دیپلمات‌های اروپایی در جمع خبرنگاران تصریح کرده‌اند مسئله سانتریفیوژهای ایران از جمله مسائلی است که در مذاکرات وین بر سر آن اختلاف وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۵۰۵۸۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، دیپلمات‌های اروپایی که اشاره‌ای به نام آن‌ها نشده در جمع خبرنگاران مدعی شده‌اند مسئله سانتریفیوژ‌های ایران یکی از اختلافات موجود در مذاکرات وین است که از دوشنبه برای رایزنی درباره رفع تحریم‌های ایران آغاز شده است.

در حالی که به گفته کارشناسان عدول طرف‌های غربی از جمله سه کشور اروپایی از تعهدات برجامی‌شان مقصر وضعیت فعلی برجام است، دیپلمات‌های اروپایی مدعی شده‌اند که طی روز‌های آینده «جدیت» تیم مذاکره‌کننده ایرانی را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

این دیپلمات‌ها که طبق ادعای رویترز خواسته‌اند نامشان فاش نشود گفته‌اند قصد ندارند برای گفتگو‌های «ضرب‌الاجل مصنوعی» تعیین کنند، اما در عین حال تصریح کرده‌اند: «وقتی برای صرف کردن بر روی تعارفات نداریم.»

منابع ادعایی مورد استناد رویترز گفته‌اند: «اگر آن‌ها نشان ندهند که درباره این مسئله جدی هستند به مشکل برخواهیم خورد. ۴۸ ساعت آینده بسیار مهم خواهد بود.»

بعد از نشست آغازین که دوشنبه برگزار شد کارشناسان روز سه‌شنبه کار بر روی مسئله رفع تحریم‌ها را شروع کردند و قرار است در گفتگو‌های روز چهارشنبه به مسئله تعهدات هسته‌ای ایران پرداخته شود.

«انریکه مورا»، سرپرست هیأت اتحادیه اروپا در پایان نشست روز دوشنبه گفته بود که به گفتگو‌ها امیدوار است. اما یک دیپلمات اروپایی درباره نشست آن روز گفت: «ما نه از سر آسودگی خاطر نفس راحت کشیدیم و نه داد و بیداد راه انداختیم.»

دیپلمات‌ها با بیان این ادعا که امیدوارند «تا پایان هفته تصویر روشن‌تری به دست بیاید» گفته‌اند که در صورت عدم حصول پیشرفت، ممکن است مذاکرات شکست بخورد. آن‌ها گفته‌اند: «آن موقع وقت این خواهد بود که در رویکرد دیپلماتیک خودمان تجدیدنظر کنیم، ولی هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.»

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از روز دوشنبه (۸ آذرماه/۲۹ نوامبر) در پایتخت اتریش آغاز شد. این نخستین دور از این گفتگو‌ها در دولت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفتگو‌ها تشکیل خواهد داد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفتگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد. طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفتگو می‌کرد، اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

دیپلمات‌ها ادعا کردند که در این دور از گفتگو‌ها «۷۰ تا ۸۰ درصد کار‌ها انجام شده‌اند، اما برخی از دشوارترین موضوعات باقی مانده‌اند.» پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از این دیپلمات‌ها نوشته بود که ۷۰ تا ۸۰ درصد متن پیش‌نویس توافق نوشته شده است.

آن‌ها گفته‌اند که مسئله سانتریفیوژ‌های ایران یکی از مسائلی است که هنوز حل نشده است.

مقام‌های ایران هنوز ادعا‌های منتسب به دیپلمات‌های غربی درباره نگارش ۷۰ تا ۸۰ درصد از متن پیش‌نویس توافق را تأیید نکرده‌اند. با این حال علی باقری، معاون وزیر خارجه ایران پیش از این در خصوص اسناد حاصل از ۶ دور مذاکره پیشین تأکید کرده که این اسناد صرفا یک پیش‌نویس است و هرچند ایران تمام آن‌ها را کنار نمی‌گذارد، اما پیش‌نویس اساسا سندی قطعی تلقی نشده و قابل تغییر و مذاکره است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها