نکاتی که در هنگام خرید شیرآلات بهداشتی باید به آن توجه کرد

شیرآلات بهداشتی یکی از نیازهای اساسی هر خانه‌ای است، به طوری که علاوه بر موارد کاربردی، تأثیر زیادی در دکوراسیون و زیبایی خانه دارد و زندگی را برای ساکنین آسان‌تر می‌کند. امروزه شیرهای بسیار زیبا، در طرح‌های متنوعی تولید می شوند که انتخاب را برای کاربران سخت تر می‌کند. در ادامه قصد داریم به کاربرد شیرآلات بهداشتی، مشخصات و بهترین آن‌ها اشاره کنیم.
کد خبر: ۱۳۵۲۶۸۴
 
نکاتی که در هنگام خرید شیرآلات بهداشتی باید به آن توجه کرد
 

کاربرد شیرآلات بهداشتی


شیرآلات بهداشتی کاربردهای مختلفی دارند که در زیر به تعدادی از کاربردهای اصلی آن در منازل و آپارتمان‌ها اشاره می‌کنیم:

·         قطع و وصل جریان آب

·         تنظیم آب گرم یا سرد

·         زیبایی داخلی

·         صرفه‌جویی در مصرف آب
 

مشخصات شیرآلات بهداشتی


به طور کلی تمامی شیرآلات بهداشتی از دو جنس آلیاژهای برنج یا سرب تولید می‌شوند. به طوری که تنها تفاوت آن‌ها به روکش برمی‌گردد که که باعث ایجاد تفاوت‌های ظاهری زیادی در شیرها می‌شود.
 

نکته


با وجود اینکه آلیاژ برنج گران‌تر از سرب است، اما در هنگام خرید شیرآلات بهداشتی، بهتر است شیرهای جنس برنج را انتخاب کنید؛ زیرا شیرآلات سربی با اینکه قیمت پایین‌تری دارند، اما بعد از مدتی دچار خوردگی می‌شوند. علاوه بر این، از لحاظ بهداشتی هم مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. از همین جهت استفاده از شیرآلات از جنس سرب، توصیه نمی‌شود.

نکاتی که در هنگام خرید شیرآلات بهداشتی باید به آن توجه کرد

·         شیرآلات از جنس آلیاژ برنج، طول عمر بیشتری دارند.

·         قطعاتی که در تماس با شیرآلات بهداشتی هستند، نباید در ترکیبات این قطعات، بیش از 6 درصد سرب استفاده شده باشد.

·         روکش این شیرها می‌تواند از جنس برنج، برنز، مس و استیل باشد. بهترین روکش برای شیرآلات بهداشتی از جنس استیل استنلس است؛ زیرا استحکام بیشتری در برابر پوسیدگی داشته و ظاهر خوشایندی نیز دارد.   

·         شیر انتخابی باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد تا در دماهای بالای حدود 80 درجه سانتی‌گراد دچار خوردگی نشود.

·         این شیرآلات باید طوری باشند که موارد بهداشتی در آنها رعایت شده باشد و از رشد و تجمع هر گونه باکتری در امان باشند. موارد این‌چنینی و یا رسوبات ته‌نشین شده در شیرها، باعث تغییر در رنگ، بو و مزۀ آب می‌شوند و سلامت انسان را در معرض خطر قرار می‌دهند.

·         کیفیت آبکاری شیرآلات باید بالا باشد؛ زیرا فرسودگی آنها را به تأخیر می‌اندازد. حداقل ضخامت آبکاری برای نیکل 10 میکرون است.

·          در شیرهای مخلوط، آب گرم در سمت چپ و آب سرد در سمت راست قرار می‌گیرد.

·         سعی کنید شیرآلات را به صورت کلی برای خانه خود خرید کنید تا قیمت کلی آن برایتان مقرون به صرفه باشد.
 

انواع شیرآلات بهداشتی


شیرآلات بهداشتی در انواع مختلف زیر موجود هستند:

·         ساده

·         کلاسیک

·         اهرمی

·         پدالی

·         چشمی

در گذشته تنها شیرآلات واشری تولید می‌شد، اما در حال حاضر شیرآلات بسیار متنوعی در چهار گروه واشری، پدالی، اهرمی و چشمی وارد بازار شده‌اند. این شیرآلات در طرح‌ها و  رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند.
 

شیرآلات بهداشتی ساده


از این نوع شیر، تنها برای قطع و وصل کردن جریان آب استفاده می‌شود و عمل مخلوط کردن آب سرد و گرم مانند شیرهای مخلوط انجام نمی‌شود. در این شیرها هم از همان قطعاتی استفاده می‌شود که در دیگر شیرآلات بهداشتی به کار رفته است و تفاوتی از این نظر ندارند. دیسک شیرهای توپی و مخروطی مانند توپ یا استوانه مخروطی است. فلکه یا دسته به دیسک متصل شده و با چرخش فلکه، شیر باز و بسته می‌شود.
 

شیرآلات بهداشتی پدالی


بهترین انتخاب برای مکان‌های عمومی، شیرهای پدالی یا غیرلمسی است که به دلیل عدم نیاز به برق، جایگزین مناسبی برای شیرهای الکترونیکی هستند. در مدل‌های جدید شیرهای پدالی، می‌توان میزان آب گرم و سرد را تنظیم کرد. این شیرها معمولاً در مساجد، مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی استفاده می‌شوند. از مزایای دیگر شیرهای پدالی، عدم تماس دست با دستۀ شیر است که مانع از انتقال ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود. استفاده از شیرآلات پدالی، باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی می‌شود. 
 

شیرآلات بهداشتی اهرمی


این شیرها در دو مدل ایستاده و دیواری تولید می‌شوند. نوع ایستاده این مدل معمولاً در روشویی و سینک ظرف‌شویی و نوع دیواری آن در حمام و توالت کاربرد دارد. گاهی دیده می‌شود که از نوع دیواری، در روشویی هم استفاده می‌شود. در شیرهای اهرمی به جای مغزی، از کارتریج استفاده می‌شود. کارتریج‌ها در دو نوع سرامیکی و پلاستیکی وجود دارند. نوع سرامیکی این محصول کیفیت بهتری دارد. کارتریج‌های تولید شده در اسپانیا و ایتالیا کیفیت بهتری نسبت به سایرین دارند. در نوع پلاستیکی شیرهای اهرمی، برای کنترل جریان آب، از رینگ‌های پلاستیکی استفاده می‌شود.
 

شیرآلات بهداشتی الکترونیکی


در برخی از این شیرها، با به کارگیری وبلاتور، هوا با آب ترکیب شده و باعث می ‌شود تا آب به صورت حباب به بیرون بریزد. این کار باعث صرفه‌جویی بیشتری در مصرف آب می‌شود. البته شما می‌توانید با نصب سرشیرهای مختلف، میزان مصرف آب را تا حد زیادی کاهش دهید. شیوۀ کار این نوع شیرآلات الکترونیکی بر اساس دریافت نور مادون قرمز بوده و کاملا الکترونیکی هستند. به طوری که بدون تماس دست با شیر، در میدان دید، سنسورهای مادون قرمز شروع به کار می‌کنند. اگر یک جسم ثابت روبروی سنسور قرار بگیرد، بعد از مدت مشخص جریان آب قطع می‌شود. قیمت شیرآلات بهداشتی الکترونیکی نسبت به سایر شیرآلات گران‌تر است. این شیرآلات به صورت همزمان با برق و باتری کار می‌کنند.
 

نکاتی که در هنگام خرید شیرآلات بهداشتی باید به آن توجه کرد
شیرآلات بهداشتی پیسوار


این مدل، شیر ساده‌ای است که عموماً پیش از اتصال لوله‌های آب سرد و گرم به شیرهای مخلوط، نصب می‌شود. هدف از نصب شیرهای مخلوط این است که اگر دچار خرابی شد، بتوان جریان آب را قطع کرد و برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کرد. شیرهای پیسوار معمولاً از جنس برنجی هستند. البته امروزه از شیرهای پیسوار فیلتردار از جنس استنلس استیل استفاده می‌شود تا از ورود اجسام خارجی به داخل شیر جلوگیری شود.
 

شیرآلات بهداشتی شودر


یکی از برندهای معروف در زمینه تولید و عرضه شیرآلات بهداشتی،شیرآلات شودر است که توانسته است با ارائه محصولات باکیفیت، سبب جلب رضایت مشتریان شود. از مزایای این شیرها می‌توان به دوام بالا، طراحی ظریف آلمانی، ظاهر زیبا و ساخته شده در ایران، با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا اشاره کرد. از دیگر مزایای این برند، می توان به خدمات پس از فروش و آموزش‌های فنی اشاره کرد که برای مشتری بسیار حائز اهمیت است.

 
شیوه نگهداری از شیرآلات بهداشتی


بعضی مصرف‌کنندگان با تصور این که شیرهای اهرمی خراب شده‌اند، آن‌ها را دور می‌اندازند. اما این شیرها اگر استاندار باشند، اصلاً خراب و فرسوده نمی‌شوند. تنها کافی است بعد از مدتی کار کردن، کارتریج آن‌ها را تعویض کرد. به هیچ عنوان شیرآلات بهداشتی را در تماس با اسیدهای مختلف قرار ندهید؛ زیرا رنگ و جنس آن‌ها صدمه می‌بیند و علاوه بر کارایی، زیبایی آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. برای تمیز کردن شیرآلات بهداشتی، تنها از سرکۀ رقیق استفاده کنید. بهتر است هر چند وقت یک بار، شیرهای منزلتان را چک کنید تا مشکلی نداشته باشند. اگر خودتان در این زمینه وارد نیستید، می‌تواند از تکنسین‌های مربوطه کمک بگیرید.
 

بهترین زمان نصب شیر


بهترین زمان برای نصب شیرآلات، بعد از اتمام کلیۀ کارهای ساختمان، نصب سینک و کابینت است؛ زیرا قبل از نصب کابینت یا سینک، ممکن است شیرها به هنگام نصب آسیب ببینند.

کیفیت شیرآلات بهداشتی متفاوت است و هر برند کیفیت خاصی را ارائه می‌دهد. قیمت شیرهای واشری بسیار ارزان است، اما با شیرآلات بهداشتی چشمی و اهرمی تفاوت قیمتی زیادی دارد. پیش از خرید هر گونه شیری، حتماً از متخصصین این حوزه مشورت بگیرید.
 

دکتر تامین


شما می‌توانید برای خرید انواع شیرآلات ساختمانی، به فروشگاه اینترنتی دکتر تامین (سامانه آنلاین عمده فروشی تجهیزات و لوازم ساختمانی) مراجعه کرده و با مقایسه محصولات، خرید خود را به صورت آنلاین از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن و یا از طریق تماس تلفنی انجام دهید. همچنین می‌تو انید از مشاوره‌های رایگان قبل از خرید نیز بهره مند شوید. تیم دکتر تامین با سال‌ها تجربه در زمینه پروژه‌های اجرایی ساختمانی، توانسته است به یکی از بهترین تیم‌ها در این زمینه تبدیل شود.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها