۲/۵بامداد با کامران تفتی و شوماخرهای دست‌فرمون همراه شدیم

آرامش در خیابان، هیجان در پیست

کافی است ذهن‌مان را جمع‌وجور کنیم و یادی از مسابقات تلویزیونی کنیم. مسلما یکی از اولین مسابقه‌هایی که به ذهن‌مان می‌رسد، ببین و بگو است که با اجرای مسعود روشن‌پژوه پخش می‌شد. آن مقطع خیلی خبری از تکنولوژی نبود به همین دلیل وقتی قرار بود مسابقه‌ای طراحی شود، تصاویر پخش نمی‌شد و اصل اجناس را در دکور می‌گذاشتند. مسابقه ببین و بگو به این شکل بود که در دکور مسابقه، تعدادی وسیله‌خانه از‌جمله یخچال، دوچرخه، اتو و... قرار داشت و شرکت‌کننده چند ثانیه نگاه می‌کرد و بعد باید از حفظ نام ۲۰‌وسیله را عنوان می‌کرد و... حال بعد از گذشت این همه سال دیگر مسابقات تلویزیونی رنگ‌ولعاب ویژه‌ای به خودش گرفته و مسابقات نه‌تنها از ساختار تلفنی یا سوال و پاسخ فاصله بسیار عمیقی گرفته بلکه دیگر برنامه‌سازان به دنبال ساخت مسابقات هیجان‌انگیز برای مخاطبان هستند. یکی از این مسابقات که آدرنالین خون را بالا می‌برد و مورد‌علاقه کسانی است که عشق سرعت دارند ، «دست‌فرمون» با اجرای کامران تفتی است که پخش فصل‌جدید آن از چندی پیش از شبکه نسیم آغاز شده و کسانی که عشق سرعت و رانندگی دارند، می‌توانند در این فصل از مسابقه خودشان را محک بزنند زیرا این فصل از مسابقه متنوع‌تر شده و با شعار «آرامش در خیابان، هیجان در پیست» پخش می‌شود. همچنین حواشی این برنامه در قالب «مثبت دست‌فرمون» با اجرای حامد تهرانی روی آنتن می‌رود. همه این موارد دلیلی شد تا ما بامداد یکی از روزها مهمان برنامه بوده و در کنار گفت‌و‌گو با عوامل و مجری از نزدیک بیننده این مسابقه باشیم.
کد خبر: ۱۳۴۴۳۴۰
چه خبر از پشت‌صحنه؟
بوستان‌ولایت لوکیشن برنامه دست‌فرمون؛ هوا سرد ‌شده است و بعد از گذشتن از دو گیت به پیست برنامه می‌رسیم و یک پیست اتومبیلرانی و موتورسواری بزرگ که چند موتور سنگین در حال تمرین روی پیست هستند. چند ماشین هم در حال تعویض چرخ‌ها و بررسی فنی هستند تا برای حضور در مسابقه آماده شوند.
اتاق آبی، استودیوی برنامه مثبت دست‌فرمون است که شرکت‌کنندگان قبل از حضور در پیست، نقشه‌خوانی مسیر را در این اتاق انجام می‌دهند. ۳۰تیم از استان‌های مختلف در این فصل از مسابقه شرکت کرده‌اند و مرحله‌به‌مرحله جلو می‌روند تا به فینال برسند.
همهمه و هیجان زیادی در پیست و اطرافش وجود دارد و هم‌تیمی‌ها درباره این‌که چطور زمان کمتری در مسابقه بزنند با هم صحبت می‌کنند. مسیر مسابقه با لاستیک‌هایی که به رنگ سفید و قرمز در آمده در کنار پیست مشخص‌شده؛ مسیری سخت‌وپر ییچ‌و‌خم که شرکت‌کنندگان باید در این مسیر دست‌فرمون خود را به رخ همدیگر و بینندگان بکشند.
کارشناس‌های برنامه در حال توضیح‌دادن به شرکت‌کننده‌ها برای حضور در پیست هستند؛ این‌که چطور بتوانند خودشان را بهتر نشان دهند و زمان کمتری بزنند تا برنده باشند؛ شرکت‌کنندگانی از شمالی‌ترین نقطه کشور و استان مازندران تا جنوبی‌ترین نقطه ایران خوزستان؛ اینها همه به عشق دیده‌شدن و شرکت در برنامه ‌دست‌فرمون‌ به اینجا آمده‌اند.
تمرین کم‌کم رو به پایان است و مسابقه آغازشده و گروه‌ها به‌صورت امدادی رقابت خود را آغاز می‌کنند. اوج هیجان و تلاش را می‌شود در پیست این برنامه دید. ماشین‌ها، موتورها و رانندگانی که برای رسیدن به خط‌پایان تلاش بی‌وقفه‌ای دارند. ساعت از ۲نیمه‌شب گذشته اما انرژی شرکت‌کنندگان این برنامه تفاوتی با ساعت‌های اولیه و آغاز برنامه ندارد. در این قسمت از برنامه ۱۶تیم باهم رقابت می‌کنند و به ۸تیم خواهند رسید تا پس از آن مرحله نیمه‌نهایی و نهایی را پشت‌سر بگذارند. هر چه ساعت می‌گذرد هوا سردتر می‌شود اما مسابقه به اوج هیجان خود رسیده و شرکت‌کنندگان بی‌قرار حضور در پیست برای مسابقه‌دادن هستند. لذت این شوق و هیجان را با دیدن برنامه ‌دست‌فرمون‌ تجربه کنید.
 
آرامش در خیابان، هیجان در پیست

تفتی از تجربه اجرا در این فصل می‌گوید:
خوانندگی و اجرا هم جزئی از بازیگری است
کامران تفتی، بازیگر، مجری و خواننده‌ای که این‌بار در قامت اجرا در یک برنامه پر‌چالش و سخت خودش را محک می‌زند. او از تجربه‌اش در این برنامه می‌گوید.
وی درباره فصل‌سوم برنامه دست‌فرمون می‌گوید: در این فصل از مسابقه یک تفاوت وجود دارد و این‌که رویکرد امدادی و استانی داشت. دیگر کسی به‌صورت انفرادی در این مسابقه شرکت نکرده که بخواهد هنر موتورسواری یا اتومبیلرانی خود را به‌‌رخ بکشد و امدادی و استانی‌شدن این برنامه باعث شد که هیات‌های اتومبیلرانی و موتورسواری استان‌ها درگیر شده و تمام شهرهای ایران توانستند در این برنامه حضور پیدا کرده و شرکت‌کننده داشته‌باشند. حال برخی از شهرها و استان‌ها امکانات بهتری داشته و توانستند گروه‌های بهتر یا چند تیم را روانه این مسابقه کنند و یک‌سری از استان‌ها و شهرها گفتند که امکاناتش را نداریم و تیم ارسال نکردند. خیلی از تیم‌ها در این دوره از شهرهای دیگر لژیونر گرفتند مثلا قهرمانی از کرج به تیم یزد رفته یا قهرمانی از تهران به تیم سمنان رفته‌است. این روش امدادی و تیمی کار‌کردن خیلی جذاب بود. پیست متفاوت‌تر، شرایط هیجانی متفاوت‌تر و آمادگی جسمانی در این فصل برای شرکت‌کنندگان ملاک است و باید قسمتی از پیست را بدوند.
وی ادامه می‌دهد: در فصل‌های قبل پیشنهادهایی داشتیم مبنی بر این‌که چرا افرادی که رانندگی عادی دارند، جایی در این مسابقه ندارند؟ در این فصل به سمت استعدادیابی رفتیم. البته نه نوع پروپاگاندا شده‌ای که سر و صدا کنیم و مدل برنامه‌های تلنت محور بخواهیم افراد را انتخاب کنیم. فراخوانی منتشر شد تا جوانانی که علاقه‌مندند و عشق سرعت و رانندگی دارند، در مسابقه حضور پیدا کنند و زیر نظر چهار مربی درجه یک آموزش ببینند و انتخاب شوند و مستعدترین آنها به پیست دست‌فرمون برسند.
تفتی می‌گوید: فصل سوم دست‌فرمون با تمام قوا تخصصی و عامه محور شده‌است. این برای من و مخاطبانی که برنامه را دنبال می‌کنند نکته جذابی بود. مخاطبان ارتباط بهتری با این فصل برقرار کردند و بیشتر درگیر این برنامه شدند و بیشتر انتقاد و پیشنهاد دارند و این باعث شده ما انگیزه بیشتری پیدا کنیم. مثلا سوال می‌کنند چرا از ماشین‌هایی با بزک بیشتر یا اسب بخار بالاتر استفاده نمی‌کنید و وقتی متوجه می‌شوند اینجا پژو ۲۰۶داریم که با هزینه‌هایی که برای‌ آن می‌شود با قیمت معمول خود فاصله بسیار دارد، تعجب می‌کنند چه هزینه‌ای برای یک ماشین مسابقه‌ای می‌شود. این سوال‌ها و این طرح موضوعات از طرف مخاطبان یعنی این‌که برنامه توانسته ارتباط خوبی با بیننده برقرار کند.
مجری برنامه دست‌فرمون بیان می‌کند: در فصل قبلی تمام شرکت‌کننده‌ها یا قهرمان بودند یا حضور در فضای حرفه‌ای اتومبیلرانی یا موتورسواری را تجربه کرده‌بودند اما در فصل سوم این‌گونه نیست و این فضا برای همه علاقه‌مندان باز شد که خود را در این مسابقه محک بزنند. این موضوعات و چالش‌ها باعث حال خوب من در این برنامه شده‌است.
وی درباره تجربه اجرای این مسابقه می‌گوید: اجرا و بازیگری جدا از هم نیست و هیچ منافاتی با یکدیگر ندارد. اجرا، خوانندگی، دوبله و تمام اینها برای من جزو بازیگری به شمار می‌رود. من در اجرا‌هایم از بازیگری استفاده می‌کنم. اجرا زیرمجموعه بازیگری است، خوانندگی زیرمجموعه بازیگری است، گویندگی و دوبله هم جزوی از بازیگری است. تمام اینها مجموعه‌ای است که شما را به یک بازیگر و هنرپیشه
تبدیل می‌کند.
 من در راستای هنرپیشگی و آکتور شدن تلاش خودم را می‌کنم تا این اتفاق بیفتد.
این بازیگر توضیح می‌دهد: یک زمانی در دهه ۷۰این‌گونه بود که اگر مجری بودی، نمی‌توانستی بازیگری کنی یا خواننده بودی، نمی‌توانستی بازیگر شوی یا اگر بازیگر بودی، نمی‌توانستی خواننده یا مجری شوی اما با این جهانی که در آن زندگی می‌کنیم و هرکدام از ما یک رسانه در دست داریم و در رسانه خود می‌توانیم بایستیم و ویدئو بگیریم، می‌توانیم کلمات پر مغز را انتشار دهیم تا تأثیرگذار و جریان‌ساز باشیم و فرهنگسازی کنیم. طبعا دیگر این نوع مرزها وجود ندارد و برداشته است. به نظرم نگاه و فضای مدرن در اجرا، بازیگری و خوانندگی و هر فعالیت هنری معطوف به یک حیطه نیست که شما بایستید و بگویید من فقط می‌نشینم و هر ۱۰سال یک بار یک فیلم بازی می‌کنم‌ که آیا مردم آن را دوست داشته‌باشند یا دوست نداشته‌باشند. من سراغ تمام ابرازهایی که احساس می‌کنم می‌توانم از آن طریق با مخاطبم و کسی که من را به‌عنوان هنرمند دوست دارد، ارتباط برقرار کنم، خواهم رفت. حالا شاید در این کاری که انجام می‌دهم، پشیمان شوم یا شاید بد باشم اما این تجربه و ریسک را دوست دارم.
وی عنوان می‌کند:ساختار برنامه ترکیبی، سرگرمی، ورزشی دست‌فرمون مشخص است. یک گرداننده ، طراح ، کارشناس، مربی و شرکت‌کننده دارد که هرکدام از این اجزا بیرون باشند این چرخه لنگ می‌زند. من در وهله اول از بیرون نگاه می‌کنم که ببینم به چه دلیل در این برنامه حضور دارم، چون عشق ماشین و موتور هستم و این علاقه شخصی مرا به سمت برنامه سوق می‌دهد. بعد می‌بینم این برنامه کارگردانی دارد که سال‌ها سابقه تولید برنامه‌های تلویزیونی دارد و می‌تواند تمام این بازوها را با هم هماهنگ کند. تهیه‌کننده‌ای دارد که سابقه تولید بیش از ۱۰۰قسمت برنامه در حوزه موسیقی داشته و حالا در حوزه ورزشی و سرگرمی ورود کرده‌است.
تفتی بیان می‌کند: من در فصل اول شرکت‌کننده مسابقه بودم و در فصل دوم به جای برادرم، کامبیز دیرباز در این برنامه به عنوان مجری حضور پیدا کردم و در فصل سوم هم توفیقی نصیبم شد که در این برنامه حضور داشته‌باشم و این امکان به لطف مدیر شبکه نسیم، فضای خوب این شبکه و نوع تصمیم‌گیری بود که من با این برنامه در فصل سوم همکاری داشتم. در این برنامه همه چیز در اوج حرفه‌ای بودن و اصولی پیش می‌رود. لحظه‌ای که احساس کنم فضا، حرفه‌ای و تخصصی نیست و فقط قرار است یک برنامه‌ای ساخته شود از برنامه خارج می‌شوم. من به این دلیل در برنامه دست‌فرمون هستم که از رأس تا ذیل آن آدم‌های متخصص هستند و وقتی این فضای حرفه‌ای را می‌بینم، اشتیاقم برای حضور در این برنامه بیشتر می‌شود.

آرامش در خیابان، هیجان در پیست

تهیه‌کننده درباره دغدغه‌هایش توضیح می‌دهد:
فرهنگ‌سازی در کنار سرگرمی
محمود محمودی، تهیه‌کننده برنامه دست‌فرمون درباره چالش‌های ساخت چنین برنامه‌ای توضیح می‌دهد: از زمان شیوع کرونا همه درگیر چالش هستند، چه برنامه‌های گفت‌وگومحور و استودیویی و چه برنامه ما که سه چهار لوکیشن متفاوت دارد. من و بقیه همکاران تجربه برنامه‌های دیگر را داشته‌ایم. وقتی از یک شرکت‌کننده دعوت می‌کنیم خودش می‌آید و در مسابقه شرکت می‌کند ولی ما در این مسابقه باید خیلی از موارد را هماهنگ کنیم.باید با هواشناسی هماهنگ باشیم که زمان مسابقه، باران نبارد یا باید با پلیس راهور هماهنگ شویم، چون خیلی از ماشین‌های مسابقه برای پیست هستند، پلاک ندارند و باید با ماشین‌بر جابه‌جا شوند. موتورهایمان هم سنگین هستند که اجازه تردد در شهر ندارند.
وی ادامه می‌دهد: طراحی این فصل از برنامه کمی سخت  و گسترده‌تر از فصل‌های قبل بود. باشگاه اتومبیلرانی دست‌فرمون را راه‌اندازی کرده‌بودیم که قرار بود در چهار طرح برگزار شود و استعدادیابی کنیم. فراخوانی دادیم تا کسانی که علاقه‌مند بودند ولی سکو نداشتند، بیایند در باشگاه اتومبیلرانی ما و با حضور چهار مربی خبره آموزش ببینند. سه اردو در شهرهای ارومیه، کرمانشاه و شیراز با مربیگری فرهاد مطلبی، شروین یگانه و محسن جعفری برگزار کردیم و اردوی تهران هم با یلدا مرادی و میترا فلاحی‌پور که از بهترین‌های اتومبیلرانی ایران هستند، برگزار شد. درنهایت اتفاق خوبی رقم خورد، افرادی که در آکادمی ما آموزش دیدند وارد پیست شدند و مسابقات جذابی برگزار شده‌است.
  تهیه‌کننده برنامه دست‌فرمون شرح می‌دهد: یک بخش هم مسابقات امدادی است که به صورت تیمی و استانی برگزار می‌شود. در ثبت نام اولیه ۴۰ تیم از استان‌های مختلف ثبت نام کردند اما متاسفانه چند نفر از این افراد به علت ابتلا به کرونا فوت کردند و به دلیل همین اتفاقات برخی از تیم‌ها هم از لحاظ روحی به هم ریختند و انصراف دادند. در نهایت از ۴۰ تیم به ۳۰ تیم رسیدیم و با تغییر در چارت‌مان کار را با ۳۰ تیم شروع کردیم. مدتی هم در برگزاری این بخش وقفه افتاد و حتی ما یک آیتمی را پخش کردیم و کامران تفتی در آن آیتم دلیل دیر رفتن برنامه روی آنتن را توضیح داد. همچنین به دلیل همین مسائل طراحی برنامه هم دچار تغییراتی شد؛ مثلا ما استودیو را به گونه‌ای طراحی کرده‌بودم که تماشاگرها بنشینند و مسابقه را تماشا کنند، اما متاسفانه نتوانستیم در خدمت آنها باشیم. با این که سکوهای تماشاگرها در فضای باز بود، اما ترجیح دادیم ریسک نکنیم تا برای کسی مشکلی ایجاد نشود و گفتیم فقط تیم‌ها بدون همراه بیایند. در نهایت ۳۰تیم از ۲۳ استان شرکت کردند.
وی درباره بخش انفرادی در مسابقه دست‌فرمون توضیح می‌دهد: بخش انفرادی به این صورت است که از هر تیمی یک شخص به انتخاب تیم حرکات نمایشی را  اجرا می‌کند. تصمیم‌گیری از صفر تا صد در این بخش به عهده بیینندگان است و آنها هستند که فرد برگزیده این بخش را با رای خود انتخاب می‌کنند. از این کار هدف داشتیم یکی این‌که این فرهنگ را رواج دهیم که حرکات نمایشی و هیجانی را به جای خیابان‌ها در پیست انجام دهند و اگر فکر می‌کنند کار جذابی انجام می‌دهند از مردم رای بگیرند. ۹۰ ثانیه به هر کس زمان دادیم تا با هر وسیله نقلیه‌ای که می‌خواهند، اعم از موتور و ماشین حرکات نمایشی انجام دهند و از مردم بخواهند که از طریق تلوبیون به آنها رای بدهند، حتی یکی از شرکت‌کننده‌ها با دوچرخه آمد و در این بخش شرکت کرد. ۳۰ نفر این کار را انجام داده‌اند و قرار است مردم به آنها رای بدهند.
محمودی درباره حوادث این مسابقه می‌گوید: ما طبیعتا حوادثی را در پیست داشتیم، حتی یکی از شرکت‌کننده‌های باشگاه اتومبیلرانی شروین یگانه اینجا چپ کرد اما به این دلیل که از کارشناسان خبره فدراسیون استفاده کردیم و به دلیل نوع طراحی پیست و ایمنی که برای لاستیک‌ها در نظر گرفتیم و شن‌هایی که در اطراف پیست ریختیم تا جلوی سرعت را بگیرد، حداقل حوادث و آسیب را داشتیم. ضمن این‌که در تمام طول برگزاری هر قسمت از مسابقه اورژانس و آتش‌نشانی در کنار ما هستند. اتفاقات ناگواری نداشتیم اما به دلیل این‌که امسال دویدن در پیست را هم داریم و مردم هم خیلی از ورزش دور هستند، برخی افراد پس از دویدن دچار تپش قلب و نارسایی‌های قلبی می‌شوند. چند مورد این چنینی داشتیم که اورژانس سریع وارد عمل شده و رسیدگی کرده‌است.
وی درباره تعامل با شبکه نسیم و سازمان صدا و سیما نیز می‌افزاید: شبکه نسیم و شخص دکتر احسانی واقعا پای این برنامه ایستاده‌اند. زمانی که این برنامه در سال ۹۸ روی آنتن رفت به دلیل این‌که برنامه خاصی بود و مشابه نداشت، به سرعت شناخته و جزو برندهای سازمان شد. شبکه نسیم هم برندهایش را به خوبی حفظ می‌کند و با این‌که کنداکتور محدودی دارد و این برنامه سه بار در روز تکرار می‌شود، ما هم تلاش می‌کنیم که در کنداکتور سالانه شبکه باشیم. از آنجا که «دست‌فرمون» برنامه خاصی است، مخاطبان خاصی دارد و ما هم تمام سعی‌مان را می‌کنیم که مخاطبان بیشتری داشته‌باشیم، امیدوارم این حمایت‌ها همچنان برقرار باشد.
تهیه‌کننده برنامه دست‌فرمون همچنین اظهار می‌کند: ما فرهنگسازی زیادی انجام دادیم از جمله این‌که نیاز به ماشین‌های عجیب و غریب ندارد و با هر ماشینی می‌توان وارد پیست شد، مسابقات اتومبیلرانی ژانرهای مختلفی دارد و با هر ماشینی می‌توان در این مسابقات شرکت کرد و... همه اینها در این برنامه اتفاق افتاده‌است. همچنین یک اتفاق مهم دیگر تعامل با استان‌هاست. این بچه‌ها دو سال پیش هیچ جایی برای تمرین نداشتند، خودشان می‌رفتند یه پارکینگ یا مدرسه یا هر فضای دیگری را برای تمرین و انجام حرکات نمایشی و... پیدا می‌کردند اما الان همه شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، ادارات ترییت‌بدنی استان‌ها و... جایی را برای تمرین در اختیار آنها قرار می‌دهند، نیروی انتظامی خیابانی را برایشان خلوت می‌کند تا بتوانند هفته‌ای دو یا سه بار در آنجا تمرین کنند و این فرهنگسازی از طریق شبکه نسیم و برنامه دست‌فرمون ایجاد شده که اتفاق مهمی است.
وی ادامه می‌دهد: ما در باشگاه اتومبیلرانی دست‌فرمون چیزهایی آموزش می‌دهیم که مردم عادی هم می‌توانند یاد بگیرند و جلوی خیلی از حوادث در خیابان‌ها و جاده‌ها گرفته می‌شود. ما نخواستیم مثل برنامه‌های دیگر آموزش به صورت مستقیم داشته‌باشیم اما در همان مسابقه چیزهایی یاد دادیم که در رانندگی به درد مردم عادی هم می‌خورد. در حالی که شبکه نسیم از ما برنامه آموزشی نخواسته بلکه تنها یک برنامه سرگرمی خواسته‌است اما کار فرهنگی و آموزشی نیز در این برنامه اتفاق می‌افتد. ما شاهدیم که شرکت‌کننده با ۲۰ تا ۲۵ درصد مهارت رانندگی وارد اردوی ما شده و با ۸۰ تا ۸۵ درصد توانایی خارج شده‌است و در یک اردوی ۱۰ روزه این اندازه اتفاقات مثبت رخ داده و دستاوردهای قابل توجهی داشته‌است.
 
آرامش در خیابان، هیجان در پیست

کارشناس اتومبیلرانی و طراح پیست می‌گوید:
ما از هیچ برنامه‌ای الگوبرداری و کپی نداشتیم
بهنام صفاریان، کارشناس اتومبیلرانی و طراح پیست درباره طراحی این اثر می‌گوید: مخاطبان مرا بیشتر در حوزه موسیقی می‌شناسند اما علاقه من به ورزش اتومبیلرانی بسیار زیاد است و حدود ۱۰سال بود این طرح را داشتم و می‌خواستم یک برنامه‌ یا مسابقه‌ای در رشته موتور اسپورت ساخته شود. در گذشته هر شش ماه یک بار گاهی اوقات حدود نیم‌ساعت تلویزیون گزارشی کوتاه از مسابقات اتومبیلرانی نشان می‌داد و من واقعا دوست داشتم مردم بیشتر با این رشته آشنا شوند و درک بهتری از رشته موتور اسپرت داشته‌باشند. هیچ بهایی به اتومبیلرانی داده نمی‌شد، من دوست داشتم مردم این ورزش را بشناسند و تمام سعی و تلاش خود را کردم تا این برنامه ساخته شود.
صفاریان می‌گوید: تفاوتی که این برنامه با دیگر برنامه‌ها دارد این است که به هیچ عنوان کپی نیست و برگزاری این نوع برنامه به این شکل برای اولین‌بار است در ایران انجام می‌شود. فصل اول برنامه ساخته شد و طبق اعلام روابط‌عمومی جزو پربیننده‌ترین برنامه‌ها بوده و مخاطبان از آن رضایت با درصد بالا داشتند. فصل دوم هم با طراحی کمی متفاوت‌تر ساخته شد و باز هم مورد قبول مخاطبان و سازمان صدا و سیما واقع شد و از طرفی در فصل دوم با میزان بالای درخواست برای حضور در مسابقه دست‌فرمون مواجه بودیم که این نشان از علاقه‌مندی مردم به این رشته ورزشی دارد. ما استعدادهای زیادی در این رشته ورزشی داریم که به دلیل نبود امکانات و نادیده گرفته شدن آنها، استعدادشان به هدر می‌رود. سعی کردیم با برگزاری این مسابقه تا حدی کمکی باشیم برای دیده شدن این استعدادها و این‌که بتوانیم به پویایی این ورزش کمک کنیم.
وی هدف از ساخت این برنامه را جدای از مسابقه و سرگرمی، نوعی فرهنگ‌سازی برای جوانان و علاقه‌مندان رانندگی می‌داند که بدانند هیجان رانندگی را باید در پیست خالی کنند و در خیابان باید کاملا قانونی و قانونمند رانندگی کنند.
طراح مسابقه دست‌فرمون درباره بحث سرمایه‌گذار برنامه و حمایت شبکه نسیم و مدیران این شبکه از برنامه می‌گوید:«برای گرفتن حامی مالی به منظور ساخت این برنامه حتی به قطعه‌سازان ماشین‌ها و شرکت‌های معروف تاکسی‌ اینترنتی هم رجوع کردیم اما هیچ‌کدام حاضر به همکاری نبودند تا این‌که مسؤولان و مدیران صدا و سیما و شبکه‌نسیم با در اختیار قرار دادن امکانات باعث شدند این برنامه ساخته شود و خوشبختانه مورد استقبال هم قرار گرفت و تاکنون سه فصل ادامه داشته‌است.
وی درباره تفاوت فصل‌سوم با دو فصل قبلی بیان می‌کند: در دو فصل اول بیشتر قهرمانان کشوری که کاپ‌های زیادی داشتند در این مسابقه شرکت می‌کردند اما در فصل‌سوم با تشکیل باشگاه دست‌فرمون و زیر نظر اساتید مسابقات اتومبیلرانی تعداد زیادی از جوانان مستعد که جویای نام هستند در این مسابقه و به صورت گروهی حضور می‌یابند. ما از نظر امکانات بسیار ضعیفیم و نمی‌توانیم خود را با کشورهای صاحب سبک در این رشته قیاس کنیم اما همین که به لطف مسؤولان سازمان صداوسیما شرایطی فراهم شده تا این بچه‌ها بتوانند خودشان و هنر رانندگی با موتور و ماشین را به نمایش بگذارند، قطعا کار بزرگی بوده‌است. ما تازه اول مسیر هستیم و امید داریم در آینده و با حمایت‌های مسؤولان می‌توانیم حرف‌های زیادی در این رشته حتی در سطح دنیا داشته‌باشیم.
صفاریان عنوان می‌کند: یکی از معضلات ما در گذشته مجهز نبودن پیست به روشنایی بود و ما مجبور بودیم در آفتاب تمرین کرده و مسابقه دهیم که بسیار زیاد کار را برایمان سخت می‌کرد. حالا اما یک پیست خوب در اختیار داریم که تا حد زیادی باعث رفع این معضل و مشکل برای علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان این رشته ورزشی شده‌است. امیدوارم ساخت این برنامه در فصل‌های بعد هم ادامه داشته‌باشد و بتوانیم از جای جای ایران افراد مستعد را شناسایی و معرفی کنیم.
وی در پایان می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی که فعالان حرفه‌ای و آماتور این رشته با آن دست به گریبان هستند، هزینه بالای ماشین‌ها و موتورهایی است که با آن مسابقه می‌دهند. خیلی از شرکت‌کنندگان مسابقه ما کارمند یا کاسب هستند و فقط به عشق رانندگی در این رشته فعالیت می‌کنند. امیدوارم با دیده شدن دست‌فرمون شرایطی مهیا شود تا این افراد بتوانند راحت‌تر به علایق خود دست یابند.

آرامش در خیابان، هیجان در پیست

صحبت‌های کارگردان از ساخت این مجموعه
هیجان در پیست آرامش در خیابان
مسعود صنم، کارگردانی این مجموعه را به‌عهده دارد. او در گفت‌وگو با ما درباره سختی‌های این غالب برنامه‌سازی صحبت کرده است.
مسلما کارگردانی یک مسابقه تلویزیون اتومبیلرانی و موتورسواری بسیار دشوارتر از تولید برنامه‌های گفت‌وگو محور است. درباره ادامه‌دار شدن برنامه دست‌فرمون کمی توضیح دهید و این‌که به دلیل استقبال مخاطبان بود یا این‌که شبکه به ساخت فصل‌های بعدی این برنامه علاقه داشت؟
ما خواستیم در یک برنامه تلویزیونی به این رشته ورزشی مهیج که تیم ملی هم ندارد و همیشه مهجور واقع شده، بپردازیم. ماشین عضو ثابت بیشتر خانواده‌های ایرانی است که هم با آن مسافرت می‌روند و تفریح می‌کنند هم به ماشین‌هایشان بها می‌دهند. در تلویزیون کمتر برنامه‌هایی داریم که از ابزار در آنها استفاده شود و بیشتر برنامه‌ها گفت‌وگومحور بود، البته برنامه‌هایی را استادان من ساخته‌اند اما این برنامه‌ها انگشت‌شمار بوده‌است. نمونه‌های خارجی هم ساخته شده‌بود اما این نوع برنامه که اکنون روی آنتن شبکه نسیم می‌رود تا به حال در هیچ کشوری ساخته نشده‌است. این‌که مبنای یک مسابقه روی مهارت دست‌فرمون باشد تا کنون در هیچ کجای دنیا ساخته نشده‌است.
یعنی برنامه دست‌فرمون از هیچ برنامه‌ای کپی نکرده‌است؟
خیر. از هیچ برنامه خارجی و داخلی کپی‌برداری نکرده‌است. یک برنامه تلویزیونی است که پایه و مبنای آن بر مهارت در رانندگی موتور و اتومبیل است و تا به حال در هیچ برنامه تلویزیونی ساخته نشده. در فصل دوم ما از ماشین‌های کنترلی (آر سی) هم استفاده کردیم که خیلی مورد استقبال مخاطبان و شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
فصل یک را با هر سختی بود، ساختیم و شبکه نسیم هزینه کرد و پیستی را که اکنون هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، ساخته شد. یک استودیو هم کنار این پیست ساخته شد که بتوانیم راحت‌تر کار را پیش ببریم. فصل اول، سال ۹۸ ساخته و پخش شد که مورد استقبال قرار گرفت. هدف برنامه ما آرامش در خیابان و هیجان در پیست بود. بالاخره همه ما کم و بیش شاهد ناهنجاری‌هایی در رانندگی برخی افراد هستیم. خیلی اتفاقات در خیابان‌ها رخ می‌دهد که ناگزیر است چون محیطی وجود ندارد تا افرادی که علاقه‌مند به حرکات هیجانی هستند به آنجا بروند. دست‌فرمون باعث شد خیلی‌ها بیایند در این رشته ورزش کنند، تمرین کنند و بتوانند مسابقه دهند و هنر رانندگی خود را به رخ بکشند. در فصل اول بعد از فراخوانی که داده شد حدود ۲۰۰۰نفر ثبت‌نام کردند که خیلی از آنها واجد شرایط نبودند و راستی‌آزمایی انجام دادیم و فصل اول در ۵۲ قسمت تولید و پخش شد، اما در فصل دوم که فراخوان را اعلام کردیم چیزی حدود ۱۱هزار ثبت‌نام کردند که نکته جالب در این دوره ثبت‌نام بانوان علاقه‌مند به رانندگی حرفه‌ای بود. این ۱۱هزار نفر راستی‌آزمایی شدند و اواسط خرداد ۹۹، ۱۵۰۰ نفر در پیست دست‌فرمون، تست رانندگی دادند که از بین این افراد ۴۰۰ نفر برای شرکت در فصل دوم دست‌فرمون برای اتومبیلرانی انتخاب شدند. البته ۴۰نفر شرکت‌کننده برای مسابقه موتورسواری، ۴۰نفر هم برای مسابقه ماشین کنترلی (آر سی) انتخاب شدند.
« آر سی» خیلی مسابقه جذابی است و خیلی هم علاقه‌مند دارد که برای آن وقت می‌گذارند و هزینه می‌کنند. سال ۹۹ هم فصل دوم این برنامه در ۵۲ قسمت روی شبکه نسیم رفت. طراحی کلی مسیر را آقای صفاریان انجام می‌دهند اما من سعی می‌کنم این طراحی را تلویزیونی کنم که عامه‌پسند باشد. قرار نیست ما مسابقات کشوری را برگزار کنیم، ما یک برنامه تلویزیونی و برای سرگرمی هستیم.
در فصل سه وقتی استقبال مخاطبان را دیدیم و فهمیدیم چه استعدادهایی در گوشه گوشه ایران وجود دارد، نوع برگزاری مسابقه دست‌فرمون را از انفرادی به امدادی و گروهی تغییر دادیم. در یک فراخوان از جای جای ایران شرکت‌کننده گرفتیم و البته تعدادی از بچه‌هایی که در فصل اول و دوم همراه ما بودند، در این فصل در قالب گروه‌ها هستند. این فصل با ۳۰ تیم شروع شد و در کنار مسابقه، یک آکادمی یا باشگاه دست‌فرمون را با مساعدت شبکه نسیم آقای دکتراحسانی راه‌اندازی کردیم. در فراخوان سه تیم پسران تشکیل شد که هر گروه ۲۰ نفره بود که نه جام و کاپی داشتند و نه تا به حال در برنامه دست‌فرمون شرکت کرده بودند. در کنار سه تیم پسران، یک تیم بانوان هم تشکیل شد. تیم زرد به اردوی ارومیه رفت و تمرین کرد تیم آبی در شیراز، تیم قرمز در کرمانشاه و تیم سبز که تیم بانوان بود به دلیل شرایط و دشواری‌هایی که در این اوضاع کرونایی وجود دارد، در تهران اردو زد. خروجی اینها ۱۵نفر از هر تیم بود که وارد پیست دست‌فرمون شدند و با گروه‌های دیگر به رقابت پرداختند. این بچه‌ها پتانسیل بالایی دارند و همان‌طور که کارشناسان ما گفتند از بعد از دست‌فرمون می‌توانند حتی در مسابقات کشوری شرکت کنند.  
هر دو مجری که در برنامه داشتید بازیگر بودند و در برنامه شما به عنوان مجری حضور پیدا کردند، البته کامران تفتی سابقه اجرا در شبکه نسیم و برنامه «وقتشه» را داشته‌است. آیا دست‌فرمون یک برنامه مجری محور است یا این‌که مجری‌ها هم قسمتی از این برنامه هستند؟
در دست‌فرمون ما میزبان داریم و مجری نداریم. سعی می‌کنیم از چهره‌ها استفاده کنیم تا مخاطب با برنامه قرابت بیشتری داشته‌باشد اما در همه این برنامه‌هایی که تا به حال از دست‌فرمون تولید و پخش شده‌است، ما سعی کردیم فرهنگ‌سازی را از طریق مجری‌ها به مخاطبان انتقال دهیم. حرف‌ها و صحبت‌هایی بدون شعارزدگی در برنامه و درباره رانندگی درست توسط مجریان برنامه و مهمان‌هایی که دارند زده می‌شود تا بتوان به فرهنگ درست رانندگی کمک کرد. در فصل یک از کامبیز دیرباز استفاده شد که خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفت اما در فصل دوم و به دلیل مشغله کاری، آقای دیرباز را همراه خود نداشتیم و بین چند گزینه، کامران تفتی برای اجرای این برنامه انتخاب شد. کامران تفتی به دلیل علاقه‌ای که به خودرو و موتور داشت و در سابقه بازیگری هم بارها با ماشین و موتور ایفای نقش کرده‌بود، برای اجرای فصل دوم و سوم این برنامه انتخاب شد. استایل کامبیز دیرباز و کامران تفتی به مسابقه دست‌فرمون می‌خورد و مخاطب راحت‌تر با این چهره‌‌ها ارتباط برقرار می‌کند. اکنون دو فصل در خدمت کامران تفتی هستیم. او جزو دوستان خوب من است.
بازخوردهایی که از طرف مردم داشتید چگونه بوده‌است؟ در فضای مجازی چگونه از برنامه شما استقبال شد؟
 تا به حال بازخورد خوبی از طرف مخاطبان درباره اجرای تفتی داشته‌ایم.در فضای مجازی ما طیف مخاطب گسترده‌ای داریم و از تصویرها و کامنت‌هایی که برای ما ارسال می‌کنند می‌توان فهمید تا چه حد این برنامه مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفته‌است. از افراد مسن که خیلی سفت و سخت پیگیر برنامه هستند تا بچه‌هایی که برای ما تصویر ارسال می‌کنند و پیست دست‌فرمون را با ماشین‌های کوچولوی خود می‌سازند و بازی می‌کنند.
همچنین ما یک بخش مثبت دست‌فرمون داریم که مجزا از این برنامه است و سعی می‌کنیم در آن به تمام این عزیزانی که به ما اظهار لطف دارند و پیگیر ما هستند، بپردازیم. مثبت دست‌فرمون بیشتر به حواشی این برنامه و مسابقه می‌پردازد و فضاهای اجتماعی را رصد می‌کند و مهمان خاص خود را که اصولا از هنرمندان و فوتبالیست‌ها هستند، همراه خود دارد.
بلوغ دست‌فرمون در فصل سوم اتفاق افتاده که تقریبا از همه شهرها شرکت‌کننده دارد و با هم رقابت و رفاقت می‌کنند که خیلی جذاب است. امیدوارم مردم ما را ببینند و دوست داشته‌باشند. به لحاظ برنامه‌سازی و در دوران کرونا ما شرایط سختی داشتیم و علاقه‌مند بودیم این مسابقه با حضور تماشاگر باشد نفرات زیادی هم برای حضور به عنوان تماشاگر درخواست داده‌بودند اما نتوانستیم از حضور آنها در کنار خودمان بهره ببریم.
فکر می‌کنید برنامه دست‌فرمون تا چند فصل دیگر ادامه داشته‌باشد؟
ماشین و موتورسواری به قدری قابلیت ،جذابیت و علاقه‌مند دارد که بعد از فصل سه هم می‌تواند ساخته شود اما مدیران باید برای ادامه ساخت این برنامه تصمیم بگیرند و مخاطبان همراه باشند تا بتوان فصل‌های بعدی این برنامه را ساخت. من وقتی با دوستانی در راهور صحبت می‌کنم این برنامه و فرهنگ‌سازی‌اش برایشان جالب بوده و می‌گویند تا حدی در فرهنگ‌سازی درست رانندگی تاثیرگذار بوده‌است.

احمدرضا معراجی - رسانه / روزنامه جام‌جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها