رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت خبر داد

هشدار وزارت بهداشت درباره شیوع سرخک / فراخوان واکسیناسیون کودکان ایرانی و مهاجر زیر ۵ سال

متخصصان همیشه مصرف چندین وعده غذایی کم‌حجم با فواصل زمانی مشخص را برای افطاری توصیه می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۶۰۵۸۴
به گزارش جام جم آنلاین،  یکی از اشتباهات رایج تغذیه‌ای در ماه رمضان، پُرخوری در وعده افطاری و مصرف حجم بالایی از انواع مواد غذایی مختلف است. این در حالی است که متخصصان همیشه مصرف چندین وعده غذایی کم‌حجم با فواصل زمانی مشخص را برای اوقات افطاری توصیه می‌کنند.

یکی از راه‌های مقابله با این عادت غذایی اشتباه، آشنا شدن با عوارض پُرخوری در وعده افطار است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

۱. افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف

درحالی که پُرخوری گاه‌به‌گاه بعید است سلامت تان را در درازمدت دچار مشکل کند، اما پُرخوری مداوم و طولانی‌مدت می‌تواند خیلی زود به چاقی منتهی شود. خود چاقی هم مستقیما با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مرتبط است. چاقی به‌عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به سندرم متابولیک هم شناخته می‌شود درحالی که مشکلات مرتبط با سندرم متابولیک هم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیگر مشکلات مانند دیابت یا حتی سکته مغزی را افزایش می‌دهند. شاخصه‌های سندرم متابولیک عبارتند از چربی خون بالا، فشار خون بالا، مقاومت به انسولین و افزایش التهابات بدنی.

۲. مختل کردن عملکرد مغزی

پُرخوری به‌مرور زمان می‌تواند به عملکرد مغز آسیب برساند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که پُرخوری مداوم و چاقی با زوال عقل در سالمندان مرتبط هستند. با توجه به این‌که تقریبا ۶۰ درصد از مغز را چربی‌ها تشکیل می‌دهند، استفاده از منابع غذایی حاوی چربی‌های سالم مانند آووکادو، انواع مغزها، ماهی‌های چرب و روغن زیتون می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک و در درازمدت هم از ابتلا به زوال عقل جلوگیری کند.

۳. ایجاد حالت تهوع

پُرخوری منظم و طولانی‌مدت می‌تواند باعث شکل‌گیری حالت تهوع و همچنین سوء هاضمه شود. وقتی که در مصرف غذا‌ها زیاده‌روی می‌کنید و معده را تا محدوده فوقانی‌اش پُر می‌کنید، احتمال شکل‌گیری حالت تهوع یا دچار شدن به سوء هاضمه نیز بیشتر می‌شود. در موارد شدید، همین حالت تهوع به استفراغ منتهی می‌شود که درواقع یکی از مکانیسم‌های بدن برای مقابله با فشار انباشته شده روی معده به‌شمار می‌رود. بنابراین، به‌جای این‌که برای رفع مشکلات ناشی از پُرخوری از دارو‌ها یا خوراکی‌های دیگر کمک بگیرید، بهتر است که حجم وعده‌های غذایی تان را محدود کنید و سرعت غذا خوردن تان را هم کاهش دهید.

۴. ایجاد نفخ شدید

زیاده‌روی در مصرف غذا‌ها می‌تواند سیستم گوارشی را تحت فشار قرار دهد و درنتیجه باعث ایجاد نفخ شدید شود. در بین مواد غذایی مختلف، زیاده‌روی در مصرف غذا‌های چرب و ادویه‌دار و همچنین نوشیدنی‌های گازدار بیشتر باعث نفخ می‌شود. لوبیا، بعضی از انواع سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار هم می‌توانند باعث نفخ شوند، حتی اگر در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکرده باشید. به‌علاوه، کسانی که با سرعت بالا غذا می‌خورند، بیشتر از دیگران دچار نفخ شدید می‌شوند. جدی گرفتن این نکات می‌تواند به رفع مشکل نفخ شدید کمک کند؛ غذا خوردن با ریتم آهسته، فاصله‌گذاری بین خوردن غذا‌ها و مصرف مایعات و کاهش میزان استفاده از غذا‌هایی که باعث نفخ می‌شوند.

۵. افزایش حالت خواب‌آلودگی

افراد بسیاری پس از پُرخوری دچار احساس خستگی، سستی و خواب‌آلودگی می‌شوند. این حالت می‌تواند به مشکل اُفت قند خون واکنشی مرتبط باشد که در آن قند خون بلافاصله پس از خوردن غذا‌های حجیم کاهش پیدا می‌کند. پایین بودن سطح قند خون معمولا با علائمی مانند خواب‌آلودگی، سستی، ضربان قلب بالا و سردرد همراه می‌شود. اگرچه عمدتا افراد مبتلا به دیابت دچار این مشکل می‌شوند، اما پُرخوری هم می‌تواند چنین مشکلی را به‌وجود بیاورد.
 
منبع: خبرگزاری صدا وسیما
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها