تحولات اوکراین

زلنسکی: مذاکره با روسیه بسیار دشوار است/ کرملین: رهبران آمریکا مرتکب جنایت علیه بشریت شده و باید محاکمه شوند

در شرایطی که کرملین شرط دیدار روسای جمهوری روسیه و اوکراین را نام برد، به گفته لاوروف، هیچ مانعی برای مذاکرات پوتین و زلنسکی وجود ندارد و رئیس جمهوری ترکیه نیز از تمایل آنکارا برای سازماندهی این دیدار و دستیابی به صلح بین مسکو و کی‌یف خبر داد.
کد خبر: ۱۳۵۹۱۰۴
به گزارش جام جم آنلاین، دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی کاخ کرملین روز چهارشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نه فقط صرفاً برای گفتگو، بلکه به منظور تثبیت و تقویت توافق‌های حاصل شده در جریان مذاکرات دوجانبه دیدار خواهد کرد.

پسکوف گفت: «این مذاکرات در حال آماده سازی است. روسای جمهور می‌توانند و باید نه برای گفتگو، بلکه برای تثبت توافقات و درک مشترک به دست آمده، ملاقات کنند.»

ولادیمیر زلنسکی پیشتر گفته بود با وجود مشکلاتی که در تفاهم بین طرفین وجود دارد، مذاکرات بین هیئت‌های اوکراین و روسیه باید ادامه یابد. به گفته وی، مواضع طرف روسی واقع بینانه‌تر شده، ولی هنوز برای رسیدن به نتیجه مذاکرات زمان نیاز است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی پس از گفتگو با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترک خود در مسکو یادآور شد که هیچ مانعی برای دیدار ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی وجود ندارد، البته این دیدار نباید "دیداری به خاطر دیدار" باشد. به گفته وی، این دیدار باید به یک تماس بین روسای جمهور تبدیل شود و توافقاتی که در جریان مذاکرات بین هیئت‌های دو کشور بدست آمده را تقویت کند.

وزیر خارجه ترکیه به نوبه خود گفت که آنکارا آماده است تا در مذاکرات اوکراین و روسیه، از جمله دیدار سران دو کشور مشارکت عملی داشته باشد. ضمن اینکه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز روز گذشته از تمایل کشورش برای دستیابی به صلح بین روسیه و اوکراین خبر داد و گفت که آنکارا در حال انجام تلاش‌های دیپلماتیک فشرده برای برقراری صلح بین مسکو و کی‌یف و آتش‌بس دائمی در نزدیکترین زمان ممکن است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روزبیست و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تلاش زلنسکی برای ترساندن جامعه جهانی از وقوع جنگ جهانی سوم

ولادیمیر زلنسکی اوایل بامداد امروز، پنجشنبه در مصاحبه با شبکه NBC آمریکا گفت: مذاکرات بین اوکراین و روسیه بصورت روزانه ادامه دارد، ولی "بسیار سخت" پیش می‌رود.

خبرنگار این شبکه از زلنسکی پرسید که آیا او با ترس و نگرانی دولت آمریکا، به ویژه جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، از این بابت که جنگ جهانی سوم ممکن است به راحتی در پس زمینه حوادث اوکراین شعله ور شود، موافق است؟ رئیس جمهوری اوکراین پاسخ داد: «هیچ کس نمی‌داند، شاید این جنگ از هم اکنون شروع شده است؛ و شاید اگر اوکراین سقوط کند، احتمالاً آغاز چنین جنگی حتمی باشد. البته پیش بینی آن بسیار دشوار است.»

زلنسکی افزود: «ما قبلاً این وضعیت را ۸۰ سال پیش، زمانی که جنگ جهانی دوم آغاز کرد، دیده بودیم. در آن زمان هم هیچکس نمی‌توانست پیش بینی کند که یک جنگ تمام عیار چه زمانی رخ خواهد داد.»

شورای امنیت بار دیگر رأی گیری درباره قطعنامه پیشنهادی روسیه را به تعویق انداخت

خبرگزاری تاس شب گذشته به نقل از یک منبع خبری گزارش داد که رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص پیش نویس قطعنامه بشردوستانه روسیه درباره اوضاع اوکراین در تاریخ ۱۸ مارس (۲۷ اسفند ماه) برگزار خواهد شد. به گفته وی، رای گیری روز جمعه انجام می‌شود و قبل از اتخاذ تصمیم نهایی، رایزنی در خصوص این سند در شورای امنیت سازمان ملل انجام خواهد شد.

پیش از این گزارش شد که شورای امنیت بنا به درخواست تعدادی از هیئت‌های غربی تصمیم گرفته تا رای گیری را به ۱۷ مارس (۲۶ اسفند) موکول کند. در عین حال انگلیس اعلام کرده که از قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره وضعیت انسانی در اوکراین در شورای امنیت حمایت نخواهد کرد.

آمادگی آمریکا برای تشدید تحریم‌ها و حذف روسیه از اقتصاد جهانی

جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته، چهارشنبه اعلام کرد: واشنگتن آماده است تا اقدامات محدودکننده جدیدی علیه مسکو در رابطه با حمله به اوکراین، از جمله حذف بیشتر روسیه از اقتصاد جهانی، اتخاذ کند. به گفته وی، ایالات متحده همچنین آماده است تا تحریم‌های موجود علیه روسیه را تشدید کند.

ساکی در جریان یک نشست خبری گفت: من نمی‌خواهم استدلال کنم که ما از موضوع اعمال تحریم‌ها عقب‌نشینی می‌کنیم. تعدادی گام‌های مضاعف وجود دارد که می‌توانیم انجام دهیم، مانند اعمال محدودیت‌ها بر چهره‌های جدید، تشدید تحریم‌های موجود، ادامه حذف روسیه از سیستم اقتصادی بین‌المللی، ممانعت از مدرن‌یزه سازی و متنوع‌سازی اقتصاد این کشور.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که ایالات متحده به مخالفت خود با ایجاد منطقه پرواز ممنوع در آسمان اوکراین که از سوی ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین درخواست شده، ادامه می‌دهد، برای اینکه چنین اقدامی می‌تواند منجر به آغاز جنگ جهانی سوم شود.

کرملین: آمریکا جنایتکار جنگی است که صد‌ها هزار نفر قربانی بمب‌هایش شده‌اند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به سخنان جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، که ولادیمیر پوتین همتای روسی خود را "جنایتکار جنگی" خوانده، واکنش نشان داده و گفت: «ما چنین لفاظی‌هایی از سوی رئیس دولت آمریکا را غیرقابل قبول و نابخشودنی می‌دانیم، در حالی که بمب‌های ایالات متحده صد‌ها هزار نفر را در سراسر جهان ره کام مرگ برده است.»

رئیس دوما: آمریکا به اتهام نازی‌سازی اوکراین باید به محاکمه کشیده شود

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه اعلام کرد که سناتورها، نمایندگان کنگره و شخص جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نظامی‌سازی و گسترش تمایلات نازیسم در اوکراین مقصر هستند، آن‌ها مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند و باید محاکمه شوند.

والودین در کانال تلگرامی خود نوشت: "زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی متوجه شود چه کسی واقعاً در نظامی‌سازی و نازی‌سازی اوکراین مقصر است. بایدن، سناتور‌ها و نمایندگان کنگره آمریکا آغازگر این تحولات بودند و این آن‌ها بودند که مرتکب جنایت علیه بشریت شده و باید به دست عدالت سپرده شوند. "

به عقیده این مقام پالمانی، رهبران کشور‌های اروپایی باید از مدت‌ها قبل استقلال و اراده خود را نشان داده و از آمریکا و ناتو می‌خواستند که اگر مایل نیست فاجعه‌ای در خاک اروپا رخ دهد، از نظامی سازی اوکراین دست بردارند.

آمریکا خرید نفت از روسیه را به یک چهارم برابر کاهش داد

داده‌های اداره اطلاعات انرژی وزارت انرژی آمریکا بر این امر گواهی می‌دهد که ایالات متحده خرید نفت خود از روسیه را نسبت به هفته گذشته که ۳۸ هزار بشکه در روز وارد میکرد، بشدت کاهش داده است. بدین ترتیب، در مقایسه با یک هفته قبل، واردات نفت روسیه تقریباً به یک چهارم میزان قبل کاهش یافت و سپس به ۱۴۸ هزار بشکه در روز رسید.

در اواسط ماه مارس، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، اعلام کرد که وضعیت اوکراین به دلیل دیگری برای کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی تبدیل شده است.

این در حالی است که اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، اعلام کرد که این کمیسیون تا اواسط ماه مه طرحی برای حذف وابستگی اتحادیه اروپا به گاز، نفت و زغال سنگ روسیه تا سال ۲۰۲۷ ارائه خواهد کرد.

روسیه: روس‌هراسی علیه شهروندان روسیه و حمله به آن‌ها غیرقابل قبول است

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در دیدار با مارکوس ادرر، سفیر اتحادیه اروپا در مسکو، غیرقابل قبول بودن روس‌هراسی و حملات تهاجمی علیه شهروندان روس در کشور‌های اروپایی را مورد تذکر قرار داد. علاوه بر این، گروشکو بر اهمیت رعایت مفاد کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ توسط همه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای تضمین امنیت و عملکرد عادی نمایندگی‌های رسمی روسیه در خارج از کشور تاکید کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین به خطر تصمیمات اتحادیه اروپا برای ارائه کمک‌های نظامی-فنی به کی‌یف و «اجازه مشارکت مزدوران در خصومت‌ها در اوکراین» اشاره کرده و یادآور شد که چنین اقداماتی بدون عواقب منفی باقی نخواهد ماند.

بیش از ۳۱ هزار غیرنظامی در یک روز از شهر ماریوپل تخلیه شدند

میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه اعلام کرد که ۳۱ هزار و ۳۶۵ نفر از مردم غیرنظامی ماریوپل در طول یک روز به سلامت از طریق کریدور‌های بشردوستانه از این شهر تخلیه شدند.

به گفته این مقام نظامی روس، ساکنان تخلیه شده ماریوپل درباره جنایات دسته جمعی ملی گرایان اوکراینی و سوء استفاده از افراد پیر، زنان و کودکان بی‌دفاع و حتی تهدید آن‌ها به مرگ صحبت می‌کنند. میزینتسیف افزود: به افرادی که از وحشت و تحقیر نئونازی‌ها جان سالم به در برده‌اند، کمک‌های پزشکی و روانی ارائه می‌شود.

یک روز قبل، پناهجویان اوکراینی گفته بودند که ۸۰ تا ۹۰ درصد از ساکنان ماریوپل آماده خروج از شهر هستند، ولی ملی‌گرایان به آن‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهند.

رئیس مرکز کنترل دفاع ملی فدراسیون روسیه همچنین اعلام کرد که ارتش اوکراین به کاروان پناهجویان در حال حرکت در امتداد کریدور‌های بشردوستانه که به سمت خاک روسیه در نزدیکی شهر خارکوف شلیک کرده و در این حمله چهار نفر کشته شدند. میزینتسف از طرف اوکراینی خواست تا تمام شرایط لازم برای تضمین امنیت کریدور‌های بشردوستانه در تمامی جهات رعایت کند.

وزارت دفاع روسیه اتهامات اوکراین درباره کشتن ساکنان چرنیگویه را تکذیب کرد

سرلشکر ایگور کوناشینکوف سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه به خبرنگاران اعلام کرد که فیلم ویدئویی از غیرنظامیان کشته شده در شهر چرنیگویه که گفته می‌شود به دست نیرو‌های روسی به قتل رسیدند، دروغ و یک خبر جعلی است. وی گفت: ما بار‌ها به حقایقی در خصوص جنایات ملی گرایان علیه مردم عادی اوکراینی اشاره کرده‌ایم که غیرنظامیان را به دلیل هرگونه نافرمانی یا تلاش برای ترک شهرک‌ها وحشت زده می‌کنند.

این مقام نظامی تاکید کرد که حتی یک نظامی روسی در شهر چرنیگویه حضور نداشته و تمامی واحد‌های نیرو‌های مسلح روسیه در خارج از این شهر هستند و راه‌ها بسته شده و هیچ عملیات تهاجمی علیه شهر انجام نمی‌دهند.

علاوه بر این، به گفته وی، در فیلم‌های تکرار شده توسط طرف اوکراینی هیچ اثری از انفجار مهمات و انفجار روی زمین وجود ندارد و تمامی پنجره‌ها و دیوار‌های ساختمان‌های مجاور سالم هستند و مشخص است که این فیلم‌های ویدئویی توسط سرویس‌های امنیتی اوکراین صحنه سازی شده است.

کشته شدن ۵۱ غیرنظامی طی ۲۸ روز تشدید تنش‌ها در منطقه دونتسک

دفتر نمایندگی دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی آتش بس اعلام کرد که نیرو‌های مسلح اوکراین مناطق مختلف این سرزمین را در طول ۲۸ روز گذشته یک هزار و ۱۵۰ بار هدف حملات و گلوله باران قرار داده و در این مدت ۵۱ غیرنظامی کشته شدند.

در این گزارش آمده است که ۲۴۶ غیرنظامی، از جمله ۱۶ کودک نیز مجروح شدند که از این تعداد ۶ نفر از مناطقی بودند که قبلاً توسط نیرو‌های مردمی دونتسک آزاد شده بود. در نتیجه گلوله باران روز گذشته ارتش اوکراین بیش از ۱۷ هزار نفر در مناطق مختلف دونتسک بدون برق مانده‌اند.
 
منبع: تسنیم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها