است این زمان را خداوند و علم پزشکی هم تأیید کرده‌اند و این پروسه خود به خود شروع می‌شود و این طور نیست که بخواهیم در آن دخالت کنیم.

وی با بیان اینکه ما با دخالت در تولد نوزاد، برای او تولید بیماری می‌کنیم تصریح می کند: جنینی که هنوز زندگی داخل رحمی را تکمیل نکرده است، نمی‌تواند پای به دنیا بگذارد. به طوری که ۵۰ درصد این قبیل نوزادان درگیر آسم و آلرژی و ۲۰ الی ۲۵ درصد دیابتی شده و احتمال بروز بیش فعالی و اوتیسم در این بچه‌ها وجود دارد.

متولدین اول فروردین 7 برابر روزهای عادی

صدیقه جهانشاهی فرد فوق تخصص طب کودکان و پیرامون تولد در ارومیه در گفت و گو با جام جم آمار تولد زودرس اول فروردین ۱۴۰۱ در بیمارستان شفا را۴۳ مورد، بیمارستان میلاد ارومیه را ۲۴ تولد و بیمارستان امام رضا را ۲۲ مورد عنوان می کند و می گوید: در اولین روز قرن جدید هفت برابر روزهای عادی کودک متولد شده است و در واقع با دخالت در تعیین زمان تولد، بخشی از زندگی این بچه ها گرفته شده و او آماده تطابق با زندگی بیرون از رحم نیست.

وی اظهار می کند : جنین معمولاً بیشترین وزن خود را در هفته‌های آخر و منتهی به زایمان دریافت می‌کند و هر یک روز نیز برای جنین و رشد آن مهم است و چه بهتر که در زمان تعیین شده و اتمام کامل دوران بارداری اقدام به زایمان شود.

فوق تخصص طب کودکان می افزاید: البته زایمان زودتر از موعود خطر آنچنانی برای مادر نداشته و مادر می‌تواند در ۷،۸ یا ۹ ماهگی نوزاد خود را به دنیا بیاورد ولی بیشترین تبعات منفی، شامل نوزادان است.

جهانشاهی فرد ادامه می‌دهد: در بحبوحه زایمان‌های لاکچری که برخی‌ها حتی ساعت را نیز تنظیم می‌کنند تا برای مثال کودک در یک بامداد یک فروردین ۱۴۰۱ به دنیا بیاید برخی مادران که موعد طبیعی زایمانشان هست به دلیل طولانی بودن صف های جراحی، معطل و قربانی می‌شوند.

تاثیر تبلیغات فضای مجازی در گرایش افراد به تاریخ تولدهای رند

دکتر شیوا احمدی متخصص زنان و زایمان نیز در این رابطه می گوید :باید زایمان دقیقا در لحظه درد مادر انجام گیرد ولی گاهاً می‌توان در صورت نبود درد روی یک یا دو روز مانور داد، در غیر این‌ صورت خطر بزرگی برای مادر و مخصوصا نوزاد محسوب می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان درباره علت تمایل به تولد های رند می گوید: خود فضای مجازی گاهاً برخی مسائل را تبلیغ می‌کند و اگر در ذهن کسی هم نباشد به طریق فضای مجازی می‌تواند به فکر رفته و آن کار را انجام دهد، از این‌رو از مادران و خانواده‌ها درخواست دارم تا درگیر تاریخ‌های به اصطلاح رُند و یا خاص نباشند.

‌چشم‌ و هم‌چشمی و وسواس بیش از حد برخی والدین موجب صدمه‌زدن به سلامت نوزادان می‌شوند؛ سلامت نوزاد را فدای تاریخ تولد شیک و قشنگ نکنیم.

راضیه محمودپور- جام‌جم آنلاین آذربایجان‌غربی

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها