منابع قطری گزارش دادند که وزیر امور خارجه این کشور با همتای ایرانی خود درباره آخرین تحولات منطقه تلفنی گفتگو کرده است.
کد خبر: ۱۳۴۳۱۰۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری خود گفتگو کرد.

بنا بر بیانیه منتشر شده در وبسایت رسمی وزارت امور خارجه قطر، طرف قطری با همتای ایرانی خود تماس تلفنی برقرار کرده است.

طبق این گزارش، دو طرف در این گفتگو به «همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور» پرداخته‌اند و «آخرین تحولات منطقه» را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

این تماس تلفنی همزمان با سفر «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران به منطقه صورت گرفته است.

«رابرت مالی، پیشتر، در پیامی توییتری به اهداف سفر خود به سه کشور امارات، قطر و عربستان سعودی پرداخته بود و عنوان کرده بود: «من منتظر سفرم به امارات، قطر و عربستان سعودی از ۱۵ تا ۲۱ اکتبر (۲۳ تا ۲۹ مهر) هستم تا به بررسی موضوعات منطقه‌ای و تلاش‌مان برای مذاکره درباره بازگشت دوجانبه به برجام بپردازیم».

مالی همچنین اخیرا در مراسمی در اندیشکده «کارنگی» با لحنی محتاطانه درباره بازگشت دولت آمریکا به برجام گفت: «تمامی چیز‌هایی که از شرکای خود می‌شنویم. درباره نگرانی‌هایی که در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دارند، نه تنها تشدید شده است بلکه در نتیجه خروج از برجام ایجاد شده است؛ بنابراین فکر می‌کنیم که بازگشت (به برجام) همچنان بهترین برآیند باشد، اما ما واقع‌بین هستیم».

مقام‌های آمریکایی بار‌ها در مناسبات مختلف با شانه خالی کردن از بار مسئولیت واشنگتن در قبال تعهداتی که باید برای بازگشت به برجام ایفا کند، توپ را به زمین ایران انداخته‌اند و مدام از گزینه‌های جایگزین برای روزی که مذاکرات وین شکست بخورد، صحبت به میان می‌آورند.

ایران و کشور‌های گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین) در سال ۲۰۱۵ به توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) دست پیدا کردند. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند، اما تاکنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها