تکرار سه‌باره تاریخ برای تیم ملی ایتالیا در راه رسیدن به جام‌جهانی

آتزوری در جهنم

 چند ماه پیش و در فینال یورو، وقتی جورجینیو  پنالتی‌اش مقابل تیم ملی انگلیس را تبدیل به گل نکرد، این مساله چندان به چشم نیامد زیرا تیم ملی ایتالیا در همان بازی، قهرمانی یورو را به‌دست آورد.
کد خبر: ۱۳۴۸۱۶۶
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، اما طی دو روز گذشته و بعد از آن‌که ایتالیا نتوانست مقابل ایرلند شمالی پیروز شود و آن‌طرف هم سوئیس با سه گل از سد بلغارستان گذشت تا جواز صعود مستقیم به جام جهانی قطر را به‌دست آورد، نام جورجینیو  باز در ذهن هواداران ایتالیا نقش بست. در بازی هفته گذشته ایتالیا و سوئیس اگر جورجینیو در دقایق پایانی پنالتی‌اش را تبدیل به گل می‌کرد، حالا ایتالیا و هوادارانش استرس مرحله پلی‌آف را نداشتند.

 تجربه‌های قبلی در پلی‌آف

البته این اولین‌بار نیست که ایتالیا و هوادارانش استرس و فشار مرحله پلی‌آف را تجربه می‌کنند. آتزوری قبل از این نیز دو بار به مرحله رفته بود که یک‌بار موفق به صعود شد و یک‌بار هم به جام جهانی نرسید. بار نخست مربوط به مقدماتی جام جهانی ۹۸ فرانسه بود. ایتالیا در گروه خود پس از انگلیس در رده دوم قرار گرفت و مجبور شد برای رسیدن به فرانسه در پلی‌آف مبارزه کند. آنها در قرعه‌کشی حریف روس‌ها شدند و دو بازی سخت و نفسگیر با این تیم برگزار کردند.
شاگردان چزاره مالدینی در دیدار نخست در روسیه، با گلزنی ویری پیش افتادند ولی تنها چند دقیقه بعد فابیو کاناوارو به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا این دیدار با تساوی یک بر یک به پایان برسد. در دیدار برگشت و در ورزشگاه سن پائولو ناپل که اکنون به نام دیگو مارادونا شناخته می‌شود، آتزوری با گلزنی پیرلوئیجی کازیراگی به برتری یک بر صفر رسید و جواز حضور در فرانسه را گرفت.
فاجعه تلخ برای لاجوردی‌پوشان چهار سال پیش و در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رخ داد. این تیم که با هدایت جان پیر ونتورا هیچ شباهتی به تیم قدرتمند آتزوری نداشت، در مرحله گروهی بعد از اسپانیا در رده دوم قرار گرفت و به پلی‌آف رفت تا مقابل سوئد قرار بگیرد. ایتالیا در دور رفت مقابل سوئد در خاک این کشور تن به شکست یک بر صفر داد ولی همه امیدوار بودند در شهر میلان این تیم به برتری دست یابد. آتزوری پیش چشمان ۷۲‌هزار و ۶۹۶‌تماشاگر در ورزشگاه سن‌سیرو و طرفداران این تیم پای گیرنده تلویزیون یک نمایش اسفبار به ثبت رساند تا فاجعه ونتورا جاودانه شود. این مربی در لحظه‌ای که به گل نیاز داشت، دانیله ده‌روسی را وارد زمین کرد و به سوژه بزرگ دنیای فوتبال لقب گرفت. حالا همه منتظرند ببینند صعود ایتالیا از پلی‌آف برای دومین‌بار اتفاق می‌افتد یا قهرمان یورو برای دومین سال موفق به صعود به جام جهانی نمی‌شود.

 قرعه مرگ

با توجه به به تغییراتی که طی چند سال اخیر در فوتبال اروپا افتاد، نحوه مسابقات پلی‌آف منطقه اروپا برای صعود به جام جهانی قطر دستخوش تغییر شد. در مقدماتی جام جهانی روسیه در اروپا، هشت تیم دوم مستقیم به پلی‌آف رفتند و در دو بازی رفت و برگشت، تکلیف دیگر تیم‌های صعود کرده به روسیه مشخص شد. اما امسال تعداد گروه‌ها در مرحله مقدماتی به ۱۰ گروه رسید تا ۱۰ تیم برتر هر گروه به‌طور مستقیم به قطر بروند. ۱۰ تیم دوم هر گروه به همراه دو تیم برتر بازی‌های لیگ ملت‌های اروپا به مرحله پلی‌آف می‌روند تا از جمع ۱۲ تیم، سه سهمیه دیگر اروپا برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ مشخص شود.
اما هواداران تیم‌هایی همچون پرتغال و ایتالیا به این دلیل استرس دارند که نحوه صعود می‌تواند برایشان خیلی چالشی باشد. طبق اعلام فیفا، این ۱۲ تیم در دو گلدان قرار می‌گیرند. شش تیم گلدان اول تیم‌هایی هستند که بهترین نتیجه را به‌عنوان تیم دوم در مرحله گروهی گرفته‌اند. در گلدان دوم، دو تیم صعود کرده از لیگ ملت‌ها در کنار چهار تیم دوم قرار می‌گیرند. تا قبل از بازی‌های دیشب که تکلیف گروه‌های D و G هم مشخص شد، پنج تیم گلدان اول و چهار تیم گلدان دوم مشخص شده بودند.
تا قبل از بازی‌های دیشب، حضور ایتالیا، پرتغال، روسیه، اسکاتلند و سوئد در گلدان اول قطعی شده بود. در گلدان دوم هم حضور اتریش، مقدونیه، چک و ولز قطعی بود. نحوه برگزاری بازی‌ها این‌طور است که بعد از قرعه‌کشی، تیم‌های گلدان اول با گلدان دوم بازی می‌کنند. شش تیم پیروز این مرحله باز بعد از قرعه‌کشی مقابل هم قرار می‌گیرند و در نهایت سه تیم نهایی صعودشان به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطعی می‌شود. به‌عنوان مثال این احتمال وجود دارد که در مرحله نهایی و بعد از قرعه‌کشی، تیم‌های بزرگی همچون ایتالیا و پرتغال مقابل هم قرار بگیرند. قرعه‌کشی مرحله بعد جمعه هفته آینده و در شهر زوریخ برگزار می‌شود. بازی‌های مرحله نیمه‌نهایی هم ۲۴ و ۲۵ آگوست و نهایی نیز ۲۸ و ۲۹ آگوست برگزار می‌شود.
موضوع دیگری که در نوع خودش جالب است، تقابل ستاره‌ها در مرحله پلی‌آف است. پرتغال با ستاره‌هایی همچون کریس رونالدو، برونو فرناندز و برناردو سيلوا وارد این مرحله شده است. روبرت لواندوفسکی با لهستان برای صعود می‌جنگد و زلاتان ابراهیموویچ نیز بعد از چند سال بازگشت به تیم ملی سوئد، اصلا دوست ندارد دوران فوتبال ملی‌اش به همین راحتی تمام شود. در تیم ملی ایتالیا هم بازیکنانی همچون دوناروما، بونوچی، کیزا و اینسینیه که همین چند ماه پیش قهرمان یورو شدند، اصلا نمی‌خواهند بازی‌های قطر را از تلویزیون مشاهده کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها