عالمگیری کرونا چه اثراتی بر کودکان داشته و چطور آنها را جبران کنیم؟

روزهای پساکرونایی کودکان

با شروع فصل‌بهار، بر ای حفظ سلامت‌ بدن باید با بعضی عادت‌های غذایی خداحافظی کرد

تغییر به نفع سلامت

هرسال از کمی مانده به نوروز‌ قرار است در زندگی طرحی‌نو دراندازیم! احتمالا دفترچه یادداشتی می‌خریم یا در جایی از گوشی‌همراه، برنامه‌ها و طرح‌ها را یادداشت می‌کنیم و بعد با شروع سال نو هیچ‌کدام را انجام نمی‌دهیم اما از هر کاری که بگذریم، هر برنامه‌ای را که فراموش‌کرده و پشت‌گوش بیندازیم، نباید از تغییرات ضروری برنامه‌غذایی و سلامت بگذریم.
کد خبر: ۱۳۶۱۹۲۶

همان‌طور که نمی‌توانیم حتی یک بلوز زمستانی را در فصل‌بهار به تن کنیم، نمی‌توانیم و نباید با همان دست‌فرمان زندگی در فصل زمستان، به بهار خوشامد بگوییم. اگر این کار را انجام دهیم به سلامت بدن‌مان آسیب خواهد رسید. در فصل بهار، با تغییراتی لازم است به بدن، زندگی دوباره دهیم.

اگر از سلامت جسمی و روانی برخوردار بوده و با مشکل خاصی درگیر نباشید، میزان خلاقیت ذهن و آرامش روان در فصل‌بهار معمولا در سطح بالایی قرار داشته و درنتیجه بدن «پذیرش» بیشتری برای تغییر دارد. به‌همین دلیل پژوهشگران فصل بهار را بهترین زمان برای تمرکز روی «خود» و« ایجاد تغییر» می‌دانند.

دلیل این حالت به چند نکته مهم برمی‌گردد؛ عللی مثل زمان طلوع و غروب خورشید و ساعت طولانی صبح، کیفیت تابش نور آفتاب، دمای مناسب هوا و زیبایی فضای اطراف در نتیجه حیات مجدد طبیعت.

حرکت کنید

عبور از رخوت زمستان و تعطیلات آسان نیست اما بهترین تغییر فصل‌بهار می‌تواند افزایش تحرک بدنی باشد. پایه تحرک بدنی روزانه بین ۶تا۱۰هزار قدم است که این تعداد قدم‌ها با پیاده‌روی تامین خواهد شد. بهتر است برای افزایش کیفیت ورزش، مسیری را انتخاب کنید که به سه شکل سرازیری، سربالایی و مسیر مستقیم باشد تا بدن در شرایط مختلف قرار بگیرد و مرحله شروع، افزایش ضربان قلب و آرامش را طی کنید.

افزایش ضربان قلب‌- به شکل عادی و مناسب‌- و تعرق نشانه‌های تاثیر مثبت ورزش است. ورزش‌های هوازی را انتخاب کنید. برای اینکه شوق ورزش در شما بیدار شود، روزهای نخست برای خود جایزه‌ای درنظر بگیرید؛ مانند نوشیدن یک فنجان دمنوش در پایان ورزش.

عمیق و آرام باشید

خواب باید کیفیت مناسب داشته باشد تا آهنگ حیاتی بدن یا همان ساعت‌زیستی بدن تنظیم شود.

متوسط میزان خواب برای بزرگسالان در شبانه‌روز ۸‌تا‌۹‌ساعت است؛ البته ممکن است ضریب خواب بعضی افراد کمی بیشتر یا کمتر از این میزان باشد. سعی کنید در فصل‌بهار زمان خواب خود را تنظیم کنید. برای اینکه خواب کامل و عمیقی داشته باشید، این موارد را رعایت کنید:

۱. بازنگری: اگر در خانه‌تکانی نوروز به بعضی نکته‌ها برای بهبود کیفیت اتاق‌خواب توجه نکرده‌اید، بهار فصل خوبی برای این تغییر است. این نکته‌ها مهم است:

چیدمان: تختخواب باید در مکان مناسب از نظر دما، نور و جریان هوا قرار بگیرد. برای مثال آن را گوشه‌ای دور از نور و هوا قرار ندهید. منظره دید شما نیز بسیار مهم است و بهتر است از چند گلدان گل برای بهبود این افق استفاده کنید.

حجم: میزان وسایل موجود در اتاق خواب باید متناسب با فضا بوده و امکان تمیزکردن وجود داشته باشد. تجمع گردوغبار در اتاق‌خواب زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مختلف است.

رنگ: زمان مناسبی است که رنگ وسایل خواب را آرام‌بخش انتخاب کنید. آبی، سبز، سفید و دیگر رنگ‌های نزدیک به طبیعت بسیار خوب هستند.

۲. ورزش: تحرک بدنی به خواب عمیق و آرام کمک می‌کند.

۳. آرام‌تنی: ۵تا۱۰دقیقه پیش از خواب، ورزش آرام‌تنی انجام دهید تا تنش و اضطراب روزانه از جسم و روان شما پاک شود.

دوباره به بشقاب نگاه کنید

رنگ‌ولعاب میوه‌های بهاری خاص است و از طرفی با وفور سبزی‌ها روبه‌رو هستیم. در نتیجه امکان دسترسی به سبزی‌های تازه و تهیه غذا با آنها آسان است. یکی از راهکارهای مهم حفظ سلامت که تغییر عادت‌های غذایی است در فصل‌بهار آسان است. با شروع بهار به این نکات تغذیه‌ای دقت کنید:

۱-تازه‌ها را یادداشت کنید: برای اینکه خرید سالم‌تری انجام دهید، نوبرانه‌ها و امکان تهیه انواع غذا و نوشیدنی از آنها را یادداشت کنید. برای مثال با آمدن سبزی والک امکان تهیه غذاها و نوشیدنی‌های ممکن را یادداشت‌کرده و تهیه آنها را در اولویت قرار دهید. مدت زمان وجود بعضی از میوه‌ها یا سبزی‌ها بسیار کوتاه است.

۲-به طبیعی بازگردید: هرچه فرآیند انجام‌شده روی موادغذایی کمتر باشد، کیفیت آن حفظ‌شده و میزان دریافت املاح و ویتامین‌های ضروری از طریق مصرف آنها نیز بیشتر است. سعی کنید موادغذایی‌ای را روزانه مصرف کنید که ویتامین A، D، E، فولات، آهن، روی و ویتامین‌C بدن به مقدار کافی تأمین شود. با مصرف هرچه بیشتر موادغذایی به شکل طبیعی و تازه این نیاز برآورده خواهد شد.

۳-از شکر شروع کنید: به اندازه کافی در طول تعطیلات نوروز شیرینی و شکلات مصرف کرده‌اید بنابراین با ممنوع‌کردن خرید انواع شیرینی تر و خشک، نوشیدنی‌های حاوی شیرین ‌کننده ‌مصنوعی، نان ‌سفید، تنقلات حاوی شیرین‌کننده‌مصنوعی، میزان دریافت شکر به‌ویژه از منابع غیرطبیعی را به حداقل برسانید.

۴-از صبحانه شروع کنید: این وعده، مهم‌ترین وعده غذایی است. به این دلیل که باید مغز بیدار شده تا بدن به حرکت واداشته شود. وقت خوبی است که با میوه‌ها و سبزی‌های تازه بهاره برای وعده صبحانه انواع اسموتی، دمنوش، سردنوش، املت و... تهیه کنید.

۵-با توت‌ها دوست شوید: این گروه از میوه‌ها ویژه فصل‌بهار و تابستان هستند. توت‌فرنگی، شاتوت، توت‌سفید، تمشک و... حاوی آنتی‌اکسیدانی به‌نام «آنتوسیانین» هستند. علاوه براین حاوی دیگر فلاونوئیدها هستند. این ترکیب‌ها باعث بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع‌دو‌ شده و به کنترل وزن کمک می‌کنند. علاوه بر اینکه هر فنجان از توت‌ها حاوی ۸گرم فیبر بوده و درنتیجه باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

با گیاهان، معطر شوید

توصیه به کاهش استفاده از نمک و شکر در برنامه‌غذایی روزانه این تصور را ایجاد می‌کند که قرار است غذاها و نوشیدنی‌ها، بدطعم و بی‌مزه باشند‌ اما به جای استفاده از این دو طعم‌دهنده مضر، بهترین وقت برای طعم‌دار‌کردن غذاها، فصل بهار است؛ چراکه انواع طعم و عطردهنده طبیعی شامل انواع سبزی‌های معطر مانند جعفری، آویشن، برگ‌بو و... به بازار آماده و برای عطر و طعم‌دارکردن غذاها‌(سالادها، سوپ‌ها، خوراک‌ها‌و...) می‌توانید از آنها کمک بگیرید. تهیه دمنوش و سردنوش نیز از دیگر راهکارهای استفاده از ویژگی‌های این سبزی‌های تازه، مفید و معطر است.

بدن را بکوبید و از نو بسازید

درست مانند زنده‌شدن دوباره درختان، فصل بهار فرصتی برای بازسازی بدن است. یکی از مهم‌ترین راهکارهای آن، ورزش و دیگری مصرف موادغذایی حاوی پروتئین است. سعی کنید در فصل‌بهار، سهم مصرف موادغذایی حاوی پروتئین گیاهی و جانوری سالم را افزایش دهید. اگر تحرک بدنی کافی داشته باشید، دریافت پروتئین‌ها بسیار موثرتر خواهد بود. مصرف روزانه مقداری آجیل‌خام، سویا، تخم‌مرغ، انواع غذاهای دریایی و ماکیان از جمله منابع بسیار خوب تامین پروتئین موردنیاز بدن است.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه جام جم

منابع: Time و Consumer Reports و teamiblends.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها