
به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، به این ترتیب لایحه مذکور گسترش مییابد و شامل دامنه فعالیتهای خرده فروشی شرکتهای بزرگ و کاربران تجاری آنها در خارج از اروپا میشود. این بخشی از موضع مشترک کشورها در مذاکرات آتی با کشورهای اتحادیه اروپا است.
قانون بازارهای دیجیتال (DMA) توسط مارگارت وستاگر کمیسیونر آنتی تراست اتحادیه اروپا در دسامبر سال گذشته میلادی رونمایی شد.
این قانون فهرستی از بایدها و نبایدها برای شرکتهای بزرگ آمریکایی تعیین کرده و جریمهای تا ۱۰ درصد درآمد جهانی را برای کشورهای متخلف در نظر گرفته بود.
قانون پیشنهادی وستاگر آمازون، اپل، گوگل و فیس بوک را هدف گرفته بود، اما اتحادیه اروپا میخواهد دامنه قانون را امتداد دهد تا شامل وب سایتهای «booking.com»، علی بابا (متعلق به چین) و زالاندو (خرده فروشی آنلاین) شود.
قانونگذاران اروپایی تصمیم دارند قانون را طوری ارتقا دهند که مرورگرهای وب، دستیارهای مجازی و تلویزیونهای متصل به اینترنت را نیز در برگیرد و به فهرست سرویسهای واسطه آنلاین، شبکههای اجتماعی، موتورهای جستجو، سیستمهای عامل، رایانش ابری و سرویسهای اشتراک ویدئو اضافه شود.
پیشنهاد قانونگذاران همچنین تغییر تنظیمات پیش فرض سرویسها و محصولات به رقبا را برای کاربران آسانتر میکند.
آنها میخواهند کمیسیون اتحادیه اروپا گزارشی سالانه فراهم کند و امکان تحقیق درباره سرویسها و محصولات جدید نیز فراهم شود.
وستاگر از رای اعضا درباره تقویت این قانون استقبال کرد. او در توئیتی نوشت: اقدام مذکور پیام واضحی ارسال میکند که در دموکراسی اتحادیه اروپا شرکتهای فناوری بزرگ قانون را تعیین نمیکنند بلکه قانونگذاران این کار را انجام میدهند.