آراستگی و تناسب اندام

پوست خود را جوان کنید

با افزایش سن، پوست به طور طبیعی نرمی و شادابی خود را از دست می دهد. با این حال، تعدادی تغییر ساده در سبک زندگی می تواند به جوانسازی پوست کمک کند.
کد خبر: ۱۳۵۸۸۷۱

به گزارش جام جم آنلاین، راه‌های موثر برای جوانسازی پوست عبارتند از:

1. برای جوانسازی پوست نوع پوست خود را بشناسید

نحوه مراقبت از پوست به نوع پوست بستگی دارد. 4 نوع پوست وجود دارد.

پوست معمولی شفاف است و حساسیت خاصی ندارد.

پوست خشک پوسته پوسته یا زبر است.

پوست حساس ممکن است هنگام استفاده از برخی محصولات بسوزد یا خارش کند.

پوست مختلط در برخی نواحی خشک و در برخی دیگر چرب است.

2. از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید

با پاک کننده، صورت خود را بشویید. اگر متوجه شدید که پاک کننده خاصی صورت شما را خشک می کند، برندهای مختلف را امتحان کنید.

یک پاک کننده بدون الکل یا عطر بهترین انتخاب برای افراد با پوست خشک است. اگر پوست چرب دارید، از شوینده های بدون چربی و غیر کومدون زا استفاده کنید. برای پوست های حساس، پاک کننده های ضد حساسیت را انتخاب کنید که حاوی مواد افزودنی غیر ضروری نباشد.

پوست خود را بیش از حد نشویید زیرا شستشوی بیش از حد، پوست را خشک می کند. صبح صورت خود را با آب ولرم بشویید و شب از یک پاک کننده ملایم و مرطوب کننده استفاده کنید. در شب آرایش خود را پاک کنید. آرایش منافذ پوست را بسته و می تواند منجر به آکنه شود.

3. از تونر استفاده کنید

تونرها به جذب چربی و حذف آلودگی کمک می کنند و باید قبل از مرطوب کننده ها استفاده شوند. با استفاده از یک تونر ملایم بعد از شستشوی صورت خود در صبح و عصر شروع کنید.

مقدار اندکی از تونر را روی یک پنبه توپی بریزید و به آرامی به صورت دایره های کوچک روی صورت بمالید. این کار را با پنبه توپی جدید تکرار کنید تا زمانی که بعد از استفاده از پنبه روی صورت، کثیفی روی آن نبینید.

4. لایه بردار استفاده کنید

لایه بردارها سلول های مرده پوست را از بین می برند. تنها باید دو تا چهار بار در هفته استفاده شوند زیرا پوست برای بازسازی به زمان نیاز دارد. لایه بردارهای مکانیکی (اسکراب ها) از ذرات ریز و زبر برای جدا کردن لایه بیرونی پوست استفاده می کنند و برای پوست چرب مناسب هستند.

لایه بردارهای شیمیایی میزان گردش سلولی را افزایش می دهند تا پوست مرده را از بین ببرند. برخی از لایه بردارهای شیمیایی، مانند آنهایی که غلظت بالایی از ویتامین C دارند، ممکن است برای پوست های خشک یا حساس مناسب نباشند.

اگر از لایه بردارهای مکانیکی استفاده می کنید، به آرامی صورت خود را در دایره های کوچک مالش دهید. فشار زیادی وارد نکنید، فقط به اندازه ای فشار وارد کنید که بتوانید سطح ناهموار لایه بردار را احساس کنید. اگر از لایه‌بردار شیمیایی استفاده می‌کنید، پنج قطره کوچک را روی پوستتان بمالید و بگذارید خیس بخورد.

5. به پوست خود مرطوب کننده بزنید

پوست چه نرمال، چه خشک و چه چرب، به رطوبت نیاز دارد. برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست، یک مرطوب کننده بدون روغن انتخاب کنید که حاوی SPF حداقل 30 باشد.

اگر پوست شما چرب است، به جای کرم، از یک لوسیون مرطوب کننده غیر کومدوژنیک استفاده کنید تا از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری شود.

اگر پوست شما بسیار خشک است، مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که حاوی اسید هیالورونیک و نیاسینامید باشد که هر دو به کاهش از دست دادن آب کمک می کنند. اگر پوست حساسی دارید، مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که حاوی چای سبز، گل رز یا بابونه باشد.

دو بار در روز، زمانی که از خواب بیدار می شوید و قبل از خواب از مرطوب کننده استفاده کنید. زمانی که پوستتان هنوز مرطوب است مرطوب کننده را روی پوست بمالید.

6. سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید

عادات روزانه تأثیر زیادی بر ظاهر پوست دارد. با حفظ عادت های سالم، می توانید اطمینان حاصل کنید که پوست شما در طول سال سالم می ماند.

روزانه هشت لیوان آب بنوشید تا پوستی نرم و لطیف داشته باشید. هفت تا نه ساعت در شب بخوابید زیرا خواب به جوانسازی پوست کمک می کند.

کمتر الکل بنوشید و سیگار را ترک کنید زیرا هر دوی این مواد می توانند پوست را خشک کرده و ظهور علائم پیری را تسریع ببخشند. برای تقویت گردش خون و فعال کردن مرطوب‌کننده‌های طبیعی در پوست، روزانه 30 دقیقه ورزش کنید.

7. رژیم غذایی سالم داشته باشید

میوه، سبزیجات، ماهی و حبوبات برای سلامت پوست مهم هستند. از سوی دیگر، غذاهای سرخ شده و شکر باعث خشکی پوست شما می شوند. اگر گوشت نمی خورید، از قرص های جلبک حاوی اسید های چرب امگا 3 مصرف کنید.

8. از پزشک در مورد مصرف محصولات ویتامین A سوال کنید

درمان با مشتقات ویتامین A مانند ترتینوئین -تحت نظر پزشک- می تواند به جوانسازی پوست کمک کند. البته برخی از انواع ویتامین A مثل رتینول بدون نسخه نیز در دسترس هستند. ویتامین A به ویژه در بیماری های پوستی مانند آکنه، اگزما و پسوریازیس مفید است.

9. از پزشک خود در مورد بوتاکس سوال کنید

بوتاکس یک راه مناسب برای رفع موقتی چین و چروک ها می باشد که می بایست توسط پزشک متخصص پوست انجام پذیرد.

از بوتاکس معمولا به منظور رفع چین و چروک هایی که هنگام حرکت دادن صورت ظاهر می شوند -مانند زمانی که لبخند می زنید یا اخم می کنید- استفاده می شود.

10. از پزشک خود در مورد روش های لایه برداری سوال کنید

روش‌های پیچیده‌تر شامل لایه‌برداری با لیزر و فوتو فیشال (تکنولوژی مبتنی بر نور) است که توسط متخصص پوست انجام می‌شود.

این روش‌ها می‌توانند به ترمیم پوست آسیب‌دیده توسط زخم‌ ها و لکه‌ها کمک کنند. اکثر پزشکان این روش‌ها را به افرادی که آسیب شدید پوستی ندارند توصیه نمی‌کنند، زیرا بسیار پرهزینه هستند و خطر آسیب بیشتر به پوست را به همراه دارند.

11. کرم ضد آفتاب استفاده کنید

هر روز از ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید، حتی اگر هوا ابری یا سرد است. اشعه های UVA و UVB منجر به چین و چروک، خشکی و افتادگی پوست می شوند. ضد آفتاب را چندین بار در طول روز تجدید کنید.

منبع: پوراطب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها