مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی:

آذربایجان غربی پیشرو در اجرای قانون جهش تولید مسکن

برنامه اجرایی قانون جهش تولید مسکن در آذربایجان‌غربی جلوتر از آئین‌نامه‌ ابلاغی عملیاتی شده و با اینکه سهم استان در قانون تولید ١٧٨ هزار و ٩۶٢ واحد مسکن در مدت چهار سال تعیین شده اما برای ٢٢٣ هزار و ٣٩۴ واحد مسکن زمین در ١۴ شهرستان تأمین شده است.
کد خبر: ۱۳۵۰۸۶۳
به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از ارومیه،قانون جهش تولید مسکن که با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان اوایل شهریور ماه سالجاری به دولت ابلاغ شد، بارقه های امیدی را برای تامین مسکن اقشار کم درآمد جامعه و کسانی که هنوز نتوانسته اند برای خود سرپناهی دست و پا کنند، روشن کرد.

بر اساس این قانون دولت موظف است در چهار سال اول اجرای طرح، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در شهرها و روستاهای استان برای متقاضیان واجد شرایط ساماندهی و عرضه کند.
با ابلاغ این قانون به وزارت راه و شهرسازی، سهم هر استان در بازه زمانی چهارساله مشخص شده است که این رقم برای استان آذربایجان غربی ١٧٨ هزار و ٩۶٢ واحد مسکن است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این خصوص گفت: برنامه اجرایی قانون جهش تولید مسکن در آذربایجان‌غربی جلوتر از آئین‌نامه‌ ابلاغی عملیاتی شده و با اینکه سهم استان در قانون تولید ١٧٨ هزار و ٩۶٢ واحد مسکن در مدت چهار سال تعیین شده اما برای ٢٢٣ هزار و ٣٩۴ واحد مسکن زمین در ١۴ شهرستان تأمین شده است.

سیدمحسن حمزه‌لو تحصیل ٢۴ هزار هکتار اراضی ملی در داخل حریم را اقدام برجسته در تأمین زیرساخت‌های لازم جهت تحقق قانون جهش تولید مسکن برشمرد و اظهار کرد: اراضی مطابق با ضوابط و مقررات طرح تفصیلی تأمین و دسترسی آسان به خدمات زیربنایی یک اصل در اجرای طرح‌های حمایت از تولید و عرضه مسکن قلمداد می‌شود.

با بیان اینکه رئوس برنامه اجرایی قانون جهش تولید مسکن استان تهیه شده گفت: همگام با اجرای نهضت ملی مسکن، راهکارهای مناسب با توجه به تجربیات اجرای طرح اقدام ملی و مسکن مهر برای حل و فصل چالش‌های پیش‌رو ارائه می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی بر رفع موانع پیش‌روی تأمین زمین برای اجرای قانون جهش تولید تأکید کرد و گفت: الحاق به محدوده اراضی خارج از محدوده و تغییر کاربریهای شهری از مهم‌ترین راهکارهای مناسب برای تسهیل در خانه‌دار شدن مردم است.

وی بر صدور به موقع پروانه‌های ساختمانی در اجرای نهضت ملی مسکن تأکید کرد و یادآور شد که سازندگان می‌توانند همراه با کار عملیاتی بخشی از  تسهیلات را درخواست کنند.

حمزه لو با بیان اینکه تا به امروز ٣۵ هزار و ۶۵٠ خانوار در سامانه ثبت‌نام کرده‌‌اند، خاطرنشان کرد: تسهیلات بانکی برای واحدهای مسکونی در مرکز استان ٣ میلیارد و ۵٠٠ میلیون ریال،  سایر شهرها ٣ میلیارد ریال و مناطق روستایی ٢ میلیارد و ۵٠٠ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

ساماندهی بافت‌های فرسوده با اجرای قانون جهش تولید مسکن محقق می‌شود

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به قانون جهش تولید مسکن،  بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح‌های تولید مسکن و برنامه‌ریزی‌های توسعه و عمران شهری را از مهم‌ترین موضوع‌های این قانون عنوان کرد.

جلال تقی دخت گفت: استفاده از اراضی درون شهری در بافت فرسوده، سکونتگاههای غیر رسمی و اراضی متصل به بافت شهری به منظور تأمین زمین مورد نیاز برای جهش تولید مسکن در اولویت است.

وی با بیان اینکه حمایت از بخش خصوصی و ارائه طرح‌های تشویقی می‌تواند روند نوسازی بافت‌های ناکارآمد را سرعت بخشد، گفت: راه اندازی صندوق ملی مسکن یکی از مولفه‌های اثربخش در قانون جهش تولید محسوب می‌شود که تجمیع و تخصیص بهینه منابع مالی، هم‌افزایی و تقویت توان حمایتی را رقم می‌زند.

تقی‌دخت با اشاره به زیرساخت‌های آذربایجان‌غربی در اجرای این قانون، تصریح کرد: ظرفیت مناسبی در  کالبد شهرهای استان برای تولید مسکن وجود دارد چرا که بهسازی بافت ناکارآمد به وسعت ۶ هزار و ٢٠٠ هکتار از گسترش ناهمگون شهرها جلوگیری می‌کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها