رئیس سازمان صداوسیما در اولین نشست افق تحول بر مقدم بودن محتوا در برنامه‌سازی‌ها تأکید کرد

تحول برای محتوای فاخر اولویت رسانه ملی

رئیس سازمان صداوسیما در اولین نشست افق تحول، تحول در ارائه محتوای فاخر را اولویت اول در دوره تحولی رسانه ملی دانست و تأکید کرد: در برنامه‌سازی محتوا باید بر کمیت و جذابیت برنامه‌ها اولویت پیدا کند.
کد خبر: ۱۳۵۸۶۳۰
به گزارش جام جم آنلاین، جانبازان و ایثارگران رسانه ملی در مرکز همایش‌های بین‌المللی به‌صورت گفتگو محور برگزار شد. پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در این همایش در مقابل محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی نشست تا به پرسش‌های او درباره رویکرد‌های تحولی رسانه ملی در دوره جدید مدیریتش پاسخ دهد.

ویژگی‌های سند تحول

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی از ویژگی‌های سند تحولی رسانه ملی سؤال کرد و گفت: وجه تمایز این سند از سایر سند‌های برنامه توسعه چیست؟ جبلی در پاسخ گفت: این سند، سند توسعه نیست، سند تحول است؛ بسیاری از اسناد نگاه اولیه‌اش نگاه تحولات ساختاری و زیرساختی است، اما در سند تحول ما تلاش کردیم در وهله نخست گرفتار تغییرات ساختاری نشویم و اولویت اول را به تحول در آنچه از آنتن رسانه ملی پخش می‌شود، دادیم.
 
وی با اشاره به اینکه دغدغه مقام معظم رهبری در دوره‌های مختلف سازمان، ناظر به حوزه محتوا بوده است گفت: اگر با تدابیری که در این برنامه تدوین شده، در زمان پیش‌بینی شده، تحول مطلوب در محتوا ایجاد شود، ساختاری تغییر نخواهد کرد و با همین ساختار کار را پیش خواهیم برد و فقط ساختار‌هایی را تغییر خواهیم داد که نتوانسته است به تحول در محتوا کمک کند.
 
رئیس سازمان صداوسیما از سه‌حوزه تحول در دوره جدید در همه بخش‌ها اعم از سیما، صدا، برون‌مرزی و خبر یاد کرد و گفت: تحول در محتوا، تحول در رویکرد و تحول در سازوکار سه‌حوزه تحولی سازمان خواهد بود. ساعی در ادامه سه رسالت هویت محوری و عدالت‌گستری و شتاب دهی را از مؤلفه‌های سند تحول برشمرد و از رئیس سازمان خواست جمع بندی‌اش را از وضعیت کنونی سازمان ارائه دهد.
 
جبلی با ارائه مقدمه‌ای گفت: دو محور هویت محوری و عدالت‌گستری به‌عنوان پیشران پیشرفت هستند. هویت یعنی آنچه ما را به آن می‌شناسند و وجه تمایز مردم ایران است. وی افزود: به نظر می‌رسد انعکاس ابعاد زیادی از ابعاد هویتی ما در طول سال‌ها در رسانه مغفول مانده؛ در حالی که در سراسر کشور نشانه‌های هویت ملی و اسلامی به‌وفور هویداست.
 
رئیس رسانه ملی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری از آن به‌عنوان چهل‌واره دوم انقلاب یاد کرده‌اند، گفت: ایشان با بیان ایستگاه‌هایی که در این ۴۰ سال طی شده فرمودند آنچه در آن به نقطه مطلوب نتوانستیم برسیم مفهوم عدالت بوده است. وی افزود: رسانه ملی می‌تواند نقش مهمی در برطرف کردن این مشکل و عبور دادن جامعه از این چالش ایفا کند.

تحقق عدالت با مطالبه گری و تبیین خدمات

رئیس سازمان صداوسیما همچنین در پاسخ به نقش سازمان در مطالبه‌گری گفت: عدالت تک ساحتی نیست و به همان میزان که حق جامعه برای بروز یافتن و توجه به عدالت در مطالبه کردن محقق می‌شود به همان نسبت بیان پیشرفت‌ها و دستاورد‌های نظام در گسترش عدالت نقش دارد.

جبلی با اشاره به مفهوم عدالت گفت: عدالت یعنی هر چیز به‌جای خود باید باشد و ما همان‌قدر که باید به مطالبات مردم توجه کنیم باید به تلاش و پیشرفت‌ها و دستاورد‌های نظام، که آن‌هم برآمده از اراده مردم است، توجه کنیم.
 
رئیس سازمان صداوسیما سپس در پاسخ به پرسش ساعی درزمینه معنای سند تحول گفت: معنای تحول نو به نو شدن است اینکه تصور کنیم باید به نقطه برسیم در آن نقطه بمانیم نگاه تحولی نیست. ما باید همواره از حالی به حالی بهتر تحول یابیم. جبلی سپس به وجوه مختلف سند تحول پرداخت.
 
او مأموریت کلان رسانه ملی را شعار هویت محوری و عدالت‌گستری تا نیل به تمدن اسلامی ایرانی دانست و افزود: ابعاد سه‌گانه تحول در سیما و صدا در سه محور رویکرد، محتوا و سازوکار دیده شده که در محور تحول رویکردی در سیما و صدا این واقعیت را پذیرفتیم که باید مسیر را بر عکس کنیم و به‌جای اینکه کمیت بر جذابیت و جذابیت بر محتوا غلبه داشته باشد، اولویت با محتوا و سپس جذابیت و در آخر کمیت باشد. ما به علت‌های متعدد در مراحلی از تحولات اجتماعی در کشور در دهه ۷۰ و به بعد، به علت فشار‌های رسانه‌های خارجی و هجمه مجبور شدیم بار سنگینی بر خودمان تحمیل کنیم که جلوی نفوذ فرهنگی و پیام‌های رسانه‌های معاند را بگیریم؛ لذا حجم برنامه‌ها را بالا بردیم و این افزایش به‌تدریج موجب شد اولویت اول به کمیت، سپس جذابیت و سپس محتوا داده شود.
 
ترجیح مدیریت خط سبزی به مدیریت خط قرمزی از دیگر رویکرد‌های تحولی سند تحول بود که جبلی از آن سخن گفت و در توضیح آن افزود: ما به بسیاری از حوزه‌ها توجه نکرده‌ایم. به‌طور مثال ما در راهپیمایی ۲۲بهمن امسال راهپیمایی مردم عزیز را در روستا‌ها به‌عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماعی به تصویر کشیدیم که پیش از این انجام نشده بود. وی افزود: معنای ترجیح مدیریت خط سبزی بر مدیریت خط قرمزی آن است که همزمان و بیشتر از آنکه مراقب باشیم چه کار‌هایی را نباید بکنیم؛ مراقبت کنیم که چه کار‌های را باید می‌کردیم و نکردیم.

مسیر زنجیره تولید از مرحله طراحی روشن می‌شود

ورود جدی به عرصه فضای مجازی، تقویت حضور تفکر عمیق انقلابی و دینی در ابتدای زنجیره تولید و پرهیز از میدان دادن به نگاه‌های منفعل و سکولار از دیگر محور‌هایی بود که جبلی از آن سخن گفت. وی بیان کرد: زنجیره تولید از خلق ایده آغاز می‌شود تا به نقطه نهایی یعنی پخش برسد.
 
باید دید این زنجیره از مرحله طرح و ایده شروع می‌شود یا از مرحله سفارش دادن و چیدن جورچین محتوایی که مد نظر رسانه است. وی افزود: آنچه ما در این تحول رویکردی به آن توجه کردیم این بود که ابتدای زنجیره باید نگاه و تفکر دینی و انقلابی باشد یعنی از زمان شکل‌گیری طرح و خلق داستان، این نگاه باید وجود داشته باشد نه اینکه پیشنهادی را بگیریم و در آخر با نگاه انقلابی و دینی به جرح‌وتعدیل کار تولید شده بپردازیم.

استعدادیابی، مأموریت رسانه ملی

رئیس رسانه ملی، یکی از مأموریت‌های دوره جدید را کشف استعداد‌ها دانست و تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از استعداد‌های سازمان، کشف نشده و سازوکار‌هایی باید ایجاد شود تا از همه توانمندی‌های سازمان به علاوه توانمندی‌های مردمی و جبهه فرهنگی در خارج سازمان استفاده شود. جبلی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری درباره اهمیت جبهه فرهنگی انقلاب گفت: تعبیر مقام معظم رهبری پس از سال ۸۸ در استفاده نیروی انسانی، گزاره آتش به اختیار بود که به توانمندی‌های خودی در بدنه جامعه اشاره می‌کرد و این تعبیر با هم‌افزایی‌هایی که انجام می‌شود حتما محقق خواهد شد.

نظرسنجی همراه با اثر سنجی

رئیس رسانه ملی با اشاره به اهمیت نظرسنجی و جامعه سنجی در رسانه ملی گفت: در این حوزه کار‌های درخشانی انجام شده است، اما اکنون باید به حوزه اثرسنجی بیشتر توجه شود که تاکنون مغفول مانده است. وی افزود: برای ما تأثیرپذیری مخاطب اهمیت به‌سزایی دارد و پس از این، کنش رفتاری مخاطب باید رصد شود تا نظرسنجی‌های سازمان از قالب «بررسی میزان مخاطب و میزان علاقه‌مندی»، به قالب «بررسی میزان تأثیر و نفوذ محتوا در مخاطب» برسد.
 
گروه رسانه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها