سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری موضع این کشور را درباره رایزنی‌های اخیر ایران و اتحادیه اروپا پیرامون احیای برجام مطرح کرد.
کد خبر: ۱۳۴۴۰۸۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این که آیا از نظر او دیدار دوباره انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که در چند روز آتی رخ خواهد داد، موجب به تعویق افتادن روند مذاکرات وین می‌شود یا نه، گفت: اتحادیه اروپا هماهنگ کننده برجام [توافق هسته ای]است و ما از همکاری اتحادیه اروپا با ایران در این زمینه حمایت می‌کنیم. با این وجود، همان طور که قبلا اشاره کردم، مقصد نهایی باید وین باشد.
 
مقصد نهایی نمی‌تواند پایتختی در اروپا یا شهر اروپایی دیگر باشد. آنچه ما عقیده داریم، آنچه متحدان اروپایی ما، شرکای دیگرمان در گروه ۱+۵ و آنچه روسیه و جمهوری خلق چین عقیده دارند، این است که برجام و بازگشتی دوجانبه به آن، موثرترین راه اطمینان یافتن از این است که ایران باز هم تحت اعمال محدودیت‌هایی دائمی و قابل راستی آزمایی بر برنامه هسته‌ای اش قرار گیرد و هیچ گاه نتواند به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

پرایس ادامه داد: اگر هدف ایران، طبق گفته خودشان بازگشت به برجام باشد، باید همکاری کنند و باید در چارچوب مذاکرات وین همکاری کنند. هیچ عضو دیگری نمی‌تواند پاسخی برای سوالاتی ارائه کند که ظاهرا ایران می‌خواهد مطرحشان کند، مثل ضمانت و تحریم و مسائل مربوط به لغو تحریم ها. این‌ها مسائلی هستند که باید با آمریکا در وین و حداقل به طور غیرمستقیم، مثل شش دور اول مذاکرات وین، حل شوند.

به گزارش ایسنا، اظهارات پرایس در پی این مطرح می‌شود که انریکه مورا حدود دو هفته پیش سفری به ایران داشت و با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان درباره از سرگیری مذاکرات وین گفتگو کردند. دو طرف نتوانستند تاریخی برای از سرگیری این مذاکرات تعیین کنند و قرار شد دیدار دیگری در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا داشته باشند تا درباره پاره‌ای دیگر از مسائل پیش از نهایی شدن از سرگیری مذاکرات وین گفتگو کنند.
باقری شب گذشته درباره این دیدار گفت: روز چهارشنبه با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام را در بروکسل ملاقات خواهم کرد تا گفتگوهایمان را درباره مذاکرات نتیجه_محور ادامه دهیم.

قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا، در ماه‌های گذشته شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته‌ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشور‌های حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می‌گرفتند.

برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا هم‌زمان با برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفته که این مذاکرات می‌تواند در آینده نزدیک از سر گرفته شود. مقامات ایران همچنین اخیرا مطرح کردند مشغول بررسی نتایج حاصل از شش دور مذاکرات وین هستند و به محض پایات یافتن این بررسی ها، ایران آماده مشارکت در مذاکرات خواهد بود. مذاکرات وین در این راستا پیش می‌رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، موجب بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها