تولید مجموعه‌های فاخر نمایشی در موضوعات گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و گردشگری، یکی از سیاست‌های اصلی معاونت امور استان‌ها طی سال‌های اخیر بوده و شبکه‌های استانی با اتکا به ظرفیت‌های فراوان موجود در اقصی نقاط کشور و با بهره‌گیری از توانمندی فیلمسازان و بازیگران ملی در کنار هنرمندان بومی، توانسته‌اند سهم مهمی در راه‌اندازی این جریان پرشتاب داشته باشند.
کد خبر: ۱۳۵۸۶۸۷

به گزارش جام جم، تولید سریال‌های کوتاه و بلند با موضوعات ملی و بین‌المللی در شبکه‌های استانی و پخش از آنها از شبکه‌های سراسری در سال‌های اخیر، گویای این حرکت فزاینده و رو به جلو بوده و ظرفیت‌های موجود در شهرهای مختلف کشورمان را در سطح ملی آشکار کرده است. به این ترتیب چند مجموعه جدید تلویزیونی برای پخش طی سال ۱۴۰۱ توسط شبکه‌های استانی آماده شده است.

همدلی اقوام

مرکز البرز، سریال «غیر قابل قبول» را در ۲۶ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای با تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا عمادین در ساختار طنز اجتماعی آماده نمایش کرده است. بهزاد رحیم‌خانی، مینا نوروزی، رامین راستاد، مجید شهریاری، حسین عابدینی، محمد شیری، محمود بصیری، کیانوش گرامی و علی کاظمی برخی بازیگران این مجموعه هستند که با موضوع همزیستی و همدلی اقوام ساکن در البرز در قالب یک خانواده بزرگ و گسترده تولید شده است.

یک محله دردسرساز
صدا و سیمای ایلام سریال «حرفه‌ای‌‌ها» را در ۱۵ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای روانه آنتن می‌کند. در این مجموعه می‌بینیم که دو خانواده در یک محله به خاطر زمین‌ها و میراث خود دچار مشکل شده‌اند اما در این بین فرزندان‌شان به همدیگر علاقه پیدا کرده‌اند. روضان حسنی تهیه‌کنندگی و کارگردانی این سریال را بر عهده داشته و هنرمندانی همچون علی کریمی، نقی پناهیان، عزت آقایی، هاشم پالیزبان، مریم غلامیان و رضا کرمی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

قهر و آشتی‌های عمه‌خانم

«توریست» و «عمه‌خانم» نام مجموعه‌های نمایشی مرکز گلستان است که نوروز ۱۴۰۱ شاهد پخش آنها خواهیم بود. توریست در ۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای و با موضوع گردشگری تولید شده و احسان رجبلو تهیه‌کننده و کارگردان آن است. در این سریال با هنرمندی داوود سعیدی، عباس بیژنی، علیرضا درویش‌نژاد، مهدی صمدی و حمیدرضا میرزایی، شاهد قصه میان قدرت و حجت خواهیم بود که هر دو عضو شورای اسلامی یکی از روستاهای گلستان هستند. آنها همواره با اختلافاتی که از قبل داشتند در حال قهر و آشتی هستند به طوری که اهالی روستا از دست آنها به ستوه آمده‌ و شروع به مهاجرت کرده‌اند. در سریال «عمه‌خانم» با هنرمندی فرخنده فرمانی‌زاده، ا...‌قلی نظری، عباس محمدی و محمد نقابی هم داستانی در ژانر طنز اجتماعی روایت می‌شود. بعد از فوت شوهر عمه‌خانم، ثروت هنگفتی برایش به ارث رسیده ولی او که سال‌هاست برادران و خواهرانش را در عمارت خود جمع کرده و با هم زندگی می‌کنند، تصمیمات مستبدانه‌ای می‌گیرد که عرصه را بر همه تنگ می‌کند. علیرضا صبوری تهیه‌کنندگی و کارگردانی این سریال را بر عهده داشته است.

ماجراهای کرونا

صدا و سیمای مرکز گیلان سریال «ابر می‌بارد» را در ۱۸ قسمت آماده نمایش کرده است. در این مجموعه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدرضا معینی و هنرمندی سیما خضرآبادی، فاطمه گودرزی و سیدجواد هاشمی، داستانی در دوران شیوع کرونا روایت شده است. پریسا پرستار یکی از بیمارستان‌های رشت است که اسفند ۹۸ و هنگام همه‌گیری موج اول کرونا در کنار همکارانش با فداکاری و تلاش شبانه‌روزی به بیماران خدمت می‌کند. در این بین زنی باردار به نام معصومه که مبتلا به کروناست، هنگام عمل سزارین از دنیا می‌رود و نوزاد بدون مادر به دنیا می‌آید.

در انتظار یک «راز ناتمام»

راز ناتمام عنوان سریالی تلویزیونی به کارگردانی مشترک امین امانی و علی امانی با درجه کیفی الف است که از اوایل مرداد ۹۹ وارد مرحله پیش‌تولید شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، با انتخاب کامل بازیگران و عوامل پشت دوربین اواخر پاییز ۹۹ مقابل دوربین رفت. بخش عمده لوکیشن‌های این سریال در تهران و در شهرک سینمایی غزالی قرار دارد و بخش‌هایی از کار نیز در کشور ترکیه تصویربرداری می‌شود. این سریال با مضمونی تاریخی و سیاسی در دو فاز گذشته و حال تولید می‌شود.«راز ناتمام» به نویسندگی سید جلال‌الدین دری با محوریت روایت زندگی پر فراز و نشیب شهید محمد جواد باهنر، به اتفاقات سال‌های پس از جنگ و نفوذ دشمن در ارکان دولت در زمان حال می‌پردازد. در این مجموعه، رامین راستاد در نقش مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، در کنار فرهاد جم (در نقش شهید باهنر) و سیدجواد هاشمی (در نقش شهید رجایی) بازی می‌کند.بهرام ابراهیمی هم نقش مهندس بازرگان را بازی می‌کند؛ علیرضا مهران هم به‌عنوان اولین بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون نقش رهبر معظم انقلاب را در سریال «راز ناتمام» بازی کرده است.

برگ‌هایی از تاریخ

«سنجرخان» پروژه‌ای تلویزیونی است که در صدا و سیمای مرکز کردستان تولید می‌شود و ابتدا توسط مرحوم ضیاءالدین دری تعریف و بعد از فوت او به محمدحسین لطیفی واگذار شد. این مجموعه با وقایع سال ۱۲۹۶ آغاز می‌شود. سال ۱۲۹۹ کودتای رضاخانی اتفاق می‌افتد که شخصیت رضاخان هم با عنوان رضا شصت‌تیر که قصد جنگ با سنجرخان را دارد، در این سریال حضور دارد. این سریال برگ‌های تاریخ از زمان جنگ جهانی اول و دوران قحطی تا شهادت سنجرخان در ظهر عاشورای سال ۱۳۳۷ را ورق می‌زند. نکته حائز اهمیت در این بین این است که ۸۰ درصد از بازیگران سریال از استان کردستان انتخاب شده‌اند و بازیگر نقش سنجرخان هم فرشید گویلی یکی از اساتید سینما در سنندج است که شاگردان بسیار دارد. ۴۵۶ بازیگر در این اثر ایفای نقش می‌کنندکه از جمله آنها می‌توان به محمود پاک‌نیت به عنوان بازیگر نقش حاکم سنندج‌ (شریف‌الدوله)، احمد نجفی به عنوان فرمانده قوای روس، جلیل فرجاد در نقش آیت‌ا... شریعتمدار (یکی از روحانیون سنی منطقه)، پیام دهکردی خلیل‌خان برادر سنجرخان، علی اوسیوند پیشکار حاکم سنندج (آصف دیوان)، فاطمه شکری (ندیمه زن سنجرخان)، حمیدرضا نعیمی (رضاخان)، قطب‌الدین صادقی سردار رشید و ناظر کیفی پروژه و همچنین حسن ترقی (فیض‌ا...‌خان)، شیما ملایی (زن سنجرخان)، لیلی سعیدی (زن خلیل‌خان)، سودا قنبری (زن برادر سنجرخان)، زاهد زندی (برادر دیگر سنجرخان) و... اشاره کرد.

یک قصه عاشقانه

سریال«نقش خاک» به کارگردانی آرش معیریان و تهیه‌کنندگی محمدمهیار کلهر در مرکز همدان تولید شده است. قصه سریال ماجرای دو خانواده‌ای است که در کار سفالگری در لالجین از توابع استان همدان هستند و همچنین ماجرایی عاشقانه میان دخترعمو و پسرعمو بخشی دیگر از داستان این سریال را تشکیل می‌دهد. آزیتا ترکاشوند، مریم معصومی، شیرین بینا، حمید شریف‌زاده، مژگان ربانی، اصغر سمسارزاده، شهنام شهابی، مهرداد ضیایی، حسین نورعلی، سمیرا کریمی و مهران ضیغمی از جمله بازیگران نقش خاک هستند.

فاطمه عودباشی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها