سیر تا پیاز ماجرای بازیکن گابنی گل گهر و رای کمیته انضباطی فدراسیون

یک مشت دلالی

سرانجام کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تصمیم خودش را گرفت و با بیان این‌که تیم گل‌گهر از بازیکن گابنی به صورت غیر قانونی استفاده کرده است تمام بازی‌هایی که این بازیکن در ترکیب بوده است را ۳ بر صفر به نفع رقبا اعلام کرد!
کد خبر: ۱۳۵۳۴۰۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،  تصمیمی که جار و جنجال زیادی را در فوتبال ایران راه خواهد انداخت. اما اصل ماجرا چیست و چرا در تیم امیر قلعه‌نویی که این همه سابقه در فوتبال ایران دارد باید این اتفاق بیفتد. این سوال در گوشه ذهن خیلی‌ها هست و برای‌شان جای تعجب دارد که باشگاهی حرفه‌ای با کادری حرفه‌ای چطور اسیر این اشتباه بزرگ شده است؟

 
جرقه‌ای که استقلال زد

هفته ششم و بازی گل‌گهر مقابل استقلال. در این بازی امیر قلعه‌نویی از اریک باگناما مهاجم گابنی خودش در زمین استفاده کرد تا همین اتفاق سرآغاز ایجاد کلی حاشیه در فوتبال ایران باشد. پس از این بازی بود که استقلالی‌ها مدعی شدند به مدارک و مستنداتی دست پیدا کرده‌اند که ثبت قرارداد با این بازیکن خلاف فوتبال ایران بوده و نتیجه بازی با گل‌گهر باید ۳ بر صفر به نفع آبی‌پوشان شود. بر مبنای ادعای باشگاه استقلال که پیش از این هم مطرح شده بود و با توجه به قانون جذب بازیکن خارجی، مهاجم گل‌گهر سابقه حضور در بازی‎های تیم‌ملی گابن در دو سال گذشته را نداشته و نامه ارائه شده در خصوص حضور این بازیکن در ترکیب تیم‌ملی کشورش مطابق با واقعیت نیست!
 

 اشتباه دوم گل‌گهری‌ها

پس از جنجال به وجود آمده گل‌گهری‌ها حتی اگر درصدی به حاشیه‌سازی‌ها اهمیت می‌دادند نباید از بازیکن خارجی خود در بازی با پیکان استفاده می‌کردند. چرا که اگر این کار را انجام نمی‌دادند فقط بازی با استقلال آنها ۳ بر صفر می‌شد و دیگر امتیازی از آنها در مسابقه با پیکان و سپاهان کسر نمی‌شد.
 

 ماجرای نامه‌ها و ایمیل‌های جعلی

باشگاه گل‌گهر با استناد به نامه فدراسیون گابن از اریک باگناما در ۲ بازی اخیر این تیم استفاده کرده در حالی که اسناد نشان می‌دهد چنین بازیکنی در ۴ مسابقه تیم‌ملی این کشور بازی نکرده است.استقلال و تیم‌های دیگر معتقد بودند این بازیکن بدون داشتن بازی ملی با گل‌گهر سیرجان قرارداد امضا کرده و به همین دلیل بازی‌های رو در روی دو تیم باید ۳ بر صفر شود. از طرفی همین هفته قبل بود که خبر رسید فدراسیون فوتبال گابن با ارسال نامه به فدراسیون فوتبال تائید کرده این بازیکن جزو بازیکنان تیم‌ملی بزرگسال این کشور در ۴ مسابقه با لیبی، بنین، توگو و روآندا بوده است. این اتفاق در حالی افتاده که بررسی‌ها نشان می‌دهد اثری از این بازیکن در بازی‌های اعلام شده نیست و حتی تاریخ برگزاری مسابقات هم شبهاتی ایجاد کرد. از طرف دیگر همان زمان مشخص شد که در فهرست فدراسیون فوتبال گابن که نام بازیکنان مد نظر سرمربی این تیم برای  بازی با بنین در یکی از صفحات فدراسیون این کشور که رسمی و دارای تیک آبی است منتشر شد باز هم نامی از اریک باگناما در آن دیده نمی‌شود. اما این همه ماجرا نبود. ظاهرا ایمیل‌هایی که از آن برای تایید بازیکن گابنی استفاده می‌شده هم جعلی بوده است. باشگاه استقلال یکی -دو هفته قبل بود که توانست سرنخ بزرگی در ماجرای بازیکن جنجالی گل‌گهر پیدا کند. یک مقام مسؤول در باشگاه استقلال همان زمان گفته بود:«ما باحضور در کمیته انضباطی توجه کمیته را به تفاوت ایمیل آدرس‌ها جلب کردیم. گفتیم خارج از محتوای نامه، به صفحه‌ای که نشانی دریافت کننده و ارسال کننده ایمیل‌ها درج شده دقت کنند و آن را با ایمیل آدرس رسمی فدراسیون گابن تطبیق بدهند. هنوز کمیته انضباطی به ما جوابی نداده و منتظر روشن شدن حقیقت هستیم.»

 دستوری برای نجات فدراسیون

رای پرونده اریک باگناما بازیکن گابنی گل‌گهر سیرجان در حالی از سوی کمیته انضباطی اعلام شد که شایعه شده این رای را مشاور فدراسیون فوتبال به شکل دستوری به کمیته انضباطی دیکته کرده است!
در شرایطی که گفته می‌شود استعلام بازیکن گابنی گل‌گهر را فدراسیون فوتبال از فدراسیون گابن گرفته و صرف نظر از صدور رای ۳ بر صفر و تغییر نتایج سه بازی گل‌گهر مقابل استقلال، سپاهان و پیکان، حتما باید با فدراسیون فوتبال هم برخورد می شد اما مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال که این روزها انگار نقشی فراتر از مشاور دارد، فدراسیون را از این پرونده بیرون کشیده و به کمیته انضباطی دستور داده بازی ها را سه بر صفر کند.گفته می شود مشاور حقوقی فدراسیون حتی به اعضای کمیته انضباطی دستور داده مستقیم با آن دسته از کارمندان فدراسیون که در این پرونده تخلف کرده اند تماس نگیرند و اگر سوالی از آنها دارند از طریق او این سوال را بپرسند.پیش از این مهرداد سراجی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال اعلام کرده بود در فدراسیون یک عده به عنوان مشاور به جای روسای کمیته‌ها و دپارتمان‌ها تصمیم می‌گیرند و اداره فدراسیون فوتبال دست کسانی افتاده که مسئولیتی ندارند و فقط دستور می‌دهند.

 شکایت گل گهر به فیفا

مسؤول بخش روابط بین الملل فدراسیون فوتبال و امضای او پای برگه تایید بازیکن گابنی.مسؤولان باشگاه گل گهر عکسی را منتشر کردند که نشان می دهد امضا و تأیید اسدی مسؤول روابط بین الملل فدراسیون زیر نامه استعلام بازیکن گابنی گل‌گهر وجود دارد.آنها با استناد به این موارد تصمیم گرفته اند تا پس از جمع آوری مدارک شان به فیفا شکایت کنند.

 توضیح فدراسیون درباره حکم جنجالی

حسین شریفی، سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره حاشیه‌های به وجود آمده برای بازیکن گابنی گل‌گهر می‌گوید:«کمیته انضباطی روز گذشته جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل داد و چندین و چند ساعت این بحث را مطرح کرد. مدارکی که وجود داشت و استعلام‌هایی که از فیفا و پلیس فتا گرفته شد را کنار هم قرار دادیم تا به یک جمع‌بندی کلی برسیم تا کمیته انضباطی بتواند تصمیم لازم را بگیرد. مفاد پرونده به گونه‌ای بوده که کمیته انضباطی را به این نتیجه رسانده که این رأی را صادر کند. باشگاه گل‌گهر زمان دارد تا در کمیته استیناف درخواست تجدید نظر بدهد و حتی به مراجع بالاتر و به دادگاه CAS مراجعه کند.»
او در مورد این‌که تنها فدراسیون فوتبال ایران حق مکاتبه با سایر فدراسیون‌های کشورها را دارد و چگونه کمیته انضباطی پس از این‌که مدارکی که خودش تأیید کرده باشگاه گل‌گهر را بازنده اعلام کرده است، پاسخ داد: «قبلا گفته‌ایم و باز هم تکرار می‌کنیم. فدراسیون فوتبال اداره تشخیص هویت نیست. وقتی که چنین مواردی پیش می‌آید و بازیکن خارجی وارد کشور می‌شود، از طریق راه‌های ارتباطی که فیفا برای کشورها تعیین کرده، مکاتبات آغاز می‌شود. فدراسیون فوتبال نیز این کار را کرده و مکاتبات را انجام داده است. فدراسیون فوتبال درباره این بازیکن ۹ ایمیل رسمی دریافت کرده است. من پیش از این اعلام کردم صحت دو نامه که از طرف فیفا مورد تأیید قرار گرفته، اعلام شد. ۷ نامه دیگر را تأیید نکرده بودند. حسن‌زاده رئیس کمیته انضباطی از پلیس فتا درخواست بررسی این ایمیل‌ها را داشت.»
سخنگوی فدراسیون فوتبال در پایان گفت: «کمیته انضباطی این گزارش‌ها را مبنا قرار داده‌اند چرا که پلیس فتا ضابط قضایی ماست و پس از بررسی، اعلام کرده است فقط ۲ نامه را تأیید می‌کند که همان ۲ نامه را فیفا مورد تأیید قرار داده است.» 


​​​​​​​ پای یک دلالی بزرگ وسط است؟

کافی است وجه تشابه پرونده بازیکن فعلی گل‌گهر و کی‌روش استنلی مهاجم سابق ذوب‌آهن و همچنین نقص مدارک و ابهامات مستندات جذب آن بازیکن را با هم مقایسه کنیم. در هر دو مورد پای یک دلال وسط است که تقریبا همه باشگاه‌ها و اهالی فوتبال او را در حوزه برگزاری اردوهای آماده‎سازی تیم‌های مختلف در کشور ترکیه به خوبی می‌‌شناسند. در جریان انتقال این دو بازیکن که هر دو هم با کیفیت هستند موضوع مورد اعتراض، سندسازی و قانون شکنی است. جعل و رشوه دو آیتم مهمی است که فیفا به شدت روی آن حساس است و اگر رد پای آژانس نقل و انتقالاتی مستقر در ترکیه در جعل نامه ارائه شده از سوی گابن یا پرداخت رشوه به عوامل فدراسیون این کشور برای صدور چنین نامه‌ای به اثبات برسد بدون تردید محرومیت مادام‌‌العمر و جرایم سنگینی را برای مقصران در پی خواهد داشت. شریفی سخنگوی فدراسیون فوتبال اعلام کرد کمیته انضباطی براساس استعلام‌هایی که از فیفا و پلیس فتا گرفته بود، تصمیم به اعلام رأی بازی‌های گل گهر گرفته است.
مازیار فیروزی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها